'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Sunday, August 1, 2010

BLOGGER MENEGUR PEMIMPIN

Blog satira Husin Lempoyang memang melucukan dengan lawak spontannya yang penuh dengan sindiran yang bermakna. Bagaimanapun beliau serius untuk menegur demi sayangkan bangsa dan negara tercinta ini. Salam Satu Malaysia untuk semua.

Bacalah CnP dari blogger Husin Lempoyang dibawah ini (terakhir):


Sabtu, Mei 26, 2007


Satiris Yang Bisa Marah

Husin Lempoyang mungkin hanya blogger satira yang cuba menceritakan kelucuan disebalik peristiwa dan mempamirkan peristiwa disebalik kelucuan. Menulis satira rupanya lebih susah dari menulis esei. Bukan mudah rupanya mengukirkan senyuman untuk menyampaikan pengajaran dan kritikan dengan beradab dan bersopan.
Husin Lempoyang masih belum ahli dan tidak halus dalam berkarya. Husin Lempoyang insan lemah yang adakala tewas dalam menguasai emosi dan adakala terlanjur adab sopannya. Husin Lempoyang tewas dan terlanjur kerana ia masih manusia yang ada perasaan. Husin Lempoyang bisa marah dan melemparkan kata-kata apabila agama, bangsa, dan tanahair di fitnah dan tomah.

Hari ini, volcano Husin Lempoyang meledak dan digegari suratan dan siratan disebalik buku "May 13". Dalam kemarahan, Husin Lempoyang masih tidak meninggalkan adab sopan untuk mengucapkan terima kasih dijemput dan diberi laluan untuk lava nya mengalir lalu.
Kali ini, Husin Lempoyang tidak berjenaka mendagangkan orang tapi marah kepada orang yang berniat mahu mendagangkan orang dengan menjemput penjajah baru. Jemput mampir membaca tulisan Husin Lempoyang bertajuk "Buku "May 13", Singapura dan Neokolonialisma" di blog "13 Mei: Dari Kacamata Melayu."

13 comments:

WZWH said...

Salam UD,
Om posting cerita kisah lain lah pulok..asyik-asyik Husin Lempoyang. Bosan akuq...lebih baik om cerita Musa Kumil ke, SPU Tempoyak ke kira ok jugeg.

Anonymous said...

JANGAN CAKAP KE URUG DRRULUG.
SAYA RASA LEBIH BAIK AWK ANTA POSTING YG LAIN SB KITA ORG PEMBACA NI DAH BOSAN DENGAN CERITA GILA AWK TU.
MANA ADA SANGAT ORG BACA BLOG AWK TU. HAHAHAHA
PAKU DULANG PAKU SERPIH, MENGATA ORUG AWK LAGI LAH LEBIH TERUKNYA.

WZWH said...

Salam Anon 3.39 PM 2/8/2010,
Sorry, bukan maksud WZWH mengata UD,WZWH nak UD posting cerita-cerita Ulu Tembeling. Hebat UD, ramai betul penyokongnya, mati akuq.

uRag dRrulug said...

Salam,
inilah jenisnya manusia yg sentiasa merasa dirinya selalu benar dan orang lain selalu salah. Nanti jika kita sekat dia kata kita tak beri kebebasan bersuara tapi jika kita biarkan dia akan menganggu kita semua. Kita tau dia sekadar ingin mencari polulariti dari atas orang lain saja, hehehe macam dedalu...kalau nanti dia lebih-lebih sangat, saya juga akan sekat sebarang komen dari dia...hahaha. ini blog saya, saya punya suka lah

WZWH said...

Salam UD,
UD telah mula menunjukkan kesombongan dan keriakkannya..UD sudah mula menunjukkan identitinya yang sebenar...akuq dah tahu om bukan urag drrulug, om menyamar guna identiti urag drrulug. WZWH akan keluarkan foto UD yang sebenar...WZWH sudah dapat banyak maklumat sekarang. WZWH akan dedahkan siapa sebenar UD ini. Ekekekekekek....

Anonymous said...

jgn risau urug drrulug teruskan kerja anda, kalau kita cerita benar tak de apa. Sy pasti apa yg diceritakan semua benar. Tak pa terus, jgn dilayan je budak pakai cermin mata tu, bos dia wan amizan al perompok pun tak de dlm pelihan raya nanti. Pasti dan pasti. Maklumat yg amat benar dari sy ni wehhhh.......

uRag dRrulug said...

?????
hehehehe
buang masa layan

WZWH said...

Salam UD,
UD sedang tension sekarang.UD sangat risau identitinya akan didedahkan. Semua orang Ulu Tembeling akan gelak kah kah kah..UD pun dah takda idea nak tulis blog dah, lagi pun UD tak berapa minat dah. posting seterusnya, UD akan petik dari blog Husin Lempoyang lagi atau pun dari blog Cawan Tembaga yang suka memfitnah PM DS Najib. Cawan Tembaga cakap DS Najib cari duit banyak-banyak sebelum berhenti jadi PM. Blog Urag Drrulug dan Blog Cawan Tembaga suka memfitnah YB Dato' Wan Amizan dan menembak WZWH.

Anonymous said...

jangan dedah identiti UD nanti urag tau akuq sukeq berkaraoke dan minum khamar...hehehe, akuq cuma takut aku terdedah siapa dia urag tueq hak selalu mabuk di karaoke tu dan minum khamar yang adeq kene mengene dengan ong....

Anonymous said...

Tok 4 Kuala Aur... Salam UD dan WZWH.
Pelik aku tegok gun bedua ni... mengaku urag drrulug tapi payah amat nak menolong kami urag drrulug. Mudeklah sesekali. Cuba gun dengar sendiri rintihan kami urug drrulug.
Cubalah dengar cerita Ailong Abu (Bantai)Ailong Kaling(Salat)Aiengku Dogok(MatDaling)... dan gun bedua ni tau dimana Kuala Aur???

uRag dRrulug said...

Salam To 4 K.Aur,
Mmg aku urag drrulug, dn aku nork bantu semua urag drrulug tapi akuq bukan urag pulitik, aku bantu dengan cara akuq, menulis bio urag hork ade kuasa deratas nun tau masaloh kiteq. Tu, WZWH tu urag pulitik dieq adeq kuasa, dieq buleh luluskan peruntukan...mintoklah mende pun dieq akan beriq ke gon tu

Anonymous said...

Salam Jumaat.
Hari neh dengan isok adeq urag tibi neh drullug neh.Keayyan lah kumeq keneq entibiu.Begambo pasay lahh.Demey datang dengen urag FAMA.Nok cari Market untok hasey pertanian drullug neh gamoknyeq.Petang neh nok gi tingok kebun dukong de Kg Gusai kate dimeq.
Neh nok wuyat ajeq ke UD.Uluq neh glamer doh.Tahun depan neh urag nok buat prujek jalan rayeq terus dari KTahan ke Pasir Raja.Kumeq tok mboh memende pon.Nok mitok buat lapangan terbang jek drullug neh.
Lagi sesapeq duk tepi air temeling cube tingok air petang neh lawo..nok tau ngapeq mudik tingok de kuala aur.dengo kabo dimeq nok sungkor bukit tu semeq2 nok buat tambok gaung nok buat jalan rayeq.huh..tok lameq lagi aingku kebo tok buat bot lah.ailong abu kateq ari etam diek nok gi Jerantut naik bas pulok.sakit pingang dok dalam bot.
*YB dompok gi Mekoh tobat banyok.ingat ape janji dalam masjid bantal taun lepas.janji sebelum PRU kalu tadok jalan suruh campok ke air jek.haji nazri pedaoh kate duit dumpok macam air nok buat jalanrayeq pakai duit poket jek.sape urag drullug kalo PRU 13 neh boddow lagi xtau lah komeq.dok kene pedaoh ajeq 7 keturunan.letih bekalor ke dimeq,nok kate pek berakal terok amat bunyiknye.urag luor datang tingok dimeq macam datang tingok zoo.spesis yang hampir pupus.tapi kalo bab merusok ke dirik..exellente'.

uRag dRrulug said...

Hahaha! Mulek sungguh ape kateq dimeq tu oih 'urag tarok benameq'. Aku sukung ong amat-amat. Hajiq Nazeriq tu pedooh yaamat, wan dumpok pun napork nye pedooh jugeq dorh. Bawok urag ke umroh mende ke halnye? Apeq nye ketueq umno dan ketueq kapong sajeq? Pasai urag tu adeq undi buleh sukung dieq, kume adeq jugeq undi dalam pilihan rayeq natiq. Tau lark kume nok undiq sape nye. Jangan ingat kumeq budo macam duluq dorh, kmumeq dorh ade internet, dorh ceredek sikit dorh. Hork yang budo tu WZWH hajeq, penjilat jubo dumpok....gon tingok lah natiq....