'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Monday, July 5, 2010

'SEPTIC TANK' - RAKYAT JERANTUT RUGI KERANA UMNO TIDAK BAHAS USUL WZWH


Banyak urag kumen akuq cakop urag drrulug pekat amat, susoh dimeq nork paham. Jadi1 nyeq, demi untok peminat-peminat akuq yang semakin bertamboh dari sehariq ke seharik maka akuq terpaksalah berkurban jiweq dan rageq akuq...dan menules bior urag paham....rok?

1. Memanglah blog di tules untuk dibaceq, kalau menulis blog macam WZWH tu dan cuma adeq seurang dueq pembaca sehariq lagi baeklah kita dia tutup blog dieq tu...jangan jadiq budo...menuleh tapi tork adeq urag membace.

2. Blog SPU semalap, pada pukui 5.42 petang doh adeq 226 urag membaceq. Itu baru nameq blog...WZWH neh baru setakat goblok lagiq, jadi jangan lah nork tunjuk ceredik sebab urag napork ong tu budo...blog one tahan dan sama rata sama rasa pun blog yang goblok, atau kumeq gelo blog budo. Tutup blog tu lebih napork ceredik dari menuleh blog tapi tork adeq urag baceq, sian ke ong rok?

3. WZWH kateq dalam blog dia beginiq (lebih kurag sabak akuq putong):

Sewaktu sesi pembentangan usul, semua usul dari AJK Bahagian, Wanita dan Puteri dibahaskan tetapi usul ekonomi Pemuda UMNO yang WZWH menjadi pembawa usulnya telah diterima tanpa bahas sebulat suara. Tahun lepas usul Pemuda WZWH pun diterima tanpa bahas. (Usul diterimeq tanpa bahas juga bermaknenyeq urag tork nork mendengor dimeq berbahas usul budo, ong tork tau kerk?)

WZWH agak terkilan juga kerana tidak dapat mendemonstrasikan skil orator WZWH dengan penerangan ilmu teknologi nuklear kepada UMNO bahagian Jerantut. Entah kenapa UMNO bahagian Jerantut tiba-tiba melalui Pengerusi Tetapnya telah meminta para perwakilan menyokong usul Pemuda WZWH tanpa bahas. (Ong neh WZWH, dorh lah budo, besor hati pulork tu...banggerq diriq)

Kadang-kadang WZWH fikir adakah UMNO bahagian merasakan usul WZWH tidak sampai kepada pemikiran intelektual perwakilan UMNO Jerantut. Sebab itu semasa ucapan penangguhan, ada seorang perwakilan menyoal kenapa usul pemuda WZWH diterima tanpa bahas sepatutnya dibahaskan. (Sebenornyeq terbalik tuh, usul ong tu urag tork paham sebab tahap intelektual ong tork sapai ke tahap urag lain, ong sameq macam ketueq ong tu haje)

WZWH telah bersedia. WZWH telah berkempen usul Pemuda WZWH selama lebih sebulan dalam blog. 3 hari sebelum mesyuarat UMNO bahagian Jerantut, WZWH telah bersedia dengan segala jawapan bagi setiap hujah-hujah yang menentang usul WZWH. (kehkehkeh, soh ong neh budo amat, sapeq ker nork membaceq blog ong tu? Tadi akuq tingok adalah 8 urag visitors, hai....budo...budo..budo sungguh ong neh)

WZWH tahu...WZWH tidak akan diberi peluang membawa usul Pemuda WZWH tetapi WZWH telah menyerahkan satu sampul surat kepada pegawai Perdana Menteri untuk diberi kepada PM-"Usul ekonomi Pemuda UMNO bahagian Jerantut agak kritis, mohon YAB Dato' Sri analisa". WZWH berharap PM dapat memahaminya.... (Hah! Ini idea mulek....lepas neh tentu PM akan meratap dan melolong sebab kesal UMNO Bahagian tork bahas usul ong neh, tapi tork apeq, tentu PM akan cariq dan lantek ong jadi SUSK dia, tork pun ong akan dilantek jadi pakar penasihat perancang PM, seakan-akan 'think-tank' lah, tapi lebih macam 'tong tank' atau urag panggil 'septic tank')

Akuq akan sukung ong WZWH...ong betanding mende pun akuq akan sukung....mulek...mulek! Hehehehe...adoi...akuq nork birok la pulok doh! hehe.



6 comments:

Anonymous said...

Salam urag drulung.apanya ong hentam WZWH tu?.Kan dia tu pun orag drulung jugek?

uRag dRrulug said...

Ehm, urag drrulug-urag drrulug jugeq, tork betoi akuq hentam jugeq

Anonymous said...

sebab diek budo

- musa kumil

Anonymous said...

Bukan WZWH budo tapi kureng cerdik.

Anonymous said...

blog ni nk hentam dato wan je ...sebab penulis nya x sehaluan dengan dato wan mizan...pandanga dia x diterima oleh dato wan mizan, dia bukan org di hulu Tembeling...biasa laa....pergunakan nama org lain untuk menghentam...

jeram panjang said...

wan mizan baru nok belajor
baru brase nok naik kapal terbang...