'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Friday, April 15, 2011

KEJUTAN BUDAYA IT .......






Ketika masyarakat diluar sibuk dan sudah menguasai IT serta media sosial, kita masih termangu-mangu dan menolak kepercayaan bahawa media sosial memainkan peranan dalam kehidupan dewasa ini termasuklah dalam mengimbangi pengaruh politik tanah air.

Kita tidak boleh menyalahkan komuniti di Jerantut dan Lembah Tembeling ini kerana kegagalan kita menerima media sosial ini lebih awal kerana kegagalan yang sama juga dialami oleh pemimpin negara, Tun Abdullah yang telah mengakibatkan kehilangan banyak pengaruh politik BN sebagai kerajaan memerintah.

Ramai pemimpin dan tokoh-tokoh politik menganggap media sosial (Blog, Facebook dan sebagainya) tidak berpengaruh dalam masyarakat. Kerana itulah KJ pernah dahulu melabelkan bloggers sebagai beruk, namun akhirnya telah mengupah 'beruk-beruk' untuk menulis bog bagi pihaknya. KJ sangat sinonim dengan perkataan 'beruk' sehingga jika kita membuat carian di google dengan menulis perkataan 'beruk' kita jangan terkejut apabila kita menemui Khairi Jamaluddin disitu.

Walaupun lewat, akhirnya Jerantut (pemimpin politiknya) juga mengakui bahawa besarnya peranan blog, facebook dan sebagainya dalam media sosial ( UMNO memanggilnya media baru, namun media sosial lebih tepat pada maknanya). Kerana itu pada suatu waktu tidak lama dahulu ujud beberapa blog bagi membawa pandangan dan suara pihak dan individu tertentu.

Sila klik beberapa blog seperti yang tersenarai didalam blog Suara Prihatin UMNO Jerantut:
dan banyak lagi.

Kegagalan pemimpin di bahagian Jerantut menguasai media sosial ini kelak akan memberikan kesan buruk kepada politik mereka sendiri serta parti. Tidak lama dahulu, ada seseorang (bekas pemimpin) sudah berjaya mendekatkan diri dan menguasai media sosial ini dan mengawalnya, namun tidak kekal lama. Kenapa tiada usaha untuk melakukan demikian sekali lagi oleh pemimpin yang ada? Apakah mereka merasa bahawa mereka mampu berdiri tanpa jaringan sosial?

Malang sungguh jika kita masih berfikiran kolot demikian. Jangan ulangi kesilapan seperti yang Tun Abdullah pernah lakukan dahulu dengan mengasingkan diri dari media baru. Janganlah kerana tidak pandai menari maka dikatakan lantai yang tinggi rendah. Janganlah kerana kita yang buta IT maka kita menyalahkan IT itu serta menganggap IT itu tidak penting sama sekali. Berubahlah! PRU13 semakin hampir, saya juga tidak ingin melihat BN gagal kerana kebodohan kita menterjemahan peranan media sosial sekali lagi.

Seseorang pemimpin UMNO mesti berani untuk tampil kehadapan dan seterusnya mempimpin media sosial di Jerantut ini.....menjuarai media sosial....media rakyat. Siapakah yang berani kehadapan? Media sosial adalah senjata, jika tidak mampu dikawal mungkin ianya mampu membunuh kita.


Urag drrulug Temeling pon dorh membaca dan bulih menuleh belog. Dimeq jugeq dorh adeq facebook dorh oih! Jangan ingat dimeq budo lagiq macam duluq. Nork memungkor payorh amart dorh, tork macam jaman ariq duluq! Hehehe! Memungkor bulih hanyeq sekaliq dalap idup, tork bulih nork memungkor setiap kaliq sepanjang idup! Ape dimeq nork kateq?

No comments: