'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Tuesday, September 17, 2013

MESYUARAT KAMPONG PAK PANDIR?




Orang Melayu memang suka berpecah-belah dan tidak suka bersatu. Pasti ada pengkhianatnya. Sejarah telah mencatat siapa dia Si Kitol dan Raja Mendaliar. Watak-watak itu masih ada masa kini cuma dengan nama yang lain.

UMNO yang ditubuhkan untuk menyatukan orang Melayu menjelang kemerdekaan dulu kita digunakan untuk memecah-belahkan pula orang-orang Melayu. Ketika persatuan Cina semakin kuat dan mantap, kita jadi semakin lemah dan layu. Wajarlah bangsa Melayu digelar Me-Layu.

Lihat sekeliling kita, dimana kita jadi majoriti namun dipecah-belahkan maka kaum minoriti sudah menguasai kita. Mereka yang menentukan kehidupan kita dan menentukan harga yang mereka inginkan. Segalanya kerana ita tidak bersatu serta kerana adanya pengkhianat yang membelot dan menikam dari belakang.

Di satu cawangan UMNO, apabila dua pihak bertentangan maka mereka berusah merosakkan antara satu sama lain dan perpecahan dengan relanya dilakukan. Ada yang memberikan alasan kumpulan itu dari kalangan orang luar. Kumpulan yang satu lagi pula jadikan alasan kumpulan satu lagi adalah musuh. Sedangkan hakikatnya mereka semua adalah ahli yang sah dan ada nama dalam daftar keahlian.

Dalam fb, isu berkenaan berlanjutan dan dimainkan untuk sakitkan hati lawan. Satu saja nasihat saya, cuba semak surat beranak atau kad pengenalan masing-masing dan semak tempat kelahiran masing-masing untuk menentukan siapa yang kita katakan orang luar?

Baca bawah ni:
 http://novandri.blogspot.com/2013/09/terkini-nasihat-keras-tun-dr-mahathir.html#more

Aihhh! Bila urag budo kateq ke urag laen budo, lupa larh kebuduhan diriq seniriq....dunieq tork tau maluq....!

1 comment:

Anonymous said...

samalp yok. cawangan mana tu yok? macamp pernoh dengo aje cerita tu ye oihh