'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Sunday, December 12, 2010

NAMEWEE - KAUM LAIN BOLEH HINA KITA BILA-BILA MEREKA SUKA?



Banyak pihak menempelak tindakan yang diambil oleh Nazri Aziz dalam menangani kes Namewee. Bagaimana seseorang yang jelas melakukan penghinaan dengan mempersendakan negara kemudian mengulanginya lagi dan lagi masih tetap tidak dikenakan sebarang tindaka keras. Bahkan seakan tindakannya dipertahankan. Ini membuatkan rakyat melihat kerajaan sangat takut melakukan sebarang tindakan atau hukuman bila berkaitan dengan bangsa lain. Malah keranaan lebih rela mengukum bangsa sendiri.

Mungkin terlalu keras jika saya berikan contoh sekiranya kaum lain lakukan sebarang tindakan yang menimbulkan sensitiviti bangsa Melayu dan apabila ada bangsa Melayu yang bertindak balas bagi mempertahankannya maka Melayu itulah yang akan dikenakan tindakan.

Dalam kata lain, kaum lain boleh lakukan apa saja hatta menyakiti hati orang Melayu tetapi orang Melayu tidak boleh lakukan apa-apa yang menyentuh sensitiviti kaum lain. Tidakkah kerajaan sedar bahawa rakyat semakin menaruh perasaan benci atas kelemahan pihak kerajaan sehingga kita rasa kita dizalimi dibumi sendiri?

Baca Sini : Blog Malaysia Kongdom of Heaven

1 comment:

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drullug dan semua,
Bukan melayu tu makin lemah..sebenarnya makin kuat..cuma yg di perjuangkan melayu sekarang adalah bertanding kekuatan sesama melayu...kite tau ekonomi Malaysia di pegang uleh bangsa lain..tapi urang melayu masih tumpukan pada pulitik..masih tumpukan kepada kuntrek dan pembangunan infrastruktur yg menguntungkan bangsa yg meniagakan bahan2 utk membuat kuntrek...Mana kuasa melayu..pada duit...mana kuatnya melayu..pada duit..mana hebatnya melayu pada duit..orang yg byk duit org yg pegang ekonomi..so bila bangsa melayu hanya memandang/mementingkan duit...bangsa yg lebih kaya dari melayu..akan mengatakan..KITE OLANG ALE LUIT,,LU MAU,,IKUTLA SAYA PUNYA LAW(undang2)..contoh yg paling dekat..Singapore..infrastruktur yg menukarkan bumi singapore yg dulunya adalah lambang kekuatan org melayu sebab dekat dgn melaka..tapi hancusss...sebab yg ada kuasa yg nak kuntrek aje..