'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Saturday, November 27, 2010

MIMPI JUTAWAN

Gambar hiasan: Mungkin ini antara seorang jutawan yang pernah melanggani sahabat Sara tidak lama dulu, namun kini terpaksa terlantar di katil kerana mengidap AIDS - balasan Allah didunia ini.


Semalam, UD dimaklumkan bahawa satu perjumpaan besar-besaran akan diadakan di Jerantut yang dihadiri kontraktor-kontraktor kelas F (A-D). Perjumpaan ini tidak ada kena mengena dengan pengkelasan / pengredan kontraktor-kontraktor yang dibuat baru-baru ini. Bukan untuk membantah pengkelasan berkenaan malahan kesemua kontraktor sangat berpuashati dan menyokong usaha murni yang dibuat oleh para pegawai dan pemimpin yang bijaksana dan bijaksini itu. Bagaimanapun, ada juga ura-ura untuk membawa perkara ini keatas bagi menyemak peraturan dan dasar kerajaan berkaitan dengan syarikat serta pemberian kontrek bagi memastikan tindakan yang dilakukan itu tidak menyalahi sebarang peraturan yang ada selama ini.

Perjumpaan berkenaan yang akan diadakan itu akan turut dihadiri oleh CEO-CEO beberapa syarikat gergasi 'gred A dan bertaraf dunia' yang kebanyakannya dari Amerika dan juga Eropah. Ini adalah lanjutan dari cadangan dari seorang blogger yang juga AJK Pemuda UN-KNOW Jerantut dalam kenyataan diblog beliau begini: "Kontraktor  kelas F Jerantut boleh tangkap cicak gecko yang banyak di hutan Tembeling kemudian bela dalam rumah khas cicak gecko." Tentu industri ini kelak akan mampu mengwujudkan banyak jutawan-jutawan di Jerantut.

Oleh kerana terdapat lebih dari 2000 species gekko diseluruh dunia (menurut sumber berkenaan) maka selaras dengan perlaksanaan pengklasan kontraktor-kontraktor di Jerantut ini, maka kemungkinan kontraktor-kontraktor di Jerantut akan dikelaskan sekali lagi dengan membahagikan mereka kepada 2000 kelas atau gred. Ini bagi memudahkan setiap kelas atau gred konraktor itu akan menternak satu species gekkao. Wah! Jerantut akan maju, canggih serta lebih terkehadapan dari daerah-daerah, malahan negeri dan negara lain didunia ini dalam mewujudkan jutawan kontraktor kelas F 'gred A bertaraf dunia'.

Khabarnya tokek berkenaan akan digunakan untuk mengubati pesakit AIDS. Alhamdulillah, bila penyakit kelamin berkenaan sudah ada penawarnya. Tentu nanti ada yang sudah tidak bimbang lagi untuk membantu bersungguh-sungguh dalam menggalakkan insustri pelacuran berkembang dengan pesat didaerah kita ini. Tiba-tiba kita teringatkan Sara.......

UD pun merasa tersangat bangga dan tersenyum lebar memikirkan diri serta kawan-kawan akan jadi jutawan tokek.. Tiba-tiba bahu UD ditepuk beberapa kali dan menyedarkan UD dari khayalan. "Bangun! Bangun!" - rupa-rupanya UD hanya bermimpi disiang hari. Mimpi jutawan!

Ishhh! Teringak pulok akuq mase-mase dulu hark selaluq pegi ke Dang-Dut dan karaoke dengan urag beso sebelum jadi urag beso, hehehe! Bulih tahan jugeq dieq tu, yok? Hehehe! Kerayanth!

1 comment:

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Urag Drullug dan semua,
Kerayan sungguh,,,pantang dengo jln duit, nye dpt aje ke ilhamnya nok buat ladang toek pulok..raban sungguh abih lah ladang sawit/getoh urang jadi ladang "toek"...issshh cukup la mimpinya kang jadi kura2 kaloh lumba lari dgn arnab.