'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Wednesday, February 6, 2013

DUN TAHAN PECAH 3 ?




Pertama kali dalam sejarah sebuah DUN akan dipecah kepada 3 bahagian. Ini persempadanan semula khas yang terpaksa dilakukan oleh Dewan Undangan Negeri Pahang setelah cadangannya dipersetujui oleh MB Pahang dan diperkenankan.

DUN Tahan kelak adalah satu-satunya DUN yang akan mempunyai 3 Sub DUN dengan juga 3 Sub ADUN sebagai tambahan. Ini dilakukan kerana minat yang tinggi yang ditunjukkan oleh individu-individu yang sangat berminat untuk jadi Yang Berhormat.

Khabarnya Wan Mizan hendak ke Parlimen jadi untuk meneruskan legasinya kerusinya terpaksa diserahkan kepada Wan Pudin. Bagaimanapun calon lain yang sangat-sangat berminat adalah Wan Halim. Mereka-mereka ini telah dan sedang berkerja kuat dikampong-kampong di Ulu Tembeling dan 'mengaborkan' kepada semua orang bahawa merekalah yang akan dicalonkan nanti.

Selain dari mereka berdua, Wan Tini Ketua Puteri juga sangat 'teringin' dan tak sabar hendak jadi YB juga. Sebenarnya Tini ni bukanlah dari kalangan Wan, dia juga tidak masuk Wan tapi mungkin dah dimasukki Wan mana ada orang tau. Sebagai Ketua Puteri dia memang layak dan sama setaraf dengan Wan Empok Wan Melini dari keturunan Hema Melini pelakon filem Hindunestan.

Jadinya, Wan Pudin, Wan Halim dan Wan Tini akan jadi Sub ADUN dikawasan-kawasan tertentu bagaimanapun Wan Mizan akan tetap berada diatas mereka memantau segala gerakkerja mereka itu nanti. Jadi, kepada penduduk dan pengundi di DUN Tahan dinasihatkan supaya jangan bimbang dan berkisah sangat jika terdengar ada ramai orang-orang yang mengaku bahawa mereka itu akan jadi calon dalam PRU akan datang kerana semuanya adalah benar belaka. Tiada yang tidak benar melainkan semuanya kebenaran yang benar belaka.


Haih Oihh! Pening jugerk kepala akuq neh oih! Rase macamph malan makan pinang kosi yok? Hahahaha! Kerayanth!! Wan Zurik ong tork usoh bimbang, nameq ong dorh ada jadi calon!!!


1 comment:

Anonymous said...

ABW.. asalkan bukan wan