'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Wednesday, March 9, 2011

MENGURAI KEKUSUTAN BENANG





Kebelakangan ini saya banyak peluang berjumpa dan berhubung dengan BH. Berikutan PRK DUN Kerdau. Ada satu ketika saya bersamanya ke Kampong Batu Sawar. Banyak yang kami bincangkan dan tertumpu pada media sosial di Jerantut. Menganai baiknya dan buruknya.

Persepsi ramai adalah media sosial membawa keburukan. Tapi kata BH itu bagi mereka yang tidak mengetahui media itu sendiri. Kepada orang-orang politik media sosial sangat penting. Ibarat surat khabar, radio dan tv. Siapa yang mampu menguasainya akan mampu menguasai penyebarakn maklumat. Kata BH; hanya jauhari yang mengenak manikam. Saya teringat pula pada kata-kata ini; hanya Johari (One Nombor) yang mengenal Maniam.

Media sosial di Jerantut sudah berada pada landasan yang betul, masa kini atau selepas ini ia akan tetap berlaku, cuma bagi mereka yang tidak mengerti dan tidak pandai akan memberikan tafsiran yang negatif. Ibarat musang yang mengatakan anggur itu masam hanya kerana ia tidak berupaya mendapatkan anggur itu.

Cuma yang penting kini adalah ada pihak yang berkuasa didalam UMNO yang sedar dan prihatin yang akan berusaha untuk menyatukannya. Pengamal media sosial (blog, facebook, twitter dan sebagainya) boleh kita angapkan sebagai askar yang mahir berperang, jika kita mampu menyatukan mereka dan memimpin mereka maka ita akan dapat menjadi panglima perang yang bersaya dan disegani. Jika tidak, mereka akan menembak sesuka hati mereka, atau lebih malang mereka akan digunakan oleh musuh untuk menembak kita.

BH kata, baru-baru ini dia berpeluang bertemu WZWH di Jengka 22 dan mereka berbincang sesuatu mengenai blog, tapi katanya masih terlalu awal dan tidak ada pemutus. Bagaimanapun pertemuan semula harus diadakan yang lebih menjurus kepada menentukan halatuju blogger pro kerajaan di Jerantut ini sendiri. Di peringkat negeri pun sudah kelihatan ada perubahan yang ketara.

Kita kita siapa yang mengetuai dan tidak peduli siapa yang menajanya, namun yang penting PahangKu sudah mampu menyatukan beberapa blogger dalam satu forum dan menuju arah yang sama. Sepanjang PRU DUN Kerdau, PahangKu telah memberikan sumbangan yang tidak dapat kita nafikan memberi kebaikan kepada kerajaan negeri khususnya UMNO Pahang.

Mungkin masanya sudah tiba untuk kita bersama bersatu dalam satu pasukan bagi mencapai tujuan yang sama, demi agama, bangsa dan negara.


Adeq ker urag pulitik hark yang dorh sedor? Atau dimeq tu maseh bute IT dan bute hatiq? Payok amart dengan urag pulitik neh yok? Dimeq rase dimeq hajeq hark yang betoi, urag laen semua saloh! Kerayanth yok? Kalau ade hark yang ceredek, bulih mengurai kusut nye benang!

2 comments:

oRang kAmpong said...

Sejok ati kwn nengor aok dah bolih duk semeja ngan BH.pastu klu aok jumpa WZWH lg kabor ke oRang kAmpong kirim salam.moh kita belasah PAS abis2san.i follow.

uRag dRrulug said...

orang kampong,
weh, kawan dengor awok bekawan jugek dengan BH tu yek? dia kabo ke kawan awok ande bejumpe dengan dia de rumpun makmur dulu tu? dia pun ande menyebut hal awok ke kawan, ande juge dia menyebut pasai wzwh tu, tapi tak bulih lah kita nok cerite de sinin, hehe! bukan nye yek? wabe kata de orang!