'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Monday, December 31, 2012

POLITIK SUNGAI TEMBELING




Orang Melayu masih sayangkan parti UMNO. Memang UMNOlah yang telah banyak berjasa kepada orang-orang Melayu sama ada yang tinggal dikota-kota ataupun yang jauh dipedalaman. Pada ketika itu UMNO adalah wadah perjuangan bangsa.

Dari Ulu Tembeling, orang-orang UMNO sanggup ke Kuala Lipis menaiki motor bot untuk menghadiri mesyuarat UMNO kerana Jerantut masih lagi berada didalam bahagian Lipis. Begitu semangat dan kazaman orang-orang UMNO waktu itu. Namun kerana kepentingan peribadi dan kerakusan para pemimpinnya maka sebilangan ahli didalam UMNO telah keluar dan menyertai Pas dan menimbulkan perpecahan umat Melayu sehingga ke hari ini.

UMNO masih kekal memperjuangkan kepentingan dan kemajuan rakyat sementara Pas yang tidak mempunyai kuasa terpaksalah menggunakan agama untuk perjuangan dan kepentingan pemimpin mereka. Setiap malam dan setiap ceramah yang diadakan disurau-surau, para pemimpin Pas menjual fitnah dan caci maki mereka. Fitnah dan caci-maki sudah jadi makanan orang-orang Pas sehingga ke hari ini dan mereka merasakan patut dan 'halal' dilakukan kerana kononnya atas alasan perjuangan dan agama.

Amanat Hj Hadi yang ternyata bertentangan dengan Islam telah memisahkan terus antara orang-orang Malayu Islam Pas dan selain dari mereka. Hukum mengkafirkan UMNO jelas bukan saja memisahkan bangsa Melayu sesama Melayu bahkan memisahkan agama Islam itu sendiri. Siapa yang boleh mendabik dada dan mengatakan bahawa mereka lebih Islam dari orang lain? Bukankah itu hanya kekuasaan Allah yang menentukannya?

Sehingga ke hari ini, sudah 15 hari Hj Hadi membisu tentang amanat mengkafirkannya dahulu. Apakah Hj Hadi ini ulamak yang benar atau ulamat pencacai politik jalanan? Islam menyatukan umat namun Pas memecahkannya. Hj Hadi diseru supaya menarik balik amanatnya dan Hj Hadi mesti bertaubat.....jangan sampai Karpal Singh memaksa dan mengherdik supaya Hj Hadi mesti bertaubat kerana itu nanti akan memalukan Pas dan memalukan agama Islam ini sendiri.

Kami anak-anak muda, walaupun hidup dipedalaman dan ulu sungai namun dengan adanya internet dan media baru kami sedar segala perkembangan yang berlaku. Kami sudah tidak lagi ingin ditipu. Jikapun kami membantah kerajaan dan kami tetap tidak akan mengundi pembangkang terutamanya Pas yang nyata penipu besar.  Mengundi Pas adalah mengundi DAP. Mengundi DAP adalah mengundi kafir harbi. Haram! Haram! Haram!

(Baca Sini Blog Unspinners)

Gon tork usoh nork mengimpen ke kumeq, kumeq urag mudeq tork nork dorh ke Pas hark menyibor pitehoh neh! Haramph! Kapir! Keratanyt sunggoh york? Anok mudeq derullug tulork Pas, tulork pembangkangh. Kala kumeq tork sukeq pemipin, kumeq tulork pemipin bukan partiq. UMNO tetap dihatiq dan kamiq terhutang budiq!

6 comments:

Anonymous said...

elok la tu sampai bila2 org ulu tembeling hidup macam sakai

Orang Ulu said...

Ini komen yang sangat jurang ajar dari seorang yang sangat bodoh dan tidak prihatin terhadap sensitiviti orang lain. Siapa yang boleh kata merekalah yang leboh cerdik dari orang lain? Siapa juga yang boleh kata dialah yang lebih beragama dari orang lain? Siapa yang boleh kata Islam mereka lebih Islam dari Islam orang lain? Yang memberi komen ini adalah seorang yang bodoh sejak dari emak bapak dan datok neneknya sendiri.....memang keturunan bangang.

Kutukan Dewata said...

HOI ANON BENGONG!!!!

MEMANG DASAR PENGIKUT PEMBANGKANG,ORANG LAIN TAK BETUL BELAKA.DIA AJE YANG BETUL.

KALAU PEMIMPIN DIA ORANG BUAT SALAH TETAP DI SOROK DAN DI LINDUNG PENGIKUTNYA.

TAIK PEMIMPINNYA WALAU SESAT DAN BERANI LAWAN ALLAH TETAP WANGI.

INILAH OTAK TAHAP HAMBA,PAK TURUT YANG BENGONG!SAKAI PUN LEBIH BAIK DARIPADA PENYOKONG PEMBANGKANG YANG TAK RETI GUNA OTAK!!!!

Anonymous said...

Insyaallah masyarakat ulu tembeling semakin hampir dengan masyarakat luar.Jalan pun dah hampir sampai ke kg pagi.Lepas ni fasa 2 dah mula merintis ke kg mat daling.Saya orang luar yang datang sebagai pendidik disini telah nampak perubahan yang akan berlaku kepada kawasan pinggir sungai tembeling ini.Sama-sama kita doakan kejayaan projek ini.amin.

Anonymous said...

ANON 2.27 memang anak HEMPURASSSSSSSS,Sampolimokkkkkkkk,muka macam orang,hati macam..............biiiiiii

Anonymous said...

Kas dekat dgn orang ulu, tapi dari segi politik, org ulu tak cerdik lagi terutama yang lekat dan cari makan kat ulu.
Bagi masa dia orang berubah?