'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Wednesday, December 29, 2010

BLOGGER MULUT JUBOR AYAM



Ada blogger yang suka mencari kontroversi. Ini blogger jubor ayam. Blogger yang di'hambat' ayam menulis tantang Pas mainkan isu 'rasis kelantan' dalam ceramah di DUN Tahan. Beliau juga menulis dan mendakwa ada blog yang memainkan isu berkenaan tetapi beliau terlupa bahawa isu berkenaan dimainkan oleh beliau terlebih dahulu. Memang dia melayu yang mudah lupa apa apa yang dikatakannya.

Beliau mendakwa anggota Pas menyerap kedalam JKKK, PIBG dan Jawatan kuasa Masjid. Namun apakah salahnya kerana mereka sebahagian dari komuniti itu. Kita patut menganggap bahawa JKKK, PIBG dan Jawatankuasa Masjid bukanlah hak politik dan tidak akan kena mengena dengan politik. Sebaiknya begitu!

Beliau juga mendakwa mereka juga menyusup kedalam UMNO dengan menjadai AJK UMNO Cawangan dan bahkan ada antaranya AJK Pemuda UMNO Bahagian. Ini satu tuduhan yang berat. Jika benar ada AJK Pemuda UMNO Bahagian terdiri dari penyokong Pas maka bererti Ketua Pemuda UMNO Bahagian gagal melihat adanya musuh didalam selimut. Kebiasaannya kemenangan seseorang bagi jawatan AJK adalah dengan sokongan Ketua Pemuda sendiri. Apakah ini bermakna kebodohan Ketua yang dapat ditipu sehingga musuh tidak disedari?  Memang kita lihat bahawa Ketua Pemuda 'bodoh' dan mudah ditipu, tetapi bukan oleh musuh, beliau ditipu oleh penyokongnya sendiri.

Jika ada pun pembangkang didalam AJK Pemuda maka dianya adalah orang yang membuat tuduhan itu sendiri. What say you? Huhu!

Aku nork bewayat; Satu hariq beberape urag naek teksi. Ada surag hark yang teketut, tarok bungik tapiq kuat baunyeq. Dia buat pepureq tidor. Tarok sapeq nork mengakuq. Bila sapai, semua urag turun dan bayor duet tambang. Derebar teksi tanyeq; urag hark ketut tu belum bayor lagiq ker? Maka cepat-cepat urag hark ketut tu jawab dieq dorh bayor! Hehehe! Pandai amat yok? Urag hark yang ketutu tu! Macam budok hark de hambat de hayap tuh jugeq, yok? Kahkahkah!

No comments: