'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Thursday, January 6, 2011

PAKEDOH BEGANDEQ PIKIRAN HIBAT

Barisan pemipin besor Jerantut hark yang berusaha keras membesarkan perut memasing. En Duloh dorh pakai senapang dueq laras, kerita pun dorh beso. Dulu pemandu teksi, ni dorh jadi urag kayeq. Pandai dieq 'mengitor' duet, yok?


Rase lame amat doh oih tork berblog neh. Rase-rase dorh macam nork goblog pulok dorh. Aihh! Kerayanth sunggoh, yok?

Hari ujan amat due tige ari neh. Banyok juge kereje hark yang nork de buatnya musim beginiq. Nork membela salor air lagig, bele dan tampal atap hark yang bucor jugeq, jalan hale ke sungai kena tebas sikit bior senang kalau air bah nantiq. Tu larh pasai tarok bekesepatan nork bebelog! Mendeq nye urag kapong, urag susoh!

Urag de rilir susoh jugeq. Dengor kabor tahoh hark yang demeq selalu tanam jagung dorh de 'pom' de urag pulitik nork buat lombong bijik besi. Kerayanth jugeq yok? Nye berampas dengan rakyat marhaen pulok pemipin kite tu, yok?

Akuq bace de sebuoh laman belog urag pulitik. Tulisannye pade 29 haribulan pukui 11.05 malamp. Nye tules beginiq:

PERHATIAN,PERHATIAN,PERHATIAN - ( Macap de pekan sari pulok yek?)
Khas Penduduk Dun Tahan
..........

SPU menules beginiq: Blog pemimpin hanya menulis dan memikirkan masalah besar termasuklah mengenai 'keuntungan berganda', kerana itulah tanah dimana sebelum ini rakyat menanam jangung telah sanggup 'dirampas' bagi projek melombong bijih besi. Memang keuntungan berganda-ganda, tetapi bagi pemimpin itu saja yang mendapat beratus-ratus ekar tanah dan beberapa lombong bijih besi.

 Dalap belog nyeq urag pulitik itu menules; Faedah berganda pemikiran hebat. Rupe nyeq mimang hibat bile dieq mengepong tanah hark yang sudah diusaha kan uleh rakyat selameq ineh!

Wat say yu? Masih ada ketirisan dalam politik UMNO Jerantut. Kita akan bongkar segalanya bila saja PRU diumumkan kelak. Alang-alang menyeluk perkasam, biar sama-sama ketiak kita jadi masam!

7 comments:

Cg Pian said...

AK, AGA GAMBAR SAYA. TAK KAN SAYA BESAR PERUT JUGA. SLIM AJA NI, DAH SEPULUH KALI TERGOK CERMIN. MEMANG SLIM...HAHAHA

uRag dRrulug said...

hahaha! cg pian,
mmg awk tk besar perut pun, itu seluruh dunia dah tau, cuma tempat 'heli' landing tu semakin luas...jgn terasa hati.

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Urag Drulug dan semua,,
Pekdoh bergande pikiran hibat, untung untuk YB dan kroni aje rakyat teruslah merimpat,..tak abih berkayu balok, berlumbong timoh pulok...Ini lah yg menampokkan sistem demokrasi yg jadi diktatorship, pemimpin buleh buat apa saje yg deme suka...bersikap, dia sahaja yg buleh jadi tuan tanah, sebaliknya mengagihkan tanah sama rata adalah lebih adil. Berkebun jagung ialah berbudi kepada tanah, melumbong ialah mengerudi tanah..,Aku rasa sesiapa yg bertanggungjawab melakukan perkara ini, jelas dan nyata berperangai Israel..sebab menda yg sama Israel buat utk rakyat palestin, segala kebun sayur orang palestin dan hasil asli mereka dan dirampas dan di eksport seluruh dunia...apa bezanya mereka dengan Israel jika mereka sanggup memberhentikan org berladang jagung dengan melombong besi?
Aku rasa aku tak mengundi ni budo doh, tapi aku rasa kalo urang yg mengundi urang ini.isshhh!..ape pun, kali ini kalo urang yg sama yg perlu di undi..aku rasa aku tau doh menda yg aku perlu buat.

Anonymous said...

Salam tuan UD & MUT...,

PAKEDOH BEGANDEQ PIKIRAN HIBAT

Ihh…, hibat amat ong nirk yerk. Ong dapart sumber darik urag dalam pasai nork buat lumbong bijih turuk. Kalar ong berwoyat menderk turk sungguh, bulih kerk akur nork tumpang gatek. Nork jugerklorh carik bijih turk, nork berhentirk dorh carik banir nirk.

Sememangnya, memang begitulah kehendak takdir. Namun setiap nasib, tidak semestinya seseorang itu berubah, yang tetap adalah janji Allah adalah segala2nya. Dua pendapat ini berbeza. Allah tidak mengubah nasib seseorang kecuali mereka itu berubah. Semua orang boleh berikan hujah masing2. Janji Allah, tetap tiada kuasa lain, contohnya musibah alam; termasuk banjir, ribut taufan, hatta “mati” walau sesaat pun, janji Allah tetap, tiada kuasa yang dapat menghalang.

Begitulah halnya dengan pengusaha tanaman jagung kalau tidak berubah tak jadinya mendapat kawasan lombong bijeh yang untungnya berlipat kali ganda. Apakah pemimpin yang sudah mengetahui, kawasan itu dilimpahi dengan hasil mahsul kurniaan Allah boleh dikongsikan bersama?. Seorang petani biasa, yang mengerjakan tanaman jagung, pisang, kacang tanah bak kata “kais pagi makan, kais malam belum tentu makan” dengan hanya berkaki ayam tentunya tidak akan sampai di pejabat exco, apatah lagi pejabat MB atau PM. Kalau mereka ingin mengagihkan kekayaan bersama rakyat sedemikian tentu mereka tidak lupa kurniaan Allah.

Pang5 Banir. Akurk dengar sikit2 ajerk, kalar urang kampung nork bukak kawasan bijeh, bilerk dorh kawasan turk ada sungguh bijih, ada pulork urang pejabat katerknyerk kena ambil 25% untuk pngurusan, kalar tidork kelulusn susah nork dapart. Kerayant sungguh gon, makan hasil peluh urang kapung, bulih jadi kayeq york...!!!

Anonymous said...

Il semble que vous soyez un expert dans ce domaine, vos remarques sont tres interessantes, merci.

- Daniel

uRag dRrulug said...

Merci! Daniel, Merci!
Adios amigos! Hehehe! Pandai jugek akuq york bekicek baseq dimeq tu!

uRag dRrulug said...

cg pian, perut awak tk nampak, yg nampak hanya dahi awk tu je, kilauan cahaya...hehe