'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Thursday, June 2, 2011

URAG DRRULUG MAMPU BERSENDIRIAN

Kaum keruageq kiteq de kapong Mat Daling
Akuq dimeq tork napok sebab akuq menyelap dekat hinjeq



Membaca blog 'Wan Zuriq', rasa hendak terpedaya dengan kata-katanya. Seorang berketurunan Bendahara dan Penasihat Politik dan Ekonomi ADUN. Tapi kenapa nama uRagdRrulug juga turut dipetik didalam blognya seolah-olah ada persefahaman untuk bersama-sama mensucikan politik Jerantu.

UD langsung tidak agenda dalam membersihkan politik Jerantut. UD tiada langsung minat dalam politik Jerantut. UD hanyalah seorang 'massenger' pembawa suara rakyat marhaen dalam DUN Tahan yang hanya ingin suara kami didengari oleh semua orang terutama para pemimpin bahkan oleh dunia dan kami berbangga dengan keupayaan kami untuk bersuara.

Ramai orang memandang rendah kepada UD dan ada yang menganggap UD adalah seorang dari boogger yang sedaia ada di Jerantut. Apakah dalam dunia globalisasi ini kita tidak boleh menulis tentang Jerantut walaupun kita tidak beraada di Jerantut? UD menulis khususnya untuk mengangkat martabat orang-orang di Ulu Tembeling, supaya jangan lagi ada rasa rendah diri dan terhina walaupun kita masih tinggal jauh dipedalaman dan terbiar dari segi pembangunan. Dalam kata lain, politik bukanlah agenda UD.

UD tidak pernah berbincang dengan WZWH secara khusus mengenai blog dan politik Jerantut, sudah tidak ada apa-apa persetujuan dan persefahaman mengenai agenda politik WZWH untuk membersihkan politik Jerantut. Bagaimanapun UD akan tetap memberikan sokongan jika ianya melibatkan kepentingan pembangunan dan ekonomi rakyat marhaen Ulu Tembeling dan DUN Tahan amnya. Selain dari itu, anggaplah WZWH atau UD bersendirian.


Aih!!!Yok! Ong nork ajok kumeq bersameq ong berjuang? Maseq nork berjuang ong ingat ke kumeq, kala maseq dorh menang berjuang natiq apa ong masih ingat keq ke kumeq? Hehehe! Kume neh hanya urag hark yang mencari kayu apiq dan memunggoh ayer hajeg, hik hik hik! Sumbong amart ong neh zuriq!


2 comments:

Anonymous said...

Jangan merajuk hati wahai kekandaku..wzwh hanya blog picisan..

uRag dRrulug said...

hahaha, dengor khabor wzwh ada berjumpa abang BH baru2 ni...mulek larh tu.....urag temeling yok?