'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Monday, September 13, 2010

MENYABUNG NYAWA DI PEDALAMAN

 Gambar hiasan: Bapak Menteri serta pemimpin kita tentu tidak pernah 
merasa keadaan sebegini dalam hidup mereka



Beberapa hari sebelum menyambut shawal, dalam suasana masing-masing menyiapkan diri menyambut Hari Raya Aidil Fitri, sama ada berkaitan dengan persiapan peralatan dan bahan-bahan makanan untuk sambutan berkenaan serta pulang ke kampong halaman satu tragedi buruk telah berlaku.


Sebuah bot yang sarat memuatkan penumpang dan barang-barang telah karam dan terbalik di Jeram Panjang berhampiran Kuala Tahan yang hampir mengorbankan beberapa nyawa. 


Diberitakan bahawa seorang tua sudah hampir-hampir 'cengkelik' (lemas) di 'olak' Jeram Panjang, 'tengka' diantara Jeram Pangang dengan Jeram Dedari. Nasib baik beliau dapat diselamatkan oleh sebuah perahu lain yang lalu ditempat kejadian dimana mereka didalam bot berkenaan dapat 'menyambar' tangan mangsa yang sudah tidak dapat bertahan dan mengapongkan diri lagi.

Ni kena tanya Wan Zahari dari Kg. Mat Daling. Bot yang karam tu masih tertambat di 'kepala' Jeram Dedari. Injin nya hilang tenggelam. Nasib baik penumpangnya yang termasuk kanak-kanak dapat diselamatkan oleh Orang Asli yang tinggal berdekatan serta oleh Joe Basri, seorang pemandu pelancong di Taman Negara yang kebetulan berada ditempat kejadian ketika itu.


Bukan sekali ini Sungai Tembeling meragut nyawa orang kampong. Peristiwa bot karam berlaku bukan sahaja ketika air 'besar' tetapi berlaku juga dikala air 'surut'. Murahnya nyawa urag drrulug yok?


Penduduk kampong yang terpaksa bertarung nyawa selama ini berharap supaya kerajaan dapat segera mengotakan janjinya untuk membina jalan raya. Ada suara nakal berkata; jika perkampongan dihulu ini didiami oleh kaum cina, sudah tentu kerajaan telah membina jalan raya untuk mereka, malangnya yang tinggal disana adalah bangsa Melayu. Maka mudahlah kerajaan perbodohkan mereka dengan berbagai janji palsu.


Rakyat merasakan bahawa ketika ini bangsa Melayu dilayan bagaikan anak tiri sedangkan kaum cina ditatang bagaikan minyak yang penuh. Kerajaan nampaknya lebih sukan menyusukan kera dihutan tetapi membiarkan anak dirumah mati kelaparan. 


Jangan biarkan rakyat di pedalaman terus menyabung nyawa demi kelangsungan hidup mereka, mereka juga berhak mendapat nikmat dan kekayaan negara kita yang merdeka ini. Jika pemimpin tidak mampu jalankan tugas, sila letak jawatan dan bagi peluang pada orang lain.


Oiiiih! Payoh amat kamiq duduk drrulug neh. Tarok lalu kemudahan macam urag de bandor. Nork ilir mudek pon susoh amat. Mase ayer taho kamiq kene tulok bot, mase ayer besor kamiq takot ke umbok besor, takok ke karaph bot kamiq. Sape ke hark buleh membile kamiq? Napork nyeq kena pakok kelain larh PRU natiq, hehehe


4 comments:

Anonymous said...

tunggu dulu weh, jangan dok nok cepat nok pakoh ke lain, dupok tengoh iktior nok masok kite tulok jalan.. bagi mudoh nok timbok gajoh lior, rimo, ruse pelandok untok amik gading, amik kulit, gigi... doh abis baru bulih buat jalan, pekerja jalan toklah bahaye di kacou uleh binatang buas tu sebok doh takde gigi, taring....

chenerong ular said...

Beraya deruluk tak nampak rupa, Jalan berdebu melayang berrerbangan, ULUK TEMBELING kekal kampung PURBA, Jalanraya tak akan sampai,angkar politikus lidah B E R C A B A N G... WASALLAM..............................

uRag dRrulug said...

Kahkahkah! Tork tahan sakit perot akuq neh oih! Sape ke buat kije timbok rimo, gajoh tu? Tu Dato' Nazeriq oihh! Tork masuk jalan kiteq susoh, masuk jalan kiteq lagi susoh. Nork gemane kiteq anok?

Anonymous said...

Ha ha.....aaaa, achum.......um,

Akuq suka perkataan "Kg. Purba" bukan nya kg tradisionnal, maka elok sangat lah Wakil Rakyat nya juga Purba. Jangan marah SD.