'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Saturday, August 7, 2010

KEDUKAAN MASYARAKAT ULU TEMBELING

Atas nama pembangunan hutan ditebang dan tadahan air musnah, atas nama pembangunan hakisan akan berlaku dan sungai menjadi cetek dan tidak sesuai untuk ikan2 bermain, atas nama pembangunan pemimpin akan dapat banyak dan rakyat dapat sengsara. Atas nama pembangunan pemimpin akan selalu menipu kita.




Dibawah ini adalah CnP dari Facebook. Rakyat membicarakan mengenai pencemaran alam sekitar namun ada pihak yang rakus menyamun khazanah alam atas nama pembangunan. Tidak semua pihak gembira dengan pembangunan yang dijanjikan kerana rakyat hanya mendapat sedikit manafaat dan terpaksa berkongsi dengan semua pihak tetapi ada kalangan pemimpin mendapat lebih banyak dengan mebiarkan rakyat dalam sengsara.


Ini bukan isu yang saya rekacipta tetapi adalah kenyataan, suara rakyat di Ulu Tembeling, siapa pembelanya? Siapa yang akan kita harapkan? Ahli Politik kita telunjuknya lurus tetapi kelingking berkait.


WZWH mendodoikan kita dengan impian dan angan-angan tentang cable car serta loji nuklear, yang akan kita dapat hakikatnya tidak lebih dari sebuah loji najis....


Terima kasih sdr. Halis Hasana kerana berani bersuara atas nama kebenaran, atas nama perjuangan.



Halis Hasana's Photos - ulu tembeling(program)




In this photo: spuUrag Drrulug (photos | remove tag)pemuda umno jerantutAzman Awang(photos)Mohd Azizi Ibrahim
Added August 2 ·  · 





    • Zu Bir dlm.sejarah mudik ke hulu ni lh kali pertama aku lihat jmbatan merentangi sungai tembeling...maknanye pembangunan akan berlaku sedikit masa nanti...abih la balok gon kt sana klu tak di kawal sebaik-baiknye.
      August 3 at 1:56pm ·  · 



    • Wan Badrul

      Rite, the 1st bridge across Tembeling river, but apa faedahnya utk pnduduk2 kg?.
      Kata ZB "pembangunan akan berlaku sedikit masa nanti".. Btul la tu kut, bila balak dhabis, maka rebahlah jambatan tu, menghalang laluan bot org kampung.
      Knp tid...See More
      August 3 at 3:51pm ·  · 



    • Zu Bir tak lama lg akan sampai la jalan balak ke kg lain mula2 ni kt kg kucing la dulu......ini baru permulaan..silap2 nanti jalan tu sampai ke kakitangga rumah gon kt sana... so aku cdgkn buat la persediaan utk menhgadapinya...pd pirasatnya jambatan ni akan bertukar wajah kalau betul dengan gayanya tp kalau takkena gaya...balak jer la yang keluar tp pembangunan yg diharapkan tak akan menjadi...meh sama2 kita pikirkannya...
      August 3 at 4:16pm ·  · 



    • Jazidin Jamaluddin tanya wan mizanlaaa....dia kan YB dun tahan....ape yang dia bawak kemajuan pembangunan untuk ulu tembeling....rasenyer stakat nie takder...ape yang dia kabor sebelom pilihanraya...bila dh menang senyap...
      Wednesday at 12:36pm ·  · 



    • Snn Dnn Snn Dnn sabor laa..nak buat jalan raya bukan cam nak buat jln keair weh..
      Wednesday at 5:50pm ·  · 



    • Halis Hasana yalah deme ingat nak buat jalan raya tue mcm goreng telur je
      Wednesday at 6:05pm ·  · 



    • Aeezam Salim btol 2 jdin..aku sokong....smua pkok2 balak dtebang...pnduduk kg jgak yg susah...smua hsil balak xtau prgi kmane.( msuk pket sndri la 2)...org kampung dpt ape....?...hdp mcm zman pnjajah xde prubahan xde kmajuan,wlpn dh lme hdp mrdeka.....
      Thursday at 12:10pm ·  · 



    • Yanti Asma Asma sama2lah kita pikirkan dan tggu PRU akn dtg (yg xlama lg ni)....siapa yg KENA....???
      Thursday at 12:29pm ·  · 



    • Zaimiee Mie Payoh nok kate orang tmpat kite ni Ati...
      Thursday at 11:54pm ·  · 



    • Jazidin Jamaluddin
      mmglaa..wat jlnraya bkn wat jln air.....hehehe...tp...takkan nk tggu 53thn merdeka lgk...isu sensitif wooo..jlnraya nie....kalau balak tak amik tak pela jgk...nie dok.....semua tibai habis...sape yg kaya??
      k.yanti: siapa yg kena...........h...See More
      Yesterday at 9:45am ·  · 



    • Yanti Asma Asma begini & begitula nasib org kg..yg snantiasa diperkotak katikkan....AYUH warga KG BANTAL, sedarlah sekalian, bangkit dan BERSATULAH demi kg tercinta....jika xder perpaduan, smpai bila2 pun duk di takuk yg lama....tiada apa yg kita ada...jgn smpi tanah air sndiri trgadai....
      Yesterday at 9:49am ·  · 



    • Jazidin Jamaluddin setuju2.......
      Yesterday at 9:53am ·  · 



    • Zamri Bakar jgn ckp jer bergegar gunung tahan .........buktikan pada dunia... orang ulu tmbeling kena kotakan...
      Yesterday at 10:46am ·  · 



    • Jazidin Jamaluddin org ulu tembeling kena kota kan ape tu???hehehe...setau sy...PRU 12 nie....BN menang...demelaa(YB DUN TAHAN) kena kotakan...mcam manifesto PRU yang lepas...bkn sekadar ckp kosong...hahaha..
      Yesterday at 11:00am ·  · 



    • Yanti Asma Asma siapa yg bnjanji dgn rakyat dan pnduduk??..menabur jnji seadanya...
      mmg senantiasa dipinggirkan...seolah2 bkn duk di tanah air sndiri...
      tiada apa yg boleh dibanggakan...
      Yesterday at 12:03pm ·  · 



    • Aeezam Salim org tua dlu pnah brkate...DENGAR BOLEH PERCAYA JANGAN...sblum phan raye dtaburkan dng jnji2 yg terbik utk rkyat...smua itu hnye.. MELEPASKAN BATOK DITANGGA...lps mnang plihan rye nk buat projet itu ini lah..hanye stakat...KABAR- KABAR ANGIN SAHAJA...semua hanye...HANGAT- HANGAT TAI AYAM...mcm mner dng YB kte...prnah ckp mcm ni x...?
      Yesterday at 1:32pm ·  · 



    • Azman Awang ini laahhh perompak negara
      Yesterday at 2:43pm ·  · 



    • Mohd Fauzi Ali Itulah politik..janji 1001..tunainya... kadang2..kata P Ramli..apa pun Hulu Tembeling perlu pembangunan.Semoga pemerintah yg di beri amanah untuk mentadbir negara mengotakan jnji.."Rakyat di dahulukan Pencapaian di Utamakan"..
      Yesterday at 8:16pm ·  · 



    • Aeezam Salim sme ckap ikut sdp mlut jerr...
      17 hours ago ·  · 



    • Urag Drrulug Wan Mizan jihek perangai, wzwh pulok budo...mampus urag drrulug jase dimeq...aku sukung gon jangan undi BN PRU13 natiq. Bio ketueq umno dan ketueq kapong je hak yang sukung sebab dimeq dapat pegi umrah wan mizan bawok..rasuoh pulitik...semua doh kene beliq
      14 hours ago ·  · 



    • Urag Drrulug akuq raseq jematan ni de beloh ulu kapong batai? dekan dengan mat daling...yok?
      11 hours ago ·  · 



    • Urag Drrulug Aeezam, demeq pon janjiq ikot sedap mulut dimeq jugeq duluq...hahaha
      11 hours ago ·  · 



    • Wan Badrul
      UD: Bukan de situq oi. saloh tmpat ong kabo tu. Jematan neh urang balok buat de olok koi nun, klu ong g sg kucing tu, ong bediriq de ats jiti tu, tingok kilir, nampok lah..
      7 hours ago ·  · 



    • Urag Drrulug Ooooo, derilir dari kapong batai lah yerk? Hmmm, akuq ingat derullug senun...habislah kita....atas nama pembangunan kateq pemimpin kiteq..hehehe
      a few seconds ago ·  ·




      p/s:
      Akuq urag drrulug, akuq sayag tanoh air kuq...sedeh ati akuq tingok urag mengambek balok kiteq tork dapat apeq-apeq, sapeq agoknyeq yang montek perot nyeq?

26 comments:

WZWH said...

Salam UD,
OM ni budo amat jambatan balak pun tak tahu. Dekat dengan jeram Koi. Om ni kalau betul urag drrulug, bukti om dah lama tak mudik.
DS Najib telah meluluskan peruntukan sebanyak RM16 juta termasuk mengantikan jambatan untuk diupgradekan itu dengan steel (keluli) dan upgrade jalan Kampung Kucing ke Kampung Bantal. Dan tambahan RM2 juta lagi buat jambatan Kampung Gusai maka mudah orang dari Kampung Bantal nak gi Kampung Gusai melalui Kampung Mogol.
YB Dato' Wan Amizan dan WZWH komited memajukan Ulu Tembeling. Gon semua orang Ulu Tembeling kena percaya dan jangan dengar cerita orang luar yang suka memburukkan kepimpinan kita. Mereka tidak tahu apa kehendak orang Ulu Tembeling hanya pandai bercakap aje. Projek keutamaan ialah Jalan Ulu Tembeling, Felcra, Pembesaran Kampung, Rancangan Tanah Berkelompok, pendidikan anak Ulu Tembeling. Ini perjuangan asas YB Dato' Wan Amizan dan WZWH. Kebajikan penduduk Ulu Tembeling diutamakan lebih dari segala-galanya. Hanya kita sendiri yang boleh memajukan tempat kita. Orang luar go to hell!

WZWH said...

Salam UD,
OM ni budo amat jambatan balak pun tak tahu. Dekat dengan jeram Koi. Om ni kalau betul urag drrulug, bukti om dah lama tak mudik.
DS Najib telah meluluskan peruntukan sebanyak RM16 juta termasuk mengantikan jambatan untuk diupgradekan itu dengan steel (keluli) dan upgrade jalan Kampung Kucing ke Kampung Bantal. Dan tambahan RM2 juta lagi buat jambatan Kampung Gusai maka mudah orang dari Kampung Bantal nak gi Kampung Gusai melalui Kampung Mogol.
YB Dato' Wan Amizan dan WZWH komited memajukan Ulu Tembeling. Gon semua orang Ulu Tembeling kena percaya dan jangan dengar cerita orang luar yang suka memburukkan kepimpinan kita. Mereka tidak tahu apa kehendak orang Ulu Tembeling hanya pandai bercakap aje. Projek keutamaan ialah Jalan Ulu Tembeling, Felcra, Pembesaran Kampung, Rancangan Tanah Berkelompok, pendidikan anak Ulu Tembeling. Ini perjuangan asas YB Dato' Wan Amizan dan WZWH. Kebajikan penduduk Ulu Tembeling diutamakan lebih dari segala-galanya. Hanya kita sendiri yang boleh memajukan tempat kita. Orang luar go to hell!

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Urag Drullug dan WZWH dan semua pembaca blog..,,
Apabila pemgambilan balak berterusan,,,kawasan tadahan hujan di kawasan hulu tembeling,jerantut,pahang,Malaysia makin berkurangan..keadaan ini akan mengakibatkan sungai semakin kering cth Kuala Tahan kekurangan bekalan air..dan Sungai Tembeling sendiri semakin tohor=cetek(tanya pemandu bot)itu pd musim kemarau. Pada musim hujan..cth yg paling menakutkan..tuan/puan tgk tragedi banjir di Pakistan..jadinya bila kawasan tadahan hujan makin berkurang..pada musim hujan..air hujan yg turun tidak lagi di serap oleh pokok2(semua dah kena tebang)..sebaliknya terus mengalir ke sungai dan akan menyebabkan limpahan air di sungai tembeling yg tidak terkawal...maksudnya kita akan menghadapi banjir yg dahsyat dari tahun2 sebelumnya...pemimpin yg bijaksana dan rakyat yg arif..fikirkan lah, Asas pembangunan ketamadunan di sesuatu tempat..dimulakan dgn 1)penempatan(semua dah ada rumah yg selesa?) 2)Makanan dan minuman(beras,gula,garam=semuanya kena beli di bandar) 3)Gaya hidup/pembangunan sosial cth pakaian dan kebudayaan...jalan raya dan jambatan hasil dari pembalakan adalah keperluan asas penduduk? Apakah kemajuan kite dlm asas ketamadunan sudah mencukupi?

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Urag Drullug dan WZWH dan semua pembaca blog..,,
Apabila pemgambilan balak berterusan,,,kawasan tadahan hujan di kawasan hulu tembeling,jerantut,pahang,Malaysia makin berkurangan..keadaan ini akan mengakibatkan sungai semakin kering cth Kuala Tahan kekurangan bekalan air..dan Sungai Tembeling sendiri semakin tohor=cetek(tanya pemandu bot)itu pd musim kemarau. Pada musim hujan..cth yg paling menakutkan..tuan/puan tgk tragedi banjir di Pakistan..jadinya bila kawasan tadahan hujan makin berkurang..pada musim hujan..air hujan yg turun tidak lagi di serap oleh pokok2(semua dah kena tebang)..sebaliknya terus mengalir ke sungai dan akan menyebabkan limpahan air di sungai tembeling yg tidak terkawal...maksudnya kita akan menghadapi banjir yg dahsyat dari tahun2 sebelumnya...pemimpin yg bijaksana dan rakyat yg arif..fikirkan lah, Asas pembangunan ketamadunan di sesuatu tempat..dimulakan dgn 1)penempatan(semua dah ada rumah yg selesa?) 2)Makanan dan minuman(beras,gula,garam=semuanya kena beli di bandar) 3)Gaya hidup/pembangunan sosial cth pakaian dan kebudayaan...jalan raya dan jambatan hasil dari pembalakan adalah keperluan asas penduduk? Apakah kemajuan kite dlm asas ketamadunan sudah mencukupi?

uRag dRrulug said...

Hahaha, aku percayeq ong ni Ri lagi bijok dari WZWH tu, dia tu hanya napok duet sajeq...patutlah Cawan tembaga gelor dieq Wan Billion...mimpi berbillion-billion..ape kah kebahagiaan hanya kerana duet semateq-mateq? Memang ong ni budo WZWH...budu satu keturunan dan akan menghancurkan seluruh alam semesta iniq..

WZWH said...

Salam saudara Ri-Kuala Pengor,
WZWH berbangga dengan pandangan "environmentalist" Ri-KP. Kalau ikut WZWH, "HARAMKAN PEMBALAKAN" di Lembah Tembeling. Tapi hal-hal balak adalah URUSAN KERAJAAN NEGERI PAHANG. Itu di luar kawalan WZWH melainkan WZWH adalah MB negeri Pahang ini. Dan sememangnya kalau kita naik Helikopter merentasi hutan Ulu Tembeling,balak sudah tiada, kesemuanya sudah habis di tebang kecuali kawasan Taman Negara dan sedikit kawasan lagi. Itu saja balak yang tinggal. Urag Drrulug tidak faham Projek "Green Ekonomy-Renewal Power Project" atau "Renewal Energy". Dia tidak faham apa pelan WZWH mahu buat, biarkan dia..

Ri~Kuala Pengor said...

Salam,
Urag drullug terima kasih pada kemukakan isu,WZWH terima kasih sebab hargai pandangan saya,,pembangunan sesuatu tempat bukan saja harus di kaji dari sudut alam sekitarnya. Kesan pada penduduk semestinya perlu di titik beratkan..manusia ni semuanya khalifah muka bumi..Tuan WZWH telah di pilih oleh rakyat menjlnkan amanah yg ESA menjalankan tugas sebagai MB.Sekiranya Tuan WZWH tidak ada kuasa menyekat pembalakan di kawasan naungan tuan kerana ada yg pihak lagi berkuasa dari tuan. Mana perginya laungan "RAKYAT DI UTAMAKAN". Kalau rakyat Ulu tembeling berkata "KAMI TAK MAU PEMBALAKAN" dan tuan kata, ikutkan tuan WZWH "HARAMKAN PEMBALAKAN"..jadinya agenda utama tuan ialah sepatutnya berusaha untuk hentikannya...maknanya bertambah kuatlah kerjasama rakyat dan MB nya. Kalaulah memang URUSAN KERAJAAN NEGERI PAHANG dlm hal pembalakan ini, adakah rakyat dan MB negeri pahang tak termasuk dlm URUSAN KERAJAAN yg dinamakan PAHANG???? rakyat kena tahu apa projek yg kerajaan nak jalankan..sebab yg bekerja utk projek kerajaan adalah rakyat,ketua kampung,MB dan seterusnya ke peringkat yg di gelar KERAJAAN MALAYSIA..mahukah kite semua rakyat malaysia di dlm kerajaan demokrasi menyerah sebulat2nya pada org yg berkuasa menjlnkan apa yg di suka utk memajukan kite,,,tanpa kite mengetahui butir buahnya....bagi lah penjelasan untuk rakyat Tuan MB WZWH..jgn pandirkan mereka dgn mengatakan mereka tak tau...terangkan lah..supaya rakyat boleh menambah ilmu dan tuan boleh menjadi pemimpin, pendidik, penaung, penguasa yg di sanjungi dan di doakan rakyat kesejahteraannya...

urang pillow said...

sapeq nork tau apeq kateq urag drullug neh mudik tanya lah.dok woyat dalam neh ajek baik tork payoh buat meluek urag ajek.tingok seniri brape eker doh tanoh lulus sjok dumpok amek jadi yb neh.ada ke orang mudek dapak tanoh? hok aku tau tanoh hok lulus pon dime teroka masa zaman almarhum sultan abu bakar lagi.kalu idup hari2 snang lenang naik merc duk dalam ekon usoh cakap pasay sakit perit urang kapong larh.dime ingat sungai temeling neh buleh tahan dork dalam 10 tahun lagi?lepas ni urag kapong nok ilir mcmane?kayu nok buat perahu pek doh.nok suruh urng kg pakai kete kude?kete lembu?ke kete dumpok?urng luor seme pndai ckap ajek.mudik 2-3 hari cakap doh tau seme2 perasaan urng kg. smua urang pmimpin duk menuh poket mbuncit perot boroi ajek.tingok air sepia macam mane jadik?hutan kuala aur ape jadik?lepas neh dime nok taroh pulok ulu temeling dekat ulu neriak.GILE!!!Urg kg kate kalo susun kulit balok ulu temeling ni boleh buat haiway dorh.wzwh aku tingok bukan main bodek dumpok.tukang ada gaji bole la cakap.mulek la tu,jadi sarjan tukang tanda rumah macam alibaba bujang lapuk.silap tanda kene pintu jamban.padan mukeq.dime mudik la tingok seniri macamane urng kg.aku cakok banyok pon buat sakit ati seniri ajeq.wassalam

Anonymous said...

kahkahkah, tork bebungik wzwh. belum museq kumil lagiq hok beri kumen...SPU dorh akart isu ong neh dalam belog dieq tu...baceq SPU

Anonymous said...

Tok 4 Kuala Aur....Menggunakan kata-kata Arwah Abang Hashim Manggi ketika berucap dlm Ucapan Penangguhan Dlm Persidangan Umno Bahagian Jerantut lebih kurang 10 tahun yang lepas " Inilah golongan pemimpin yang menjadi "PENGKHIANAT" kepada kami penduduk Ulu Tembeling.Hasil hutan dipunggah dengan rakusnya manakala kami dibiarkan dalam kedaifan. Kuala Aur,Cheneh dah jadi padang jarak padang tekukur...... Imbuhan kepada semua JKKK hanya 2 atau 3 orang yang kenyang. Orang kampung telan air liur.. yang mengaku jadi PEMIMPIN.... Gun Semua fikir-fikirkan.....

Anonymous said...

hahaha, ada dengar ketua kampong dan ketua umno ditaja ke umrah? hahaha yang mengigit ekor sendiri hanya jenis anjing saja

Anonymous said...

jam 4;28 ptg aku tgk kaunter wzwh 23/2561 dan kaunter UD 43/2775. Shabas UD, nyata UD lebih baik dari WZ....

uRag dRrulug said...

Terima kasih anon kerana prihatin ttg kaunter tetapi saya tidak.

Anonymous said...

ahakahak, ong tork kisoh?

sukor peling said...

akuq sukeq ke belog ong neh, urag drrulug...mulek amat pade akuq..

urang pillow said...

YBoroi dumpok(kutip dr blog N9),terima kaseh lah bagi komeq prujek jalanrayek neh.gon hok maneq keje de luor kalo x tau lagi drullug neh doh start doh prujek buat jalan.ada doh mesin dok sungkur tanoh,tebang pukok nok buat jalan.Dimeq nok balek beraye pose ke Bantal buleh doh bawok kete.dok pun cater teksi ajek dari jerantut.Kalo nok naik bas lambat lg la pasay stisen dok buat lg.dok caye acu try koling2 tanye mak apok dime.ailong abu kate die nok g jrantut naik bas nok g pasor malam.

Anonymous said...

hibat-hibat semua gon ni, tapi janganlah sebab marahkan nyamuk bakar kelambu, ugut mcm2 padahai puncanya dompok je, adu masalah masing-masing ke ketua cawangan la

Anonymous said...

hibat-hibat semua gon ni, tapi janganlah sebab marahkan nyamuk bakar kelambu, ugut mcm2 padahai puncanya dompok je, adu masalah masing-masing ke ketua cawangan la

Pak Busu Malek said...

hahaha, nak adu ketua umno cawangan dan ketua kampong macamana? sebab mereka dah kena taj pergi umrah tentu dema akan jilat bontot dompok tu licin-licin, tak guna dah ketua UMNO dan ketua kampong, semua dah kena beli jiwa nya, huuuu

Anonymous said...

Good brief and this enter helped me alot in my college assignement. Say thank you you on your information.

Anonymous said...

Tok 4 Kuala Aur...... Betui amat yok Pak Busu Malik. Akuq sukong masek yang ong wayat tu...... Akuq ni Tok 4 juga. tapi ta...ta..tak iku serta dengan demeq tuh..... Jawatan akuq tak diiktiraf oleh demeq tu....sebab disini akuk surag je yg dudok. Urag lain tadok.. dah abis pindah.Sakai pun dah pindoh ke Sg.Kucing.....Apapun buat semua yang menegok blok ni akuq ucapkan Selamat Berpuasa... moga ibadah kita diterima Allah...Jemputla semua keumah akuq di Kuala Aur ni.......
utk majlis berbuka puasa... bila-bila aje. akuq ta.. tak..ki.. kisah tapi bawaklah makanan sendiri. harap ke akuq.... minum air sungai ajelah.......

uRag dRrulug said...

kahkahkah, iniq larh bileq rakyat sudoh muleq bersuareq...tok 4 dorh tork buleh deharap lagiq sameq dengan ketueq umno hark yang dorh keneq beliq dan dapart tajean pegiq umroh. Sian ke bekas tok 4 kapong batai,Japron tork dapat pegiq umroh...

Anonymous said...

Tok 4 Kuala Aur... Ong ni biar bebetui UD. Japron tak..tak pernoh lagi jadi Tok 4 Kg.Batai..Yang akuq tau bekas tok 4 Kg.Batai tu haa... Jama Pos dan AbgYa. Bila pulok Japron jadik Tok 4. Tah la..... agok nya akuq yang saloh...... tapi hork yang jadi Tok 4 merangkap ketua cawangan tentulah banyok kali jilat jubo YB tu....... Bila demaq balik nati ong tanya Tok 4 Suran (Sg. Retang.) Dah berapq kaliq dia jilat jubo YB tu.....

Anonymous said...

Slamatkn kwsan kmi dri pncmaran..

wan malik faizal said...

assalamualaikum,senang jer nok halau penyanggak balak ni panggil jer tv3 atau tv9 buak liputan,mase ni boleh tengok deme menggelupur nok jawok soalan.

Anonymous said...

assalamualaikum,report kat sprm jer penyanggak balak ni.