'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Monday, December 6, 2010

RINTIHAN PILU ORANG DI HULU

tuai padi antara masak, esok jangan layu-layuan
intai kami antara nampak, esok jangan rindu-rinduan


Kata orang tua-tua; berjagung-jagung dulu sementara padi masak. Tapi masa ni dah tak ada orang buat padi paya atau pun padi huma. Dah tak dapatlah kita nak berjagung-jagung sambil bertanam labu dan timun tahun. Empin sudah tentulah tidak dapat nak kita jamah hasil dari usaha sendiri. Dari menebas menebang ke membuat ‘dangau’, menugal, menarik ‘geredang’ menghalau burung, manahan ‘tuar’ dan mengail ‘bagoh’, merumput menggunakan ‘kiut’, ‘menuai’ ‘mengirik’ dan akhirnya ‘menumbuk’ dengan ‘lesung antan’ dan kadang-kala gunakan ‘lesung hindik’.

Kadangkala makan ubi bakar cicah sambal hitam, atau cicah ‘misan tebu’. Makan emping dengan kelapa kukur atau campur dengan gula kabong. Rebus labu pun sudah jadi satu hidangan lazat. Kadang-kadang dibuat pengat. Zaman ini segala itu telah hilang dan hanya ada dalam kenangan kita yang akan kita bawa bersama bila kita meninggalkan alam ini. Jadi apa yang akan kita tinggalkan untuk anak cucu kita nanti?

Tiada bekalan letrik dan air. Pelita minyak tanah menerangi malam dan selalunya cahaya bulanlah yang menerangi menerjah dari celah-celah rekahan dinding kulit kepong ataupun dinding buluh. Mandi disungai beramai-ramai meredah dingin pagi. Berkelubung bagai hantu pocong mencangkung ditepian sungai kerana segan akan kedinginan airnya. Ketika sungai biasanya masih berkabus petanda udara masih segar dan tidak tercemar. Air sungai jernih kerana tiada kegiatan pembalakan haram yang didalangi oleh pemimpin kita sendiri.(Aku tak tuduh Dompok, tapi kalau dema nak tuduh tu aku tak kisah lah)

Selesai mandi, kita tidak lupa membawa air ke rumah untuk basuh kaki sendiri sambil membantu emak untuk buat air masakan. Kalau dapat ‘tin gelen’ peliklah yang amat sangat terutama kalau dapat yang diperbuat dari plastik. Biasanya hanya membawa bekas dari ‘labu kayu’ atau ‘tempurung kelapa’ yang dinamai ‘sekoi’ Hanya yang benar-benar hidup di kampong saja yang tahu dan alami semua ini. WZWH belum lahir lagi, kalau dah lahirpun mungkin sedang main taik.  Dia pun besar di bandar. Dia bukan orang kampong dan bukan ‘orang di hulu’. Kerana itu dia tidak dapat menghayati perasaan sayangkan kampong halaman dan tanah air seperti kita.

Ke sekolah berkaki ayam dengan seluar dan baju comot. Anak kampong sejati, hanya lebih baik sedikit dari anak orang asli masa kni.. Baru mengenal pensil dan  buku. Baru mengenal tinta dan kalam. Tapi masih sempat lihat dan gunakan papan batu. Sekarang anak-anak gunakan ‘laptop’ dan menguasai IT. Dunia sudah dihujung jari.

Balik dari sekolah mandi di sungai. Main terjun dari dahan ara di gigi air. Kadang-kadang memancing ikan, menjala, memedap menghanyut apong, merawai, menahat taut, tajor, atau ada kalanya menahan lukah. Yang selalu ‘melukah’ hanya nyonya yang mencangkung di pasar-pasar menjual sayuran.

Kalau musim tengkujuh, mak akan selalu naik darah sebab pakaian yang hanya ada sehelai dua itu selalunya basah. Bermain hujan dengan lastik di leher. Yang jadi mangsa adalah burung-burung yang kesejukan. Hujan sepanjang hari membasahkan bulu burung-burung. Waktu itu ‘burung’ kami baru berbulu pahat. Baru-baru lepas bersunat. Adik-adik masih belum dapat di ’calat’, nampak saja Tok Mudim tentulah larinya ‘mencuat-cuat’.

Bulan Desember datang lagi. Musim pejor. Kini lapisan ozon menipis. Pelepasan karbon yang banyak. Negara maju tidak patuhi ‘Protokol Kyoto’. Udara tercemar. Bagaimana nanti kalau benar-benar jadi projek nuklear WZWH ni? Tambang malang lagilah anak cucu kita nanti. Air hujan pun sudah berasid. Tapi kita sudah tidak bermain hujan diluar. Bukan kerana takut emak marah, tapi takut bini marah. Musim pejor begini bini bukan main manja. Kalau anak masih kecil, bolehlah kita tidurkan cepat. Seruan Tun Mahathir mesti disahut. Kita rakyat yang taat. 20 juta itu sasaran dan matlamat. Mungkin ini saja agaknya jasa kita pada negara.

Oihhh! Cenerong Ular, Banir dan Ri Pengor. Hah! Wan Bederol juga. Kalau malam ini hujan lagi, aku kena tarik selimut sampai ke kaki. Bini tak balik lagi, melawat anak dan menantu. Tinggal sesorang ni, musim hujan dan sejuk deme pun tau apa maksud hati aku. Aku menjenguk keluar tingkap sambil menopang dagu. ...Awuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!!!

20 comments:

chenerong ular said...

Salam UD, Tk kerana ong singgah juga umah akuk walau pun sekejap yok,kesah lama hanya buleh kita kenang hajerq, doh tak adok dak hapaq hok ong kataq tu, tak ada doh padi humaq, menugaii jagung dan bermacam lagi kenanngan masa lalu, di atas sikit padang bantai tu dulu ada urrang buat padi paya. padang bantai tu akan ampuh bila musim pejor air bah akan melimpah sampai ke bawah tebing mesjid.

Seharusnya kita belajarq atau jangan buta sejarah?, kerana sejarah,akan mengajar kita supaya membaiki kesilapan berpandukan apakah kesalahan yang kita telah lakukan sebelum ini, baik terhadap, agama, bangsa, keluarga, kumuniti dan sebagainya.

jika kita tidak melupai sejarah,sudah pasti kita akan dapat memperbetulkan kan kesilapan, sejarah sudah pasti kita tidak dapat mengubahkannya kerana ianya FAKTA ?

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drullug dan semua,
Sejarah mendewasakan kita, sejarah mengemilangkan kita...bila ingat sejarah, teringat aku kepada org yg berkuasa di sebabkan sejarah...contohnya "Ahli keluarga bendahara", apa fungsi bendahara2 di zaman dahulu dan ape fungsi
mereka di zaman ini? Kenapa anak Hulu Tembeling tidak mahu pulang atau jarang2 pulang atau tak rasa nak pulang ke tempat asal mereka?...Adakah mereka melupakan sejarah, atau malu dengan sejarahnya...atau memang mereka tak tahu sejarah?...Dari segi bahasanya org kata "tempat jatuh lagi di kenang inikan pula tebing sungai yg menjadi tempat bertinggek berok masa dahulu"...Rintihan anak Hulu Tembeling yg aku dengor:
1) Jauh oih!..naik bot, kos masa
2) Sungai tercemar..tak kan nak bawok anok2 mandi sungai lumpor macam di Kuala Lumpur
3) Balik kampung pun macam duduk di bando juga- ikan, sayur, beras semuanya beli di bando/pasar
4) Kampung panas- semua rumoh dah berkonkrit, pokok di kawasan kampung di tebang(nak buat sekolah/pembangunan lain)
5) Kampung bising-motorsikal bercempio aje bunyinya.
6) Barang mahal-bayangkan barang yg di jual kpd penoreh getah dan lain2 lebih mahal daripada barang yg di jual kepada peguam2 dan YB2 yg duduk di bandar.
7) Kami dah jadi urang di hilir. kami nak di hulu di jadikan muden macam di hilir..(tadok akai)
8) Kurang sumber asli kampung-madu lebah, ikan sungai, paku-pakis dan lain2
9) Tak daya nak bertarik pada musim kemarau, dan mendarat di jeram panjang pada musim pejo
10) Kampung maju dari segi infrastruktur...tapi minda?

Kenapa sejarahnya kampung perlu di ubah?
1) Kuntrekter nak kuntrek
2) Mengeruhkan sungai/bekalan air tulen yg ada,,senang nanti urang kampung bukan aje bayor duit api(letrik) tapi air juga(kayakan kerajaan)..hehhehe dpt kuntrek baru pulok utk kuntrekter buat paip air
3) Untuk kemajuan? kepala hotak la,..maju ke kalo sejarah tak di ambil kira, kalo semuanya berbeli/berbayo.
4) Ada duit ada kuasa
Hehehehhe..makin merepek aku jadinya nanti,,nampok sangat aku ni kolot, bahalul kalo aku teruskan hujah...sebabnya aku terasa emosi, bila kaitkan sejarah dgn pembangunan yg di rancang oleh urang yg berkuasa..jadinya sebelum aku menulis mengikut emosi aku...aku nak tanyakan urang penduduk di sekitar Sungai Tembeling...APAKAH KITA SATU SUARA?

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drullug dan semua,
Sejarah mendewasakan kita, sejarah mengemilangkan kita...bila ingat sejarah, teringat aku kepada org yg berkuasa di sebabkan sejarah...contohnya "Ahli keluarga bendahara", apa fungsi bendahara2 di zaman dahulu dan ape fungsi
mereka di zaman ini? Kenapa anak Hulu Tembeling tidak mahu pulang atau jarang2 pulang atau tak rasa nak pulang ke tempat asal mereka?...Adakah mereka melupakan sejarah, atau malu dengan sejarahnya...atau memang mereka tak tahu sejarah?...Dari segi bahasanya org kata "tempat jatuh lagi di kenang inikan pula tebing sungai yg menjadi tempat bertinggek berok masa dahulu"...Rintihan anak Hulu Tembeling yg aku dengor:
1) Jauh oih!..naik bot, kos masa
2) Sungai tercemar..tak kan nak bawok anok2 mandi sungai lumpor macam di Kuala Lumpur
3) Balik kampung pun macam duduk di bando juga- ikan, sayur, beras semuanya beli di bando/pasar
4) Kampung panas- semua rumoh dah berkonkrit, pokok di kawasan kampung di tebang(nak buat sekolah/pembangunan lain)
5) Kampung bising-motorsikal bercempio aje bunyinya.
6) Barang mahal-bayangkan barang yg di jual kpd penoreh getah dan lain2 lebih mahal daripada barang yg di jual kepada peguam2 dan YB2 yg duduk di bandar.
7) Kami dah jadi urang di hilir. kami nak di hulu di jadikan muden macam di hilir..(tadok akai)
8) Kurang sumber asli kampung-madu lebah, ikan sungai, paku-pakis dan lain2
9) Tak daya nak bertarik pada musim kemarau, dan mendarat di jeram panjang pada musim pejo
10) Kampung maju dari segi infrastruktur...tapi minda?


Kenapa sejarahnya kampung perlu di ubah?
1) Kuntrekter nak kuntrek
2) Mengeruhkan sungai/bekalan air tulen yg ada,,senang nanti urang kampung bukan aje bayor duit api(letrik) tapi air juga(kayakan kerajaan)..hehhehe dpt kuntrek baru pulok utk kuntrekter buat paip air
3) Untuk kemajuan? kepala hotak la,..maju ke kalo sejarah tak di ambil kira, kalo semuanya berbeli/berbayo.
4) Ada duit ada kuasa
Hehehehhe..makin merepek aku jadinya nanti,,nampok sangat aku ni kolot, bahalul kalo aku teruskan hujah...sebabnya aku terasa emosi, bila kaitkan sejarah dgn pembangunan yg di rancang oleh urang yg berkuasa..jadinya sebelum aku menulis mengikut emosi aku...aku nak tanyakan urang penduduk di sekitar Sungai Tembeling...APAKAH KITA SATU SUARA?

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drullug dan semua,
Sejarah mendewasakan kita, sejarah mengemilangkan kita...bila ingat sejarah, teringat aku kepada org yg berkuasa di sebabkan sejarah...contohnya "Ahli keluarga bendahara", apa fungsi bendahara2 di zaman dahulu dan ape fungsi
mereka di zaman ini? Kenapa anak Hulu Tembeling tidak mahu pulang atau jarang2 pulang atau tak rasa nak pulang ke tempat asal mereka?...Adakah mereka melupakan sejarah, atau malu dengan sejarahnya...atau memang mereka tak tahu sejarah?...Dari segi bahasanya org kata "tempat jatuh lagi di kenang inikan pula tebing sungai yg menjadi tempat bertinggek berok masa dahulu"...Rintihan anak Hulu Tembeling yg aku dengor:
1) Jauh oih!..naik bot, kos masa
2) Sungai tercemar..tak kan nak bawok anok2 mandi sungai lumpor macam di Kuala Lumpur
3) Balik kampung pun macam duduk di bando juga- ikan, sayur, beras semuanya beli di bando/pasar
4) Kampung panas- semua rumoh dah berkonkrit, pokok di kawasan kampung di tebang(nak buat sekolah/pembangunan lain)
5) Kampung bising-motorsikal bercempio aje bunyinya.
6) Barang mahal-bayangkan barang yg di jual kpd penoreh getah dan lain2 lebih mahal daripada barang yg di jual kepada peguam2 dan YB2 yg duduk di bandar.
7) Kami dah jadi urang di hilir. kami nak di hulu di jadikan muden macam di hilir..(tadok akai)
8) Kurang sumber asli kampung-madu lebah, ikan sungai, paku-pakis dan lain2
9) Tak daya nak bertarik pada musim kemarau, dan mendarat di jeram panjang pada musim pejo
10) Kampung maju dari segi infrastruktur...tapi minda?
Kenapa sejarahnya kampung perlu di ubah?
1) Kuntrekter nak kuntrek
2) Mengeruhkan sungai/bekalan air tulen yg ada,,senang nanti urang kampung bukan aje bayor duit api(letrik) tapi air juga(kayakan kerajaan)..hehhehe dpt kuntrek baru pulok utk kuntrekter buat paip air
3) Untuk kemajuan? kepala hotak la,..maju ke kalo sejarah tak di ambil kira, kalo semuanya berbeli/berbayo.
4) Ada duit ada kuasa
Hehehehhe..makin merepek aku jadinya nanti,,nampok sangat aku ni kolot, bahalul kalo aku teruskan hujah...sebabnya aku terasa emosi, bila kaitkan sejarah dgn pembangunan yg di rancang oleh urang yg berkuasa..jadinya sebelum aku menulis mengikut emosi aku...aku nak tanyakan urang penduduk di sekitar Sungai Tembeling...APAKAH KITA SATU SUARA?

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drullug dan semua,
Sejarah mendewasakan kita, sejarah mengemilangkan kita...bila ingat sejarah, teringat aku kepada org yg berkuasa di sebabkan sejarah...contohnya "Ahli keluarga bendahara", apa fungsi bendahara2 di zaman dahulu dan ape fungsi
mereka di zaman ini? Kenapa anak Hulu Tembeling tidak mahu pulang atau jarang2 pulang atau tak rasa nak pulang ke tempat asal mereka?...Adakah mereka melupakan sejarah, atau malu dengan sejarahnya...atau memang mereka tak tahu sejarah?...Dari segi bahasanya org kata "tempat jatuh lagi di kenang inikan pula tebing sungai yg menjadi tempat bertinggek berok masa dahulu"...Rintihan anak Hulu Tembeling yg aku dengor:
1) Jauh oih!..naik bot, kos masa
2) Sungai tercemar..tak kan nak bawok anok2 mandi sungai lumpor macam di Kuala Lumpur
3) Balik kampung pun macam duduk di bando juga- ikan, sayur, beras semuanya beli di bando/pasar
4) Kampung panas- semua rumoh dah berkonkrit, pokok di kawasan kampung di tebang(nak buat sekolah/pembangunan lain)
5) Kampung bising-motorsikal bercempio aje bunyinya.
6) Barang mahal-bayangkan barang yg di jual kpd penoreh getah dan lain2 lebih mahal daripada barang yg di jual kepada peguam2 dan YB2 yg duduk di bandar.
7) Kami dah jadi urang di hilir. kami nak di hulu di jadikan muden macam di hilir..(tadok akai)
8) Kurang sumber asli kampung-madu lebah, ikan sungai, paku-pakis dan lain2
9) Tak daya nak bertarik pada musim kemarau, dan mendarat di jeram panjang pada musim pejo
10) Kampung maju dari segi infrastruktur...tapi minda?
Kenapa sejarahnya kampung perlu di ubah?
1) Kuntrekter nak kuntrek
2) Mengeruhkan sungai/bekalan air tulen yg ada,,senang nanti urang kampung bukan aje bayor duit api(letrik) tapi air juga(kayakan kerajaan)..hehhehe dpt kuntrek baru pulok utk kuntrekter buat paip air
3) Untuk kemajuan? kepala hotak la,..maju ke kalo sejarah tak di ambil kira, kalo semuanya berbeli/berbayo.
4) Ada duit ada kuasa
Hehehehhe..makin merepek aku jadinya nanti,,nampok sangat aku ni kolot, bahalul kalo aku teruskan hujah...sebabnya aku terasa emosi, bila kaitkan sejarah dgn pembangunan yg di rancang oleh urang yg berkuasa..jadinya sebelum aku menulis mengikut emosi aku...aku nak tanyakan urang penduduk di sekitar Sungai Tembeling...APAKAH KITA SATU SUARA?

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drullug dan semua,
Sejarah mendewasakan kita, sejarah mengemilangkan kita...bila ingat sejarah, teringat aku kepada org yg berkuasa di sebabkan sejarah...contohnya "Ahli keluarga bendahara", apa fungsi bendahara2 di zaman dahulu dan ape fungsi
mereka di zaman ini? Kenapa anak Hulu Tembeling tidak mahu pulang atau jarang2 pulang atau tak rasa nak pulang ke tempat asal mereka?...Adakah mereka melupakan sejarah, atau malu dengan sejarahnya...atau memang mereka tak tahu sejarah?...Dari segi bahasanya org kata "tempat jatuh lagi di kenang inikan pula tebing sungai yg menjadi tempat bertinggek berok masa dahulu"...Rintihan anak Hulu Tembeling yg aku dengor:
1) Jauh oih!..naik bot, kos masa
2) Sungai tercemar..tak kan nak bawok anok2 mandi sungai lumpor macam di Kuala Lumpur
3) Balik kampung pun macam duduk di bando juga- ikan, sayur, beras semuanya beli di bando/pasar
4) Kampung panas- semua rumoh dah berkonkrit, pokok di kawasan kampung di tebang(nak buat sekolah/pembangunan lain)
5) Kampung bising-motorsikal bercempio aje bunyinya.
6) Barang mahal-bayangkan barang yg di jual kpd penoreh getah dan lain2 lebih mahal daripada barang yg di jual kepada peguam2 dan YB2 yg duduk di bandar.
7) Kami dah jadi urang di hilir. kami nak di hulu di jadikan muden macam di hilir..(tadok akai)
8) Kurang sumber asli kampung-madu lebah, ikan sungai, paku-pakis dan lain2
9) Tak daya nak bertarik pada musim kemarau, dan mendarat di jeram panjang pada musim pejo
10) Kampung maju dari segi infrastruktur...tapi minda?

Kenapa sejarahnya kampung perlu di ubah?
1) Kuntrekter nak kuntrek
2) Mengeruhkan sungai/bekalan air tulen yg ada,,senang nanti urang kampung bukan aje bayor duit api(letrik) tapi air juga(kayakan kerajaan)..hehhehe dpt kuntrek baru pulok utk kuntrekter buat paip air
3) Untuk kemajuan? kepala hotak la,..maju ke kalo sejarah tak di ambil kira, kalo semuanya berbeli/berbayo.
4) Ada duit ada kuasa
Hehehehhe..makin merepek aku jadinya nanti,,nampok sangat aku ni kolot, bahalul kalo aku teruskan hujah...sebabnya aku terasa emosi, bila kaitkan sejarah dgn pembangunan yg di rancang oleh urang yg berkuasa..jadinya sebelum aku menulis mengikut emosi aku...aku nak tanyakan urang penduduk di sekitar Sungai Tembeling...APAKAH KITA SATU SUARA?

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drullug dan semua,
Sejarah mendewasakan kita, sejarah mengemilangkan kita...bila ingat sejarah, teringat aku kepada org yg berkuasa di sebabkan sejarah...contohnya "Ahli keluarga bendahara", apa fungsi bendahara2 di zaman dahulu dan ape fungsi
mereka di zaman ini? Kenapa anak Hulu Tembeling tidak mahu pulang atau jarang2 pulang atau tak rasa nak pulang ke tempat asal mereka?...Adakah mereka melupakan sejarah, atau malu dengan sejarahnya...atau memang mereka tak tahu sejarah?...Dari segi bahasanya org kata "tempat jatuh lagi di kenang inikan pula tebing sungai yg menjadi tempat bertinggek berok masa dahulu"...Rintihan anak Hulu Tembeling yg aku dengor:
1) Jauh oih!..naik bot, kos masa
2) Sungai tercemar..tak kan nak bawok anok2 mandi sungai lumpor macam di Kuala Lumpur
3) Balik kampung pun macam duduk di bando juga- ikan, sayur, beras semuanya beli di bando/pasar
4) Kampung panas- semua rumoh dah berkonkrit, pokok di kawasan kampung di tebang(nak buat sekolah/pembangunan lain)
5) Kampung bising-motorsikal bercempio aje bunyinya.
6) Barang mahal-bayangkan barang yg di jual kpd penoreh getah dan lain2 lebih mahal daripada barang yg di jual kepada peguam2 dan YB2 yg duduk di bandar.
7) Kami dah jadi urang di hilir. kami nak di hulu di jadikan muden macam di hilir..(tadok akai)
8) Kurang sumber asli kampung-madu lebah, ikan sungai, paku-pakis dan lain2
9) Tak daya nak bertarik pada musim kemarau, dan mendarat di jeram panjang pada musim pejo
10) Kampung maju dari segi infrastruktur...tapi minda?

Kenapa sejarahnya kampung perlu di ubah?
1) Kuntrekter nak kuntrek
2) Mengeruhkan sungai/bekalan air tulen yg ada,,senang nanti urang kampung bukan aje bayor duit api(letrik) tapi air juga(kayakan kerajaan)..hehhehe dpt kuntrek baru pulok utk kuntrekter buat paip air
3) Untuk kemajuan? kepala hotak la,..maju ke kalo sejarah tak di ambil kira, kalo semuanya berbeli/berbayo.
4) Ada duit ada kuasa
Hehehehhe..makin merepek aku jadinya nanti,,nampok sangat aku ni kolot, bahalul kalo aku teruskan hujah...sebabnya aku terasa emosi, bila kaitkan sejarah dgn pembangunan yg di rancang oleh urang yg berkuasa..jadinya sebelum aku menulis mengikut emosi aku...aku nak tanyakan urang penduduk di sekitar Sungai Tembeling...APAKAH KITA SATU SUARA?

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drullug dan semua,
Sejarah mendewasakan kita, sejarah mengemilangkan kita...bila ingat sejarah, teringat aku kepada org yg berkuasa di sebabkan sejarah...contohnya "Ahli keluarga bendahara", apa fungsi bendahara2 di zaman dahulu dan ape fungsi
mereka di zaman ini? Kenapa anak Hulu Tembeling tidak mahu pulang atau jarang2 pulang atau tak rasa nak pulang ke tempat asal mereka?...Adakah mereka melupakan sejarah, atau malu dengan sejarahnya...atau memang mereka tak tahu sejarah?...Dari segi bahasanya org kata "tempat jatuh lagi di kenang inikan pula tebing sungai yg menjadi tempat bertinggek berok masa dahulu"...Rintihan anak Hulu Tembeling yg aku dengor:
1) Jauh oih!..naik bot, kos masa
2) Sungai tercemar..tak kan nak bawok anok2 mandi sungai lumpor macam di Kuala Lumpur
3) Balik kampung pun macam duduk di bando juga- ikan, sayur, beras semuanya beli di bando/pasar
4) Kampung panas- semua rumoh dah berkonkrit, pokok di kawasan kampung di tebang(nak buat sekolah/pembangunan lain)
5) Kampung bising-motorsikal bercempio aje bunyinya.
6) Barang mahal-bayangkan barang yg di jual kpd penoreh getah dan lain2 lebih mahal daripada barang yg di jual kepada peguam2 dan YB2 yg duduk di bandar.
7) Kami dah jadi urang di hilir. kami nak di hulu di jadikan muden macam di hilir..(tadok akai)
8) Kurang sumber asli kampung-madu lebah, ikan sungai, paku-pakis dan lain2
9) Tak daya nak bertarik pada musim kemarau, dan mendarat di jeram panjang pada musim pejo
10) Kampung maju dari segi infrastruktur...tapi minda?

Kenapa sejarahnya kampung perlu di ubah?
1) Kuntrekter nak kuntrek
2) Mengeruhkan sungai/bekalan air tulen yg ada,,senang nanti urang kampung bukan aje bayor duit api(letrik) tapi air juga(kayakan kerajaan)..hehhehe dpt kuntrek baru pulok utk kuntrekter buat paip air
3) Untuk kemajuan? kepala hotak la,..maju ke kalo sejarah tak di ambil kira, kalo semuanya berbeli/berbayo.
4) Ada duit ada kuasa
Hehehehhe..makin merepek aku jadinya nanti,,nampok sangat aku ni kolot, bahalul kalo aku teruskan hujah...sebabnya aku terasa emosi, bila kaitkan sejarah dgn pembangunan yg di rancang oleh urang yg berkuasa..jadinya sebelum aku menulis mengikut emosi aku...aku nak tanyakan urang penduduk di sekitar Sungai Tembeling...APAKAH KITA SATU SUARA?

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drullug dan semua,
Sejarah mendewasakan kita, sejarah mengemilangkan kita...bila ingat sejarah, teringat aku kepada org yg berkuasa di sebabkan sejarah...contohnya "Ahli keluarga bendahara", apa fungsi bendahara2 di zaman dahulu dan ape fungsi
mereka di zaman ini? Kenapa anak Hulu Tembeling tidak mahu pulang atau jarang2 pulang atau tak rasa nak pulang ke tempat asal mereka?...Adakah mereka melupakan sejarah, atau malu dengan sejarahnya...atau memang mereka tak tahu sejarah?...Dari segi bahasanya org kata "tempat jatuh lagi di kenang inikan pula tebing sungai yg menjadi tempat bertinggek berok masa dahulu"...Rintihan anak Hulu Tembeling yg aku dengor:
1) Jauh oih!..naik bot, kos masa
2) Sungai tercemar..tak kan nak bawok anok2 mandi sungai lumpor macam di Kuala Lumpur
3) Balik kampung pun macam duduk di bando juga- ikan, sayur, beras semuanya beli di bando/pasar
4) Kampung panas- semua rumoh dah berkonkrit, pokok di kawasan kampung di tebang(nak buat sekolah/pembangunan lain)
5) Kampung bising-motorsikal bercempio aje bunyinya.
6) Barang mahal-bayangkan barang yg di jual kpd penoreh getah dan lain2 lebih mahal daripada barang yg di jual kepada peguam2 dan YB2 yg duduk di bandar.
7) Kami dah jadi urang di hilir. kami nak di hulu di jadikan muden macam di hilir..(tadok akai)
8) Kurang sumber asli kampung-madu lebah, ikan sungai, paku-pakis dan lain2
9) Tak daya nak bertarik pada musim kemarau, dan mendarat di jeram panjang pada musim pejo
10) Kampung maju dari segi infrastruktur...tapi minda?

Kenapa sejarahnya kampung perlu di ubah?
1) Kuntrekter nak kuntrek
2) Mengeruhkan sungai/bekalan air tulen yg ada,,senang nanti urang kampung bukan aje bayor duit api(letrik) tapi air juga(kayakan kerajaan)..hehhehe dpt kuntrek baru pulok utk kuntrekter buat paip air
3) Untuk kemajuan? kepala hotak la,..maju ke kalo sejarah tak di ambil kira, kalo semuanya berbeli/berbayo.
4) Ada duit ada kuasa
Hehehehhe..makin merepek aku jadinya nanti,,nampok sangat aku ni kolot, bahalul kalo aku teruskan hujah...sebabnya aku terasa emosi, bila kaitkan sejarah dgn pembangunan yg di rancang oleh urang yg berkuasa..jadinya sebelum aku menulis mengikut emosi aku...aku nak tanyakan urang penduduk di sekitar Sungai Tembeling...APAKAH KITA SATU SUARA?

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drullug dan semua,
Sejarah mendewasakan kita, sejarah mengemilangkan kita...bila ingat sejarah, teringat aku kepada org yg berkuasa di sebabkan sejarah...contohnya "Ahli keluarga bendahara", apa fungsi bendahara2 di zaman dahulu dan ape fungsi
mereka di zaman ini? Kenapa anak Hulu Tembeling tidak mahu pulang atau jarang2 pulang atau tak rasa nak pulang ke tempat asal mereka?...Adakah mereka melupakan sejarah, atau malu dengan sejarahnya...atau memang mereka tak tahu sejarah?...Dari segi bahasanya org kata "tempat jatuh lagi di kenang inikan pula tebing sungai yg menjadi tempat bertinggek berok masa dahulu"...Rintihan anak Hulu Tembeling yg aku dengor:
1) Jauh oih!..naik bot, kos masa
2) Sungai tercemar..tak kan nak bawok anok2 mandi sungai lumpor macam di Kuala Lumpur
3) Balik kampung pun macam duduk di bando juga- ikan, sayur, beras semuanya beli di bando/pasar
4) Kampung panas- semua rumoh dah berkonkrit, pokok di kawasan kampung di tebang(nak buat sekolah/pembangunan lain)
5) Kampung bising-motorsikal bercempio aje bunyinya.
6) Barang mahal-bayangkan barang yg di jual kpd penoreh getah dan lain2 lebih mahal daripada barang yg di jual kepada peguam2 dan YB2 yg duduk di bandar.
7) Kami dah jadi urang di hilir. kami nak di hulu di jadikan muden macam di hilir..(tadok akai)
8) Kurang sumber asli kampung-madu lebah, ikan sungai, paku-pakis dan lain2
9) Tak daya nak bertarik pada musim kemarau, dan mendarat di jeram panjang pada musim pejo
10) Kampung maju dari segi infrastruktur...tapi minda?

Kenapa sejarahnya kampung perlu di ubah?
1) Kuntrekter nak kuntrek
2) Mengeruhkan sungai/bekalan air tulen yg ada,,senang nanti urang kampung bukan aje bayor duit api(letrik) tapi air juga(kayakan kerajaan)..hehhehe dpt kuntrek baru pulok utk kuntrekter buat paip air
3) Untuk kemajuan? kepala hotak la,..maju ke kalo sejarah tak di ambil kira, kalo semuanya berbeli/berbayo.
4) Ada duit ada kuasa
Hehehehhe..makin merepek aku jadinya nanti,,nampok sangat aku ni kolot, bahalul kalo aku teruskan hujah...sebabnya aku terasa emosi, bila kaitkan sejarah dgn pembangunan yg di rancang oleh urang yg berkuasa..jadinya sebelum aku menulis mengikut emosi aku...aku nak tanyakan urang penduduk di sekitar Sungai Tembeling...APAKAH KITA SATU SUARA?

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drullug dan semua,
Sejarah mendewasakan kita, sejarah mengemilangkan kita...bila ingat sejarah, teringat aku kepada org yg berkuasa di sebabkan sejarah...contohnya "Ahli keluarga bendahara", apa fungsi bendahara2 di zaman dahulu dan ape fungsi
mereka di zaman ini? Kenapa anak Hulu Tembeling tidak mahu pulang atau jarang2 pulang atau tak rasa nak pulang ke tempat asal mereka?...Adakah mereka melupakan sejarah, atau malu dengan sejarahnya...atau memang mereka tak tahu sejarah?...Dari segi bahasanya org kata "tempat jatuh lagi di kenang inikan pula tebing sungai yg menjadi tempat bertinggek berok masa dahulu"...Rintihan anak Hulu Tembeling yg aku dengor:
1) Jauh oih!..naik bot, kos masa
2) Sungai tercemar..tak kan nak bawok anok2 mandi sungai lumpor macam di Kuala Lumpur
3) Balik kampung pun macam duduk di bando juga- ikan, sayur, beras semuanya beli di bando/pasar
4) Kampung panas- semua rumoh dah berkonkrit, pokok di kawasan kampung di tebang(nak buat sekolah/pembangunan lain)
5) Kampung bising-motorsikal bercempio aje bunyinya.
6) Barang mahal-bayangkan barang yg di jual kpd penoreh getah dan lain2 lebih mahal daripada barang yg di jual kepada peguam2 dan YB2 yg duduk di bandar.
7) Kami dah jadi urang di hilir. kami nak di hulu di jadikan muden macam di hilir..(tadok akai)
8) Kurang sumber asli kampung-madu lebah, ikan sungai, paku-pakis dan lain2
9) Tak daya nak bertarik pada musim kemarau, dan mendarat di jeram panjang pada musim pejo
10) Kampung maju dari segi infrastruktur...tapi minda?

Kenapa sejarahnya kampung perlu di ubah?
1) Kuntrekter nak kuntrek
2) Mengeruhkan sungai/bekalan air tulen yg ada,,senang nanti urang kampung bukan aje bayor duit api(letrik) tapi air juga(kayakan kerajaan)..hehhehe dpt kuntrek baru pulok utk kuntrekter buat paip air
3) Untuk kemajuan? kepala hotak la,..maju ke kalo sejarah tak di ambil kira, kalo semuanya berbeli/berbayo.
4) Ada duit ada kuasa
Hehehehhe..makin merepek aku jadinya nanti,,nampok sangat aku ni kolot, bahalul kalo aku teruskan hujah...sebabnya aku terasa emosi, bila kaitkan sejarah dgn pembangunan yg di rancang oleh urang yg berkuasa..jadinya sebelum aku menulis mengikut emosi aku...aku nak tanyakan urang penduduk di sekitar Sungai Tembeling...APAKAH KITA SATU SUARA?

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drullug dan semua,
Sejarah mendewasakan kita, sejarah mengemilangkan kita...bila ingat sejarah, teringat aku kepada org yg berkuasa di sebabkan sejarah...contohnya "Ahli keluarga bendahara", apa fungsi bendahara2 di zaman dahulu dan ape fungsi
mereka di zaman ini? Kenapa anak Hulu Tembeling tidak mahu pulang atau jarang2 pulang atau tak rasa nak pulang ke tempat asal mereka?...Adakah mereka melupakan sejarah, atau malu dengan sejarahnya...atau memang mereka tak tahu sejarah?...Dari segi bahasanya org kata "tempat jatuh lagi di kenang inikan pula tebing sungai yg menjadi tempat bertinggek berok masa dahulu"...Rintihan anak Hulu Tembeling yg aku dengor:
1) Jauh oih!..naik bot, kos masa
2) Sungai tercemar..tak kan nak bawok anok2 mandi sungai lumpor macam di Kuala Lumpur
3) Balik kampung pun macam duduk di bando juga- ikan, sayur, beras semuanya beli di bando/pasar
4) Kampung panas- semua rumoh dah berkonkrit, pokok di kawasan kampung di tebang(nak buat sekolah/pembangunan lain)
5) Kampung bising-motorsikal bercempio aje bunyinya.
6) Barang mahal-bayangkan barang yg di jual kpd penoreh getah dan lain2 lebih mahal daripada barang yg di jual kepada peguam2 dan YB2 yg duduk di bandar.
7) Kami dah jadi urang di hilir. kami nak di hulu di jadikan muden macam di hilir..(tadok akai)
8) Kurang sumber asli kampung-madu lebah, ikan sungai, paku-pakis dan lain2
9) Tak daya nak bertarik pada musim kemarau, dan mendarat di jeram panjang pada musim pejo
10) Kampung maju dari segi infrastruktur...tapi minda?

Kenapa sejarahnya kampung perlu di ubah?
1) Kuntrekter nak kuntrek
2) Mengeruhkan sungai/bekalan air tulen yg ada,,senang nanti urang kampung bukan aje bayor duit api(letrik) tapi air juga(kayakan kerajaan)..hehhehe dpt kuntrek baru pulok utk kuntrekter buat paip air
3) Untuk kemajuan? kepala hotak la,..maju ke kalo sejarah tak di ambil kira, kalo semuanya berbeli/berbayo.
4) Ada duit ada kuasa
Hehehehhe..makin merepek aku jadinya nanti,,nampok sangat aku ni kolot, bahalul kalo aku teruskan hujah...sebabnya aku terasa emosi, bila kaitkan sejarah dgn pembangunan yg di rancang oleh urang yg berkuasa..jadinya sebelum aku menulis mengikut emosi aku...aku nak tanyakan urang penduduk di sekitar Sungai Tembeling...APAKAH KITA SATU SUARA?

uRag dRrulug said...

Salam Cu dan Ri;

CU - aku tarok nork jawap hark ong sebab aku nork cepat pegi tulung Ri Kuala Pengor.

Ri - aku rase ong kena ilir cepat siket, ong kena gi ke hospital neh. Tengok larh, ong surag hajeq dorh tulles kumen sapai 11, hark same jugeq. Aku rase ong neh dorh kene demam panas neh. Kalau ong ge ke hospital tu bangat siket keboh demam ong tu, tarok makan ubat pon tork apa, asal dapat dingok misi-misi hark yang comey-comey neh. Sementareq neh ong pakat minum ayer nyor dulu larh, bior nye lawas.......emmmmmmmmm!! ...urag bewayat tarok nork dengor....

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir...surik..tu silap teknikal tuh..sebenornya..aku nak tulis nak bagi salinan..satu utk PM..satu utk MB..satu utk YB..satu utk WZWH..satu utk Tok Penghulu..satu utk ketua kampung...satu utk utk Sir UD..hahhaha..buleh ong tolong padamkan 10 tu...masa aku kumen tuh..aku hantor nya,,nya sampai ke aku internet explorer not working..itu hak aku hanto sampai 11 tuh!

Anonymous said...

Salam tuan UD & MUT...,

RINTIHAN PILU ORANG DI HULU

Buat mendenyerk tuan Ud ong tulis “pilu”, sedih amatlorh ati akurk nirk berburok pada kali ini. Akurk rasakan macamg Sungai Temeling lepas musim “pejor” ajerk. Hork mulerknyerk ong tulis “senyum dalam tidur”, keraneq masyarakat ulu temeling akank tersenyum surag2 bila dengar ada pembangunan nork dibuat di Ulu Tembeling, tapi prujek urag laien dapatnyerk dan kenyang demeq turk ajerk. Akurk tork tuduh sapeq2, jangan ong marorh pulork...!!!

Orang di hulu macam kami ni, bertanya dan menjawab sendiri. Projek jalan raya peruntukan dah ada, tapi dijangka siap tahun 2020 waw..., tapi kalau ikut cadangan WZWH, waw... “habat” sungguh semuanya projek “rasaksa” belaka. Nampaknya kalau ada rezeki cucu banir beranak sulung belum tentu dilaksanakan lagi. Sebabnya pemimpin akan berkira2 berapa banyak lagi kawasan hutan balak untuk di “mapping” bagi memenuhi poket2 termasuk “kuncu2”. Dibimbangi masa2 akan datang kawasan, negeri, pusat diambil alih oleh orang lain pula...!!! Kebarangkalian itu ada. Satu perkara yang selalu terjadi bilamana orang yang diamanahkan, tetapi tidak melaksanakannya. Mereka hanya “cut paste” dan cuma ikut ucapan pemimpin dan tidak melaksanakan sebelum apa yang sepatutnya pemimpin mahu untuk memajukan rakyat. Contoh; kalau PM kata pru ke 13 lambat lagi, pru ke 13 sudah hampir, mereka kata PM ucap begitulah. Mereka seperti ini, amat takut dengan ucapan sebegitu, kerana bimbang mereka tidak lagi diberikan amanah. Sepatutnya mereka sedemikian tidak perlu memegang apa2 jawatan pun kerana tidak menunjukkan kesetiaan kepada rakyat dan negara.

Pang5 Banir, berkicek pulitk sikit. Banyork lagi kenangant, masa bebudork dulurk, bermain senapang buah cenerai, buaii rutan atah dahan ara terjun dalam sungai macamg tazan, tiup api dapur kayu, muka bersempuas dengan abu, malamg tidur dangau halau musuh padi huma bawak suar, siang halau pipit dengan gerdang dan selayut. Berhuma berdaraau... Aih... banyork amat kenangant akurk turok... Ri turk kene bejaramg banyork2, pasas, sebab tersimbat waktu sibat di Bukit Lentun, turk...

Anonymous said...

Salam tuan UD & MUT...,

RINTIHAN PILU ORANG DI HULU

Buat mendenyerk tuan Ud ong tulis “pilu”, sedih amatlorh ati akurk nirk berburok pada kali ini. Akurk rasakan macamg Sungai Temeling lepas musim “pejor” ajerk. Hork mulerknyerk ong tulis “senyum dalam tidur”, keraneq masyarakat ulu temeling akank tersenyum surag2 bila dengar ada pembangunan nork dibuat di Ulu Tembeling, tapi prujek urag laien dapatnyerk dan kenyang demeq turk ajerk. Akurk tork tuduh sapeq2, jangan ong marorh pulork...!!!

Orang di hulu macam kami ni, bertanya dan menjawab sendiri. Projek jalan raya peruntukan dah ada, tapi dijangka siap tahun 2020 waw..., tapi kalau ikut cadangan WZWH, waw... “habat” sungguh semuanya projek “rasaksa” belaka. Nampaknya kalau ada rezeki cucu banir beranak sulung belum tentu dilaksanakan lagi. Sebabnya pemimpin akan berkira2 berapa banyak lagi kawasan hutan balak untuk di “mapping” bagi memenuhi poket2 termasuk “kuncu2”. Dibimbangi masa2 akan datang kawasan, negeri, pusat diambil alih oleh orang lain pula...!!! Kebarangkalian itu ada. Satu perkara yang selalu terjadi bilamana orang yang diamanahkan, tetapi tidak melaksanakannya. Mereka hanya “cut paste” dan cuma ikut ucapan pemimpin dan tidak melaksanakan sebelum apa yang sepatutnya pemimpin mahu untuk memajukan rakyat. Contoh; kalau PM kata pru ke 13 lambat lagi, pru ke 13 sudah hampir, mereka kata PM ucap begitulah. Mereka seperti ini, amat takut dengan ucapan sebegitu, kerana bimbang mereka tidak lagi diberikan amanah. Sepatutnya mereka sedemikian tidak perlu memegang apa2 jawatan pun kerana tidak menunjukkan kesetiaan kepada rakyat dan negara.

Pang5 Banir, berkicek pulitk sikit. Banyork lagi kenangant, masa bebudork dulurk, bermain senapang buah cenerai, buaii rutan atah dahan ara terjun dalam sungai macamg tazan, tiup api dapur kayu, muka bersempuas dengan abu, malamg tidur dangau halau musuh padi huma bawak suar, siang halau pipit dengan gerdang dan selayut. Berhuma berdaraau... Aih... banyork amat kenangant akurk turok... Ri turk kene bejaramg banyork2, pasas, sebab tersimbat waktu sibat di Bukit Lentun, turk...

Anonymous said...

Salam tuan UD & MUT...,

Bhg. 1.

RINTIHAN PILU ORANG DI HULU

Buat mendenyerk tuan Ud ong tulis “pilu”, sedih amatlorh ati akurk nirk berburok pada kali ini. Akurk rasakan macamg Sungai Temeling lepas musim “pejor” ajerk. Hork mulerknyerk ong tulis “senyum dalam tidur”, keraneq masyarakat ulu temeling akank tersenyum surag2 bila dengar ada pembangunan nork dibuat di Ulu Tembeling, tapi prujek urag laien dapatnyerk dan kenyang demeq turk ajerk. Akurk tork tuduh sapeq2, jangan ong marorh pulork...!!!

Orang di hulu macam kami ni, bertanya dan menjawab sendiri. Projek jalan raya peruntukan dah ada, tapi dijangka siap tahun 2020 waw..., tapi kalau ikut cadangan WZWH, waw... “habat” sungguh semuanya projek “rasaksa” belaka. Nampaknya kalau ada rezeki cucu banir beranak sulung belum tentu dilaksanakan lagi. Sebabnya pemimpin akan berkira2 berapa banyak lagi kawasan hutan balak untuk di “mapping” bagi memenuhi poket2 termasuk “kuncu2”. Dibimbangi masa2 akan datang kawasan, negeri, pusat diambil alih oleh orang lain pula...!!! Kebarangkalian itu ada.

Pang5 Banir....

Anonymous said...

Salam tuan UD & MUT...,

Bhg. 2.

RINTIHAN PILU ORANG DI HULU

Satu perkara yang selalu terjadi bilamana orang yang diamanahkan, tetapi tidak melaksanakannya. Mereka hanya “cut paste” dan cuma ikut ucapan pemimpin dan tidak melaksanakan sebelum apa yang sepatutnya pemimpin mahu untuk memajukan rakyat. Contoh; kalau PM kata pru ke 13 lambat lagi, pru ke 13 sudah hampir, mereka kata PM ucap begitulah. Mereka seperti ini, amat takut dengan ucapan sebegitu, kerana bimbang mereka tidak lagi diberikan amanah. Sepatutnya mereka sedemikian tidak perlu memegang apa2 jawatan pun kerana tidak menunjukkan kesetiaan kepada rakyat dan negara.

Pang5 Banir, berkicek pulitk sikit. Banyork lagi kenangant, masa bebudork dulurk, bermain senapang buah cenerai, buaii rutan atah dahan ara terjun dalam sungai macamg tazan, tiup api dapur kayu, muka bersempuas dengan abu, malamg tidur dangau halau musuh padi huma bawak suar, siang halau pipit dengan gerdang dan selayut. Makan sirih gubek bekasnya dalam bujam dan sumpit anyaman mengkuang. Berhuma berdaraau... Aih... banyork amat kenangant akurk turok... Ri turk kene bejaramg banyork2, pasas, sebab tersimbat waktu sibat di Bukit Lentun, turk...

uRag dRrulug said...

Salam semua,

Terima kasih larh Ri sabak bagiq tau akuq ong buat bebanyok tu pasai nork bagi-nagiq salinan ke PM,MB dan sebagainya. Aku ingat ke ong keneq demam panas. Ni Hark Pang5 Banir ni, untok salinan jugeq ker? Bukan sabak keneq demam panas, yok?

Aku ni oih! Walau pon demam, kene jugeq menules di belog ni pasai mengingat ke gon semueq mesti tenati-nati kalau aku tork menules.

Ri, hark ong tules banyok sangat tu aku kireq terlebih, aku kene pulang larh ke ong pulork karang, yok? Lagiq satu, hark yang nork beriq ke Yang Berhurmat ong tu, ong bangiq tangan larh, mudoh sikit. Kalau dieq buat pepyoh hajeq ong bagiq sekali penangan ke dieq tu, Habih kireq! Nork pebudo ke urag hajeq! Ishh!

Anonymous said...

Surilah tuan Ud...,

Akurk turk mengalamai simpterm sama spt Ri Kuala Pengor tu..., Nak antar salinan dgn tgn aku tork bepa kenai ngn pemipin, takut nye cekalak ke dalam sungai. Maaflah lain kali akurk antar sendiri salinan turk. Pang5 Banir..