'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Monday, January 28, 2013

PENGUMUMAN PRA PRU13




Sebagai sebuah negara yang mengamalkan demokrasi kita mengadakan Pilihan Raya Umum setiap 4 Tahun sekali bagi mendapat mandat mentadbir negara. PRU ke-13 ini dinantikan dengan penuh debaran dimana pihak pembangkang 'kununnya' ingin merampas PutraJaya sedangkan parti pemerintah Barisan Nasional ingin mendapatkan mandat besar 2/3.

Sebagai sebuah blog yang mengamalkan demokrasi, blog 'uRag dRrulug' mengadakan pemilihan @ pungutan pendapat untuk melihat parti manakah yang akan diberikan mandat bagi mentadbir kerajaan dalam PRU akan datang. Mungkin juga keputusan ini nanti akan memberi gambaran atau bayangan sebenar dalam PRU13 nanti wallahualam!

Silalah mengundi. Tiada penggunaan dakwat kekal atau dakwat tak kekal. Tiada pengundi hantu kerana hantu dilarang sama sekali untuk mengundi. Keputusan muktamad dan SPR tidak terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dalam pemilihan ini. Sebarng bantahan boleh dibuat dalam masa 24jam setelah tarik tutup dengan memasukkan surat bantahan kedalam tong sampah yang berhampiran. Nike Ajes, Ann War, Kopral Sinki tidak dibenarkan mengundi kerana terlibat dalam mengawal 'peti bantahan'. Abby Abody juga tidak dibenarkan mengundi kerana akan berada dalam 'peti bantahan' sepanjang pemilihan berlangsung.


Haih!! PRU13 ni natiq, dengor kabor nyeq DUN Tahan akan dapart banyok wakil rakyat....Wan Pudin, Wan Halim tengoh rancok berkepex....napork gayeqnyeq DUN Tahan akan pecoh tigeq....1 Wan Dupok, 1 Wan Pudin dan 1 Wan Halim. Untoq larh urag DUN Tahan dapart banyok wakil rakyat.....hehehehe!!!

WanZurik polurk betanding de DUN Pula Tawa....kabornyeq tork adeq calon momor dueq, dia sesorang hajeq.....calon pembangkang pon tarok beraniq nork melawan. 

DUN Damok, napork gayeq nyeq...Wan Lau Lee lagig larh....sapai urag puas hatiq dan tarok hendok turun mengundiq....

1 comment:

Anonymous said...

aii ong ne, puak wan belakaq neh, tadok lalu gayanya puak lain hok buleh jadi calun?, tapi hakuk sukong wan puding, kalu dun damak tu akuk sukong cigu wan koh kang jadi yb.ong akuk tak tau lah.parlimen pulak akuk sukong one tanah merah....