'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Sunday, September 25, 2011

PERIHAL ORANG-ORANG HILANG


Gambar hiasan


Hendak tak hendak beberapa hari lalu terpaksa juga mengikut 'bos besar' sertai program BNBBC menyerang Selangor. Program berlangsung selama 3 hari 2 malam. Pesertanya adalah kesemua wakil-wakil rakyat BN. Tujuannya adalah untuk mendekatkan rakyat dengan wakil-wakil rakyat bagi menawan kembali negeri Selangor. Berbagai acara dan program dijalankan bagi menawan semula hati rakyat Selangor menjelang PRU13 nanti. 

Selain dari PM, Tun Dr. Mahathir mantan PM juga turut menghadiri program berkenaan, mencurah khidmat baktinya memberi motivasi kepada wakil-wakil rakyat supaya akan dapat memberikan khidmat cemerlang kepada rakyat dikawasan mereka kelak seterusnya memenangi PRU akan datang.

Saya cuba juga mencari dalam senarai nama peserta-peserta untuk mengetahui dimanakah wakil-wakil rakyat dari daerah kita berada. ADUN Damak - tak datang. ADUN Pulau Tawar - tidak hadir. ADUN Tahan - hilang dalam perjalanan. Mungkin mereka fikir untuk apa dekatkan diri dengan rakyat Selangor kerana mereka nanti akan bertanding di Jerantut? Mungkin mereka juga lupa bahawa kemahiran mendekatkan diri dengan rakyat itu juga mesti diasah. Pelajari bagaimana reaksi rakyat Selangor yang negerinya sudah ditawan pembangkang tentu akan menimbulkan keinsafan dan memberi banyak pengajaran. Namun pemimpin kita tidak akan mahu belajar dan selagi tidak terhantuk maka mereka tidak akan tengadah.

Khabarnya ADUN Tahan dalam perjalanan ke program berkenaan. Namanya sudah minta didaftarkan, bagaimanapun bayangnya tidak juga kelihatan sehingga program berkenaan berakhir. Tidak mungkin saya silap melihat dan mengenalpasti yang mana 'dia' dan yang mana satu bayang-bayang, maklumlah bukan banyak sangat beza diantara kedua-duanya terutama ketika malam. Mungkin juga ada orang yang tersesat ditempat yang ada kerlipan lampu-lampu yang berwarna-warni sepertiamana masa muda-muda dulu, mana kita tahu?

Saya teringat akan kisah-kisah lama,  perihal  Hikayat Unta, Lamma, Lambu dan Khinzir.  Bagaimana kisah unta yang dijanjikan untuk korban bagi orang-orang kampong telah berubah menjadi lembu kerana perjalanan yang jauh dari negeri padang pasir. Mungkin juga kerana perjalanan yang jauh ke Selangor (jika berjalan kaki) telah membuatkan orang berkenaan telah menjadi kurus, bagaimanapun warnanya tetaplah tidak berubah menjadi lebih cerah melainkan tetaplah hitam juga adanya. 

Syahadan, arkian mungkin jugalah 'orang' yang telah berubah menjadi kurus itu sudah tidak dapat dikenali lagi dan mungkin jugalah mata yang melihatnya jadi tersilap pandang dengan menyangka bahawa itu adalah 'tuan Dollah Al-Kicap' juga adanya oleh kerana terkeliru pandangan matanya. Wallahualam!

Akhirul kalam, tidaklah dapat sahaya melelapkan mata pada malam itu kerana asyik memikirkan apakah mungkin tuan saudagar yang hitam dan gemuk pendek itu boleh berubah jadi sebagaimana rupa tuan Dollah Al-Kicap yang juga hitam tetapi kurus dan lebih tinggi.

Teringat juga akan sahaya akan saudagar dari Pulau Tawar, yang duduk sama rendah dan berdiri tetaplah tak sama tinggi malahan pendek itu adanya. Khabarnya sudah untung berniaga dan kembali semula menjadi tabib yang kaya raya adanya.


Lame sangat dorh oih akuq tarok menuleh, kesian ke urag kapong endok mendengor ke suroh bekenaan wakil dimeq tuh! Sibok amart aku oihh!!

3 comments:

damak oh damak said...

hahaha, memungkor juga lagi dia tu yer?

peneroka padang biol said...

laaa x pegi rupanya? dato wan mizan kata dia pegi ke program bnbbc tu, kena tipu lagi lah kome ni.....ken tipu de dia sokmolah.....

Anonymous said...

nok buak lagu mano meme dio penipu