'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Sunday, August 22, 2010

SUKUNG DATO' WAN - SE-TITIK NILE DAN SI-ITIK NILE

Bulan puase ni kamiq tork hendok menulis hark yang habat-habat. Tarok hendok menulis hark jihek. Pasai itu larh kamiq menulis pasai Tarian Indung, pasai sejarah tradisi lisan dari tepat kamiq.

Tapi kamiq tork dapat menahan hatiq kamiq bila bace belog Wan Zuriq hark yang mencerca Dato' Wan Bakor. Wan bukan patut bukanlarh musuh sesiapapun lagi sebab dia darh tak adeq dalap pulitik lagiq. Dieq bukan saingan dan dia patut nyeq dihormati ulih semue urag.

Tapi bila membaca belog Wan Zuriq hati rase panas sebab kamiq tingok dalap tu dimeq mencaci menghina Wan Bakor. Selain dariq Zuriq, Wan Amizan @ Dunia Same Rateq juge mencaci dan mencela Wan Bakor.

Gon tau ke tidok, Wan Bakor tu lahir de Ulu Temeling? Wan Zuriq ni lahir de Lepeh dan Wan Amizan lahir de Mereting. Wan Bakor adalah ikon kamiq anok kelahiran Ulu Temeling. Bila dimeq mencaci dieq kamiq tork dapat maafkan. Janganlah sebab dimeq norkkan pengaruh pulitik sapai dimeq sanggup mencaci menghina urag hark yang dorh banyok besajeq pada kiteq selame iniq.

Urag drrulug Temeling merakamkarn rase dukaciteq yang amat sangat pada apa yang Wan Zuriq dan Wan Amizah darh buat pada Wan Bakor. Kami nork menyatakan sukungan kamiq yang tork bebeloh bahagiq pada Dato' Wan Bakor.

Patotnye segale masaeloh diselesaikan secara keluarge dan perbincangan tertutup bagi menjaga name baek sekeluarge. Sebak nile setitik rusok susu sebelange, sebab itik nile seikor rusak habis itk sereban. Perbuatan Wan Zuriq dan Wan Amizan @ Atan Dum-pork sudah mencemarkan seluruh urag ulug Temeling. Dimeq bedueq ni macam itk nile, riuh bebungik taik birok mereteq-rateq.

7 comments:

Anonymous said...

Salamp..Tork mulek benor tebi'at Wan zurik dan dumpuk ni york? toknya hurmat laluk ke urag tuek.Dato' Wan turk toknya menyusoh ke demanya lalurk lah.Banyor jugek jaganya orng tua tur pada demanya tu.Taknya memngenang budi laluk demanya tur

uRag dRrulug said...

ye larh, dimeq tu baseq tarok bulih pakai laluq, ishhh! beciq akuq

WZWH said...

Salam Anon 1:49 dan UD,
WZWH mahu anda semua buktikan dimana posting-posting blog WZWH yang memburukkan Dato' Wan Abu Bakar? Sila CUT n PASTE. WZWH tiada masalah dengan Dato' Wan Abu Bakar, soal orang lain ada masalah dengan Dato' Wan Abu Bakar itu WZWH tak campur. Harap UD jangan suka menabur fitnah dan dakyah jahet.

Anonymous said...

salam wzwh......

dlm politik apa2 pun bole jadi. ini yang dinamakan political animal...org2 yg membuat fitnah apabila akal mereka tak dpt menerima fakta...untuk membersihkan tuduhan2 yg dilemparkan kpd wzwh elok rasanya wzwh mengambil tindakan yg lebih agresif seperti mendakwa mereka di mahkamah...ingat wzwh....wzwh harus mensucikan nama baik wzwh.....sekian untuk peringatan

Anonymous said...

salam orang drulug,

saya ada baca blog WZWH.oleh kerana wzwh menafikan dan mengatakan ianya fitnah biar saya kembalikan ingatan wzwh,tulisan anda lebih kurang begini "cukupalah dikontrekan projek mengata dun tahan kepada encik kama sahaja dan di sokong oleh dato wan bakar"itu satu.lagi satu anda menulis
"semasa encik kama menghentam dun tahan wzwh melihat dato wan bakar tersenyum sambil bertepuk tangan mungkin sudah ada perbincangan awal"jadi memang melayu mudah lupa.tak payah nak cabar mencabarlah.kalau awak tak tulis orang tak kata.tak payah nak cari publisiti murah.awak memang suka cari publisiti nak sangat jadi terkenal walaupun di panggil gila awak tetap suka..asalkan nama awak keluar dalam blog.BODOH

ObO said...

Salam, jangan terlalu mudah menjatuhkan hukuman tanpa usul periksa. Pemimpin harus kita berikan sokongan sehingga keakhirnya kerana ini melibatkan kekuatan UMNO itu sendiri. Blog UD patutnya jangan terlalu memihak kepada sesiapa. Selesaikan segalanya secara maufakat.

Anonymous said...

hanguslah umno kalu simpan kayu api macam wzwh