'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Sunday, January 2, 2011

BEGINILAH CARANYA YANG BESAR DIRI MELIHAT DIRI SENDIRI

Beginikan caranya blogger yang dihambat ayam cuba melihat diriya sendiri? Hehehe!
Jikalau akal panjang sejengkal kedalaman bontot janganlah diduga


Pemikiran Sempit Dan Jiwa Kecil Blog Pahang-Ku - begitulah tajuk sebuah laman blog yang menyindir dan tidak berpuashati terhadap blog Pahang-Ku kerana blog berkenaan tidak memuaskah kehendaknya. Bloggernya juga memarahi orang itu dan orang ini serta blog itu dan blog ini yang tidak sehaluan dengannya. Baginya semua mesti mengikut kehendaknya. Siapa yang berfikiran dan berjiwa sempit sebenarnya?


Disini kita dapat melihat siapakah blogger yang berkepentingan dan siapa yang melakukannya dengan ikhlas. Suka diingatkan sekali lagi bahawa blog UD adalah sebuah blog yang bebas tanpa dipengaruhi parti politik mana-mana dan sesiapa. UD menulis kerana ingin menegur dan memperbetulkan. UD lakukannya dengan cara sindiran, namun jika masih tidak berkesan maka sindirian itu akan dikasarkan lagi. Biarpun ada pihak yang mungkin merasa sakit namun yang diperjuangkan adalah kebebasan dan kebenaran.

Blogger itu menyalak disana-sini, memarahi orang itu dan orang ini. Segala nama disebut-sebut bahkan termasuk nama Dato' Azizan Yaakob yang pernah menjadi guru politiknya dulu. Beginilah dalam politik, ada orang yang bagaikan 'hantu lapar', bila tidak lagi diberi 'makan' ia akan mengacau sana-sini. Inilah sikap orang yang cari makan dalam memberikan sokongan politik atau dikenali dengan politik cari makan.

UD sudah lama menunggu peluang untuk dipanggil dan bersemuka dengan pemimpin bagi bersama-sama membangunkan rakyat dan negara namun pemimpin menganggap UD sebagai sebuah blog picisan dan meremehannya, namun apa yang berlaku ialah segala tulisan dan kritikan UD telah memberikan kesan, dan kerana itulah UD akan tetap pertahankan dan teruskannya.

Baca komen-komen dibawah yang memberikan satu pandangan tentang keberkesanan kata-kata yang dilafazkan. Hakikatnya semakin lama orang itu akan semakin tertekan. Jika sejak dulu kita duduk-duduk dan berbincang, tentu perkara sebegini boleh diatasi.



Anonymous Anonymous said...

Salam tuan UD & MUT...,

BANJIR - KEPADA KERAJAAN RAKYAT HARAPKAN BANTUAN

Akurk sukerk amat, ong bewoyat pasai pejor, dapatlorh kumerk nih mencarik ikant yang dorh nampork tinggal nyawerk2 ikant lagirk turk, kenerk jaring kalar maserk ujant turrk bulih memedap hajerk.

Bila tiba musim banjir, suatu yang malang bagi penduduk yang berada di lembah kerana rumah ditengelami air, bahkan ada dihanyuti. Rumah mereka yang terlepas dari banjir pun, turut merasa kersahan kerana tidak dapat melakukan aktiviti harian seperti menoreh getah, bercucuk tanam, memetik sawit dan juga mencari ikan. Semua gulungan ini memerlukan bantuan sewajar dari pihak kerajaan. Bukan hendak mereka2 cerita. Pernah berlaku suatu ketika, banyak simpanan bekalan kepreluan harian disediakan pihak kerajaan dibalai2 raya, seperti beras, gula, ikan sardin, milo, malah bantuan wang ringgit tidak sampai kepada mangsa yang memerlukan. Sudahlah barangan tersebut “berkulat” diarahkan pulang, malahan bantuan kewangan pula tidak sepenuh mereka terima. Inilah pemimpin politik, banjir di sungai kalau boleh pun mereka politikan juga. Namun kuasa Allah menentukan semuanya itu.

Pang5 Banir, pasai 1km jalan hok ong bewoyat turk, pinderk amat turk, mana bulih buat turk, kena carik sekurang2nyerk 10km baruk %%%%nyerk bulih dapat lebih sikit gamorknyerklorh.
December 30, 2010 3:11 PM
Delete

Anonymous Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drullug dan semua,,
Bila sebut pasal banjir, aku rasa makin banyok pembangunan yg tak di ingini di lakukan makin besor la banjirnya..bukan itu aje, kerajaan juga akan berbelanje beso untuk membantu dan menyediakan kemudahan untuk mangsa banjir...jadinya kalo tempat kite di hulu ni.,pemimpin kite akan berdepan bukan sahaja menaja penduduk ke Mekah dan Indon, tetapi harus juga berbelanja utk membantu mangsa banjir dan musim kemarau yg akan datang..Pemimpin kite akan berdepan dengan masalah penduduk yg kekurangan bekalan air tulen...tapi tak pe, duit yg pemimpin kite ada boleh membeli apa sahaja yg di kehendaki oleh rakyat! Ada duit ada kuasa...,,yg tukang kluor budget dah tentu WZWH..sebab dia yg paham bab billion2 ni.
December 30, 2010 8:19 PM
Delete

Blogger uRag dRrulug said...

Salamp,
Ri Pengor - betoi amat kate de ong tu, hanya WZWH sajeq yang paham bab berbillion ringgit neh. Kiteq urag budo bulih kireq hanya sapai sepuloh hajeq, itu pon kalau jariq ada cukup sepuloh, hehe!
AbangKu Banir - aku ti bewayat pasai 1KM hajeq pasai aku napok hark ituq lah yang perlu, aku tarok napok urag laen perlu lebih sebab nork dapat komisen lebih, emmm! budo nye aku, yok? hahaha
December 31, 2010 11:08 AM
Delete

Anonymous Anonymous said...

Komen WZWH: (CnP dari blog WZWH)
Jalan yang tidak sampai 1km itu akan dinaiktaraf agar tidak terlibat dengan banjir yang melanda saban tahun. Pihak JKR dalam proses merekabentuk (design). Anggaran kos projek RM6 juta. Itu dalam perhatian WZWH. Terima kasih blog Urag Drrulug kerana bangkitkan isu ini.

Posted by WZWH at 2:41 PM 0 comments
December 31, 2010 11:17 AM
Delete

Anonymous Anonymous said...

rasanya bantuan banjir dah hantar,
dah habis sebelum banjir?
December 31, 2010 12:34 PM
Delete

Blogger uRag dRrulug said...

Anon,
Kalau dah habis, hantarlah lagi kerana ini tanggungjawab kerajaan
December 31, 2010 6:49 PM
Delete

Anonymous Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drullug dan semua,,
Molek la tu kata WZWH tu kaji dulu sebelum buat kaji dulu..tapinya mustahil la, tempat yg tiap2 tahun di tenggelami banjir dan JKR tak dapat plan utk merekabentuk jalan supaya tak di tenggelami air..6 juta untuk 1 km jalanraya? banyak lagi jalan memungkornya.
Anon, urang kate tu bukan tadok bekalan banjir..tetapi bekalan ke atas mangsa banjir akan bertambah meningkat kosnya macam makin bertambah tingginya kenaikan air banjir di sungai kite....bukan pasal tak de bantuan. Cuba pikir kalo kerajaan buat pembangunan yg menyebabkan air banjir makin tinggi, maka ramai la rumoh urang tenggelam,, dan bertamboh la mangsa banjir dan kemusnahan harta awam..jadinya hidup kite macam gali lubang tutup lubang la...duit kerajaan habis buat pembangunan..lepas tu kena tanggung kos banjir yg makin meningkat...rumoh pemimpin selamat la, sebok atas bukit belaka..lepas kuntrek pun deme sapu..rakyat juga la yg terus menagih simpati..ishhhh!
January 2, 2011 12:48 AM
Delete

1 comment:

Anonymous said...

Salam tuan UD & MUT...,

BEGINILAH CARANYA YANG BESAR DIRI MELIHAT DIRI SENDIRI

Macamganerk pulork gamorknya kalar dimeq dingork melaluirk front view, side view dan horizontal agerknyerk york. Tork napork iburk kakirk cuma napork pjk ajerklorh turk…

Ramai kalangan orang politik terus memandang ke hadapan. Tanpa menoleh kebelakang, kalaupun mereka katakan buat apa “lihat bau tahi”. Ungkan semasa berkempen kalau dibuka semuala catatan, mereka kata “kita tidak pernah berjanji semacam ini”, atau pun buku catatan tidak dibawa bersama. Tetapi kalau sesuatu projek yang melabakan, halilintar membelah bukit mereka sanggup redah.

Pang5 Banir, akurk dorh bewoyat, mebangkang bukant semuerknyerk pebangkang, tapik unturk kebaikan keduerk belah pihak. Cadangan dan fikiran bulih sendiri, tapik unturk capai keputusan kenerklorh bicang dulurk, dapatlork keputusan walaupun tork 100% dimeq setujurk.