'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Saturday, October 5, 2013

WAL HALALUN... WAL HARAMUN..


Ini mengenai kempen politik Ketua Pemuda Bahagian


Terkejut beruk bila membaca status Tan Sri Buaya di laman facebooknya. Beliau menulis berkias mengenai kempen calon seorang Ketua Pemuda UMNO Bahagian yang disokong oleh Ahli Parlimen. Yang hadir dan yang dikempenkan adalah perwakilan-perwakilan pemuda.

Nampaknya Ahli Parlimen UMNO sudah turut menggunakan agama dalam berkempen sebagaimana Pas selama ini. Gunakan syurga dan neraka, guna dunia dan akhirat. Khabarnya ada juga yang diberikan sampul surat. Patutlah puak-puak tu hebat menuduh pihak lain memberi sampul surat, tujuannya untuk menutup kenyataan sebenar bahawa merekalah yang sebenarnya banyak memberikan sampul-sampul surat..... Wal Ana Halalun, Wal Ente Haramun!

Bukan main lagi puak-puak tu tuduh orang lain berpolitik wang. Lengakap dengan mengajar halal haramnya. Tanyalah pada Hj Kasim dan Wan Abdul Rahim dan bos-bos mereka. Tanya juga bila mereka, bila membawa nama Mohd Ali Rostam tu tak ada sampul ke? Cik gu, anak-anak murid sekarang bukan bodoh macam masa zaman cik gu jadi anak murid dulu. Tak payah nak baling batu dan sembunyi tangan. Dulu, cik gu kencing berdiri anak murid kencing berlari, sekarang cik gu kencing berdiri anak murid kencingi guru.Pilihlah calon yang lebih rasional dan realistik. Bukan juga yang tamakkan kuasa.


Kerayanth! Dimeq kateq ke urang beriq rasuoh, rupanya dimeq lagiq kuat beriq dan makanth rasuoh! Memang dimeq tork tau maluq.... ye oihhh?





No comments: