'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Tuesday, January 18, 2011

KATA DIA, KATA SAYA

Hotel Zenith di Kuantan,
 milik penuh Syarikat Zuriq yang akan membina bangunan begini
 di Lembah Tembeling dalam angan-angan pembangunannya




Kata dia:

Bagi orang Jerantut peminat blog cyberpolitik sudah tentu tertanya-tanya apa sudah jadi dengan blog Suara Prihatin UMNO Jerantut (SPU) lama menyepi tiada posting selama 6 hari. Biasanya 2 hari sekali posting review mengulas posting blog-blog Jerantut.

Kata saya:
Cuti rehatlah tu agaknya

Kata dia:
Adakah blog SPU sudah bertukar pengurusan lagi? Atau SPU sudah insaf untuk mengkritik WZWH lagi. Tiada modal dah agaknya. Sejak WZWH berblog dari April 2010 hingga sekarang selalu WZWH menjadi bahan posting SPU.

Kata saya:
Mungkin juga bertukar pemilik sekali lagi. Insaf mengkritik WZWH rasanya tidak sebab WZWH itu adalah permainan dia. Mungkin dia kesian dengan WZWH kerana sejak  kebelakangan ini pembaca WZWH semakin berkurangan. Mungkin dia sedang fikir bagaimana nak bantu naikkan kembali jumlah pembaca WZWH itu.

Kata dia:
Satu lagi blog yang ikut pattern SPU ialah blog Urag Drrulug (UD). 90% dari 125 posting blog UD suka menyentuh isu yang melibatkan WZWH. Ada orang kata blog UD ini wujud untuk "demonise" WZWH. Apa yang WZWH fikir dan cadangkan untuk kemajuan Ulu Tembeling, DUN Tahan dan Jerantut diperlekehnya.  Semua tidak kena, ada motif udang di sebalik batu kata UD.

Kata saya:
WZWH juga adalah alat permainan UD. UD suka tengok WZWH dikejar ayam, hehe! Mustahil blog UD diujudkan untuk 'demonise' WZWH kerana UD lebih dahulu ujud sebelum WZWH, lainlah jikalau UD selepas WZWH. UD bantah cadangan WZWH kerana nampak sangat WZWH ni kurang bijak (bukan bodoh), contohnya; bagaimana nak tentukan lebah bersarang hanya di pokok Tualang saja dan begaimana nak pastikan lebah-lebah itu hanya menghasilkan madu yang bergred 'A' dan bertaraf antarabangsa? Hehehe! Orang asli pun tahu itu mustahil, kehkehkeh!

Kata dia:
Blog UD kreatif dengan satirikal ceritanya siap dengan foto-foto sarcastic termasuk video. Sudah tentu pembaca Jerantut cukup terhibur membaca postingnya. Begitu juga blog SPU sungguh pandai celotehnya. Pun ramai pembaca Jerantut meminati penulisan dan gaya bahasa SPU.

Kata saya:
UD ni memang bijak orangnya dan lebih dewasa dari WZWH, tentu sekali panjang akalnya. Walaupun SPU lebih dahulu berblog tetapi SPU tetap menghormati UD dari banyak segi dan bersegi-segi. Selama ini WZWH telah silap menilai UD kerana selalu memperkecilkan UD.

Kata dia:
Apa sudah jadi bila SPU dan UD membisu. Ada orang kata UD sudah jumpa YB Dato' Wan Amizan kerana ada hal personal. UD pun pernah komen dalam blog WZWH cakap mahu jumpa ADUN Tahan. Mungkin selepas jumpa ADUN Tahan gamoknya UD sudah tidak berapa minat menulis blog lagi dan senyap sampai sekarang (ekekekeke...)

Kata saya:
Mula-mula dulu memang ada UD nak jumpa dengan YB. Dompok, tapi YB Dompok juga silap membuat penilaian dana tidak endahkan UD. Tiba masa YB Dompok nak jumpa UD, memang UD bersedia tetapi bergantung kepada apa tawaran yang mampu diberikan. UD berhenti sementara memberikannya masa untuk berfikir. Semakin lama masa diambil akan semakin besar 'damage' yang akan ditanggung oleh YB Dompok kelak. Ekekekekekek! Siapa yang akan ketawakan siapa nanti? hehehe!

Kata dia:
Barangkali SPU pun menjejaki UD jumpa ADUN Tahan. Pun SPU senyap sampai sekarang. Bruup...Bruup...Bruup... kata blogger Braveheart he he he...

Kata saya:
Inilah dunia! Nampaknya SPU sudah mengkhianati janji dan sudah 'brruppppp! (agaknya) Mungkin bRAVEhEART juga sudah 'Brrupppp' juga? Tapi aku apa peduli? SPU dan BH blogger yang tak setia pada janjinya (jika benar mereka brruppp!)

Kalau benar SPU dan BH sudah 'brruppp!', tutuplah mulut dan bontot kamu berdua...dan aku peduli apa? Tapi WZWH tetap akan lari dikejar ayam, huhu! Kahkahkahkah!


Klik Sini Ke: TSK Dan Tahan L
bagus sebelum berangkat ke Indonesia




Suriq larg Zuriq, mende urag nork berbahas senun, berbahas de sinin, akuq pon terlatoh larh pulork, ingat ke akuq berbahas dengan ong, hikhikhik! Zuriq! Ong tetap 'burrppp' dengan YB Dumpok

4 comments:

Anonymous said...

Salam.Aku tak rasa SPU dan UD brupp.Dema berdua tu beretika.Bukan mcm sesetenggah YB yang tidak ada etika keh keh keh

Anonymous said...

AKU DENGAR LAGU TEMA DIA PON AKU TAU DAH JANTAN BETINA.

Anonymous said...

Salam Sir Urag Drulug dan semua..,
Dunia sekarang tak tau malu, kalo ramai yg doh "brupp"..ucaplah Alhamdullillah, sekurang-kurang bersyukur..walaupun halal dan haramnya tak di ketahui.., sebab dlm politaik zaman ni, banyak menda yg haram di jadikan halal...dan byk juga yg halal di jadikan haram..sebagai cuntoh, urag di hulu haram memburu, menebang pukok di Taman Negara..sebab tu hak perlindungan KERAJAAN...tetapi KERAJAAN halal menebang pukok, mengali lubang di kawasan bukan Taman Negara, sebab itu hak rakyat, tapi rakyat tak buleh berbalak, haram jadinya..tak pe rakyat tak de kuasa,,,kalau rakyat tak setuju, yg BERHAK akan memastikan mereka "burrp"...rakyat haram terokai tanah untuk berjagung,berhuma...kerajaan halal untuk melumbong dan berbijih,,..dari prujek jalan, ke prujek nuklear,,plannya 20% saja utk rakyat...begitu laa jadinya dengan slogan RAKYAT DI UTAMAKAN..meningkat keutamaan rakyat dari 5% ke 20%..agaknya la..rakyat sudah cukup di utamakan..

uRag dRrulug said...

Anon 4.21,
Huh! Makrifat! Dengar lagu dah tau? Ini baru anugerah Tuhan! Walaupun bukan nabi tetapi mmg sudah sampai taraf wali. Bijak....bijak!