'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Tuesday, October 1, 2013

JUAL UNTA... JUAL ORANG




Panjang lebar 'orang tu' tulis surat ke UD, beri maklumat dan mintak UD tulis di blog. Tetapi ada syaratnya; jangan sebut namanya dan jangan siarkan suratnya disini. Susah juga ni. Nak kena taip semua satu persatu? UD pun malas juga buat kerja begini.... kalau dibayar tu lain lah pulak kiranya, kan? Bagaimanapun UD tuliskanlah juga intipati dari surat berkenaan. Ingat; Intipati bukan capati!

1. Katanya dia sayang kedua-dua pemimpin kita ni. Ahli Parlimen sayang, Ketua Bahagian pun sayang. Jikalau bagi seorang memikul kedua-dua tanggungjawab itu rasanya seperti meletakkan bebanan yang sangat berat. Amanah rakyat... bimbang susah nak ditanggung didunia dan diakhirat nanti. Jadi eloklah dikongsikan oleh mereka berdua. Maksudnya; biarlah Hj Nazlan menanggung tanggungjawab berat sebagai Ahli Parlimen yang menjaga 58,364 pengundi berdaftar dan Ku Lan menjaga ahli-ahli UMNO sahaja. Jangan terlalu tamakkan kuasa.

2. Katanya langau-langau sudah mula berkeliaran di sekeliling Ahli Parlimen sekarang ini. Ada langau baru dan ada juga langau-langau lama. Ada yang langau muda dan ada juga langau tua bangka. Ada yang sudah mula mengumpul kontrektor dan mengagih-agihkan projek sebagaimana mengagihkan harta rampasan perang. Ada yang sudah sakit tengkok menengadah langit sehingga kaki selalu terpihak 'taik ayam munai'. Ada juga yang sudah riak dan boleh berjanji dengan orang bahawa mereka boleh menolong dan meluluskan itu ini.

3. Katanya juga, ada antara langau-langau ni bukan main lagi mengutuk 'bos' dulu semata-mata untuk melembutkan hati 'bos' baru dan dapat duduk dibawah kaki bos baru. Alangkah bangganya jikalau dapat jadi 'tukang lap kasut' bos walaupun sebelum ini 'En. Sabaruddin' ini pernah mengelap kasut Ku Lan.

Banyak sangat.... dan UD pun sudah rasa senak dan memulas perut membaca surat yang panjang lebar itu. Cukuplah disini dulu... kalau bayar lebih bolehlah UD tulis panjang lagi. Kita boleh kira samaada bilangan perkataan atau pun berapa 'inchi' panjang tulisan. Mana ada yang free, jadi wakil rakyat pun kena keluar duit juga... Dengar khabar selain dari sampul surat, orang-orang betina juga dah dapat kain pasang dan bagainya. Sana dapat sini dapat. 2,2 dapat.


Aihhh! Jual urag lebih untung dari jual onta, ye oihh!! Tapiq lebih-lebih untung kala jual urag hark yang budo lebih budo dari unta. Kerayanth! Jangan dimeq ingat kumeq tarok napok. Kumeq bukan budo amart!

No comments: