'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Wednesday, November 3, 2010

ASIO vs. GILO


UD semasa melawat dan meluluskan projek pembersihan taliair


1. Pemimpin besar kita TDM pernah menyarankan agar negara Islam menggunakan Dinar Emas bagi mengekang penguasaan USD di pasaran antarabangsa.

2. Pemimpin yang tidak berapa besar di Kelantan, atas kepentingan politik cuba membesarkan dirinya dan melaksanakan matawang emasnya sendiri di Kelantan entah untuk apa....

3. Yang bukanpun pemimpin tetapi merasa bahawa beliau pemimpin besar di Jerantut mencadang ASIA gunakan matawang ASIO....orang tu memang dah 'gilo' gamaknya. Gilo nak jadi pemimpin besar sedangkan di peringkat daerahpun dia tidak dikenalipun.


--------------------------


Berfikir secara rasional, tidak semua pendapat dan keputusan itu tepat dan benar pada ketika lain juga. Pembinaan taliair 'Paya Kangsa' memang tepat dan berkesan pada waktu itu. Kerana itulah kawasan berkenaan telah menjadi 'Rice bowl' bagi daerah Jerantut. Namun kebelakangan ini, padi samaada secara sawah ataupun padi huma sudah tidak lagi jadi tanaman utama, kerana itulah pembinaan taliair berkenaan dianggap sebagai 'Gajah Putih' oleh mereka yang 'buta' sejarah - gilo!

1 comment:

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drulug,
Mana lebih bagus dan afdal..cari duit untuk beli beras atau bercucuk tanam padi sendiri untuk beras?