'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Friday, June 11, 2010

ADAKAH ORANG JERANTUT MAHU 'SAKAI' JADI CALON?


Ini akuq kupiq dari satu laman belog. Kateq nya dia ni pemimpin pelapis pemudeq. Tapi akuq tingok bahaseq nyeq aishh! tork eluk amat. Ame kalo beginiq bahase pemimpin kiteq, kerayanq sungguh lorh! Akuq tork nork kumen apeq-apeq, karang nye maroh ke akuq pulok mende dianyeq urag bangsawan.

( Ini saya 'copy' dari satu laman blog. Kata nya dia ni adalah pemimpin pelapis pemuda. Tapi saya tengok bahasanya tidak baik sangat. Jika beginilah bahasa pemimpin kita, sangatlah membimbangkan! Saya tidak hendak koen apa-apa, nanti dia marahkan saya kerana dianya golongan bangsawan )

UD - Apakah anda rasa terjemahan bebas begini lebih membantu anda memahami maksud tulisan ini? Sila nyatakan jika kami perlu melakukannya untuk setiap posting akan datang.



WZWH fikir...kalau Dato' Shariff Ahmad dari segi konflik dalaman UMNO Jerantut, Orang UMNO tidak mahu...sebab beliau bukan anak jati Jerantut...
Dato' Wan Bakar anak tempatan, Orang UMNO tidak mahu...
Tuan Haji Kamaruzaman Baria separuh Jerantut, Orang UMNO tidak mahu...
YBM Tengku Azlan anak Raja, anak Sultan, Orang UMNO tidak mahu...
Siapa yang Orang UMNO Jerantut mahu?
Adakah Orang UMNO Jerantut mahu orang "Sakai" menjadi calon BN P81 Jerantut!!!
Kenapa kita Orang UMNO Jerantut mahu PAS yang calonnya kita tahu siapa dia?

13 comments:

Menyegar said...

Salam.jangan lupa pemimpin UMNO yang ada sekarang pun sebenarnya lebih sakai dari sakai lagi.malahan lebih bangsat dari sakai lagi

tokpengulu said...

mulek juge letok sakai...hahahaha letok sakai kat kuala atok tuh

Anonymous said...

Kalau nyek ndak ke sakai, akuk buleh, akuk melayu tapik lama doh duk dek kumil, kawan ngan urag kucing. Aku nokla jadik ahli parlimen jerantut

Musa Kumil

email: uragdrrulug@gmail.com said...

Haiii! Ong nik museq, adeq hatiq jugeq tuq ndok jadiq Ahli Parlimen. Akuq kireq ong niq Museq.....buleh tahan gok rok?

WZWH said...

ong ni urag drrulug,cakap ong macam bodo tak bunyi org der ulu makain tiru kami tak payah lah oiih

email: uragdrrulug@gmail.com said...

hehehe, WZWH sudoh bengkok urak perut..kahkahkah

sg kiol said...

UD,

Janganlah menghina kami orang asli sebagai sakai, ingat orang melayu seperti budak itu mulia sangat ke? kami juga tau sdr ini dibuang dari Yayasan Pahang sebagai akauntan telan duit yayasan pahang

orang tua cebong said...

UDrrulug

Kami terima saja sapa yang nak jadi wakil rakyat. Asli, sakai,bidayuh,malanau, dusun,khadazan,murut, keling, cina,benggalipun tak kisah. selama ini begitulah.

2. Tan sri Aharif bukan orang jerantut tolak, tp Mahathir tolak. Dato wan bakar bukan orang jantut tolak Mahathir tolak, kamaruzaman pun Mahathir tolak orang ramai tak tolak hanya dia saja yang cemus.

3. Jerantut pun lebih dari sakai kami trima, lot tak geran pun terima, kerabat asli paya koran pun terima, orang luar pun terima. Tak kisah. Jadi sakai tak pelik langsunglah aku.Yang penting orang ada bahasa. Bahasa mengenal bangsa.

uRag dRrulug said...

Rupqnyeq Sg. Kiol tork paham pasai belog. Akuq dorh kateq tulisan tu diambikq dari sebuah belog lain, jadiq urag hork yang panggil sakai tu bukannyeq akuq tapiq penulis belog hak itulah. Kalo ada akuq sebut sakai pun itu adalah tajuk posting akuq ni saja hak berdasor posting sebuah belog dimaneq cerita asalnya diambik sambil merujuk kepada belog tersebut.

uRag dRrulug said...

Se-lagiq, urag laen pun makan duwt jugek loh, pejabat2 tu rasuoh belake-lakeq, pemilihan dulug tu ada jugeq rasuoh nyeq. Hork menang pun pakai rasuoh juge...tork gitu? Ade hork beraniq kateq tidok terimeq dan memberiq? Kehkehkeh

sg kiol said...

Urag Drrulug

kemarin dulu ada Tuk Dumpok tu tanggah-tangah bukit belakang rumah kamih di sungai kiol agaknya cuba nak ambik rezeb orang Asli ni pulak. erk... nanti kami sumpit dengan ipoh kalau dia ambik. Buatlah.

Anonymous said...

sebenornyer bukan salah pemimpin. yg kiter salah pilih buat aper,, bagi jer mende2 semua ambik pah tu undi ker dier, dah menang tak suka ke dier pulok. amende la gon nih..? yg penting, pemimpin dahulu kiter kene hormat dan peminpin sekarang kiter kene la sokong..Doh macam maner melayu nok bangkit, doh melayu sendiri yg bunuh melayu. sedorla sikit.. saper kiter sebenornyer..

Anonymous said...

doh tu,, saper yg betulnyer.. mana ader manusia atas dunia ni yg semua org suka.. pikirlah sendiri..