'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Saturday, June 11, 2011

JEMBATAN KACA @ HALIMUNAN

Mana Cable Car WZWH dahulu? Dah siap ke? Kehkehkeh!


Tak lama dulu blog SPU menulis post mengenai peruntukan jambatan gantung di Kuala Tahan yang hilang. ( Baca Sini). Tulisannya singkat saja tapi isu dan implikasi dari isu berkenaan tetap panjang dan berpanjangaan.

Ada 2 perkara yang suka UD ulas disini dari apa yang ditulis di blog SPU itu: 1- Laluan Keretapi dari KL ke Temerloh yang diperkatakan itu sebenarnya sudahpun diperbincangkan terlebih dahulu oleh pihak kerajaan dan baru-baru ini saya terbaca artikel mengenainya di akhbar Sinar. Bermakna laluan keretapi itu akan jadi kenyataan.  2- Isu jambatan gantung di Kuala Tahan itu sendiri.

Di ruangan komen diblog SPU dalam post berkenaan kita temui beberapa komen yang menarik. Kita ambil komen dari blogger Cenerong Ular (Blogger Blog Hulu Tembeling - yang sudah lama tidak menulis):



chenerong ular said...







Salam SPU, marah benar nampak gaya wzwh ke blog spu dan geng gengnya "KATA DIA".

Persoalannya saya dan blog blog lain langsung tidak menulis kenapa dan siapa yang mendapat konsensi balak di kampung kucing, walau pun kita tahu siapa ?.

inti pati yang di persoalkan ialah kemana peruntukan itu di bawa ?. dan saya pernah menulis di dalam komen blog beliau, siapa yang kuat membangkang hingga terhalangnya projek jambatan gantung tersebut, saya tau siapa, bukan kaki tangan kerajaan,kakitangan kerajaan lagi takut kepada pemimpin umno, ada lagi kuasa yang lebih tinggi yang memberi kata noktah pembatalan projek JG TERSEBUT.

Satu lagi yang saya pernah persoalkan apa resionalnya untuk kita mendirikan JG MENYEBERANGI sungai tembeling di kuala tahan, untuk apa ?,alangkah elok peruntukan sebanyak itu kita cadangan bagi pembangunan persisir sungai tembeling, Ada kah mendapatkan peruntukan untuk membina benda yang kurang penting di anggap KHIDMAT YANG CEMERLANG, SEMUANYA, ADA UDANG DI SEBALIK MEE KUNING.?
Kita percaya bahawa Cenerong Ular sebagai 'Anak Tembeling' lebih tahu mengenai isu berkenaan dan bahkan beliau sendiri lebih mengenali WZWH secara peribadi.  Saya harap CU akan menulis kembali selepas ini setelah rehat yang panjang. Nanti ada masa boleh kita sembang-sembang sambil mengeteh di Corner depan Pasar Jerantut, hehe!

1 comment:

Anonymous said...

Hiss... UD,

Cuma masa aja penentu nya ,tidak sekarang, esuk atau lusa, jambatan itu ada. Tidak di alam nyata akan berlaku di alam impian. Orang UD boleh menyeberang sungai secara khayalan, lepas lah juga. Aku setuju mana dia prujeek Mega WZWH itu... PRU 13 makin hampir oooi WZWH. Kata WZWH prujek itu dalam pipe line. Setahu aku lah yang dalam ppipe line ialah air dan angin aje, tak percaya tanya Pengarah JBA Pahang. Menunggu lah kita wahai UD, kena lah kita berbulan lah pula. Di Terengganu ada masjid kaca/kristal maka di Tahan ada jambatan kaca...hheeee....heeeee, gelembong aka di pungkar lah aok semua.