'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Tuesday, March 1, 2011

PRK DUN KERDAU: SOK SEK BLOGGER


Blogger Mata Duitan


1. Saya dimaklumkan bahawa Dato' Azizan Yaakob telah meninggal dunia malam semalam. Jenazahnya telah dibawa baik ke kediamannya di Taman Koperasi Jerantut dan dikebumikan di Tanah Perkuburan di Kampong Melayu, Jerantut.

Sebagai blogger, kita berharap setelah beliau meninggal dunia janganlah lagi hendaknya ada sesiapa yang memusuhi beliau dan menyebutkan tentang keburukan nya. Kita bermusuhan dengan beliau hanyalah semasa hayatnya. Setelah beliau tiada doakanlah kebaikan untuk beliau di alam akhiratnya.  Sedekanlah Al-Fatihah kepada rohnya.


2. Saya menemui beberapa sahabat baru blogger nasional di Kerdau.  Yang ranking meeka tinggi-tinggi belaka. Mereka memang mengejar ranking. Mereka berjuang melalui penulisan untuk memenangkan calon UMNO BN di Kerdau. Khabarnya hanya ada 10 orang blogger dari Pahang dan 10 lagi adalah  blogger impot yang diberikan imuhan untuk menulis.Selain itu khabarnya masih ada lagi beberapa orang yang datang tanpa penajaan dan mungkin juga mengharapkan sedikit imbuhan dari pihak tertentu.

Saya mendengar khabar sekumpulan blogger seramai 5, 6 orang yang telah kembali ke KL kerana sehingga semalam mereka tidak menerima apa-apa isyarat bahawa mereka akan mendapat sebarang imbuhan dari mana-mana pihak.

Dalam senyap kita harus akui bahawa blogger sudah menjadi satu profession ketika ini. Kita perlu menerima hakikat bahawa tiada apa yang boleh kita dapati secara percuma dan dilakukan secara ikhlas lagi. Cuma yang kita risaukan adalah kerana ada pihak tertentu yang bertindak sebagai broker dan menjual blogger-blogger yang dapat dikuasainya kepada pihak tertentu untuk mendapatkan wang.

Jangan hairan kerana kita sudah mendengar sebelum ini bahawa ada blogger yang mendapat tajaan tokoh tertentu dan dibayar RM5K sebulan. Ada antaranya yang mendapat RM20-30K sewaktu pilihanraya dari beberapa punca. Saya juga mendengar ada beberapa jabatan yang disebutkan sebagai dari mana punca sumbangan itu diterima. Kita akan dedahkan nanti satau persatu kerana merasakan kita juga patut mendapat hak yang sama.

Kepada jabatan-jabatan dan agensi-agensi berkenaan, serta menteri-menteri yang berkenaan, saranan saya hanya satu, berikannya sama rata kerana ada yang melihat dan hanya menelan airliur saja selama ini.


Kerayanth yok? Ada jugeq urag hark yang jual urag? Ingat ke maseq pemilihan UMNO hajeq urag membeli urag. Dunieq tork tau maluq!


No comments: