'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Wednesday, September 8, 2010

IMAGINASI..ILUSI DAN....

Iniq 7 star hutel, Burj Al-Arab de Dubai. Tingok sini dan senun
De Melaysia ni 'ntoh ade ke tarok hutel 7 star ni.



WZ ceriteq pasai Restaus Jerantot. Pasai Wok Hitap tork bayo siwe dorh epat taun. Dalap belog patpatsikulipat ramai urag kumen. Macap notk telanjang wok hitam jadi nyeq. Kerayan sungguh, habat amat urag UMNO neh rupenye yok? Sekarang ramai rakyat sudoh tau hal urag UMNO neh. Hai wok hitap, hai abang bu dan kak key, dan macap-macap lagi larh. Jihet amat yok?

WZ masih dalap angan-angan mat jenin - ceriteq pasai nork bina Restaus baru jeratut sapai 20 tikat. Mende duit pade dieq, nye lulus selalu larh gamoknye. Ade urag kateq wayar kepale dieq dorh sut, entoh ke ye sunggoh gamoknye, mende pecakapan dieq tork bulih nork pakai laluq. Nork buat hutel rezot 7 star de Kotahan? De kolumpor pon hutel nye 5 star hajeq. Kerayanth oih!! Lepas tu nork ajok Wan Donald Trump datang melabur bineq restaus jerantot, mende wan donald trump tu sedareq dieq, puok wan keturunan bendahareq, nye bulih sunggoh larh. Hehehe!


Hark aku napork, wz neh tarok berciri pemimpin kepade rakyat. Tork paham kehendok PM kiteq. Tork pentingkan pembangunan rakyat dan tork sesuai dengan slogan rakyat didahulu karn...Ape ke peidohnya semue itu ontok rakyat?


Imaginasi, ilusi......air lior basi...gon pikir larh senirik...hehehe, malas berenyoh akuq.....





Banyok amat lagiq rumoh de kapong kite derulug tu hark macam ni, bior larh dimeq tu dapart rase nikmat pembangunan jugeq siket sebelum nork bagi ke urag laen


Tapiq ame kalo wz kateq nork bineq hark betikat-tikat macam nih, buleh jugeq aku pecayerq, napork nye die dorh serupe dengan bos nyeq, becakap meripek amat, hamon de urag oih!!

7 comments:

chenerong ular said...

cubea kita dengeok se se kalig mana tau entah ke menjadi betoi apa yang dia nk buat seperti hok ong papar gambor rumah betingkat belah bawah tuh.angan2 mat,? ah nak kata mat jening pn DOK buleh jugaak,dia panjat nyoor dok lah tinggii mana,dok sampai pn ke hujung julaai nunu.. angan2 mat apa yok UD?

Anonymous said...

Uik, ramai jugek york urang bace belog ong nirk, budo2 ong pun lebih hari nirk pada belog budok budo WZWH turk, turk pun ong tork tulih sampai 4 ke 7 sehariq, sekaliq sekaleq jerk...
sapeq nork bace belog budo mcm WZWH turk york.....

Muse Kumil

email: uragdrrulug@gmail.com said...

angan2 wan zuriq, hehehe

Anonymous said...

gamoknya..betoi juga

Anonymous said...

Salam ud dan selamat beraya.

Payoh amek nok faham tulis aok, dalam amat pelat disenon tu, aku kena baca pelahan-pelahan macam baca buku dan artikel falsafah. Apa pun aku setuju amat selar ong tu, WZ ni sebenar nya dia hidup fi kurun ke 136 ++, penduduk malaysia berbilion negara amat maju dari segi ekonomi dan sosil nya, maka dikala itu memerlukan nya, ini seman WZ bertuan kan pembobok puter......errrrr. Resthouse tak selesai lagi, DO dulu pun dah pencen dalam icebox sampai OT DOnye, pening lagu ni.Mandrem apa agak nya?

Saing UD

CG Pyan dan ada blog said...

Wan Donald Trump? Kahkahkah! WZWH you're FIRED! kehkehkeh. Mampes kas dgn bebudak neh

Anonymous said...

salam cuti ud selamart hari raya..
aku baru baca blog aok..papaleh jenuh nak memahamnya..aok kesianlah sket kat orang dihilir ni.apa2 pun aku sukung aok supaya pembangunan di buat dulu di ulu nun..supaya kita sesama merasa nikmat kemerdekaan negara malaysia yang kita cintai ini..

kpda urang yang tok sedor diri tu biorke je le nok nok org mcm wzwh tu cakop aje berdegur-degur hampaeh pun takda