'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Tuesday, November 16, 2010

SELAMAT HARI RAYA – JANJI DULU TETAP KAMI TAK LUPA





Bukan tak kreatif, tapi tak reti, tak nk dengar pandangan orang2 yg mempunyai idea yg baik...hanya pandangan beliau yg dirasakan betul..almaklumlah keluar dari unuversiti ( uni mne tu )...cakak urag putih pn dah pandai, tanah tak boleh beri kepada org kuala tahan, takut dijual, rumah tak boleh dibina untuk jenerasi kedua nanti mencemar pandangan pelancong yg datang, nk mintak tanah kena buat kertas kerja untuk 3 ekar kertas kerja mestilah mempunyai produk yg ada kaitan dengan pelancongan dan ekonomik..bayangkan lah berapa ramai org kuala tahan yg tak ada tanah...brapa produk daa yg harus difikirkan oleh org2 kuala tahan yg tak ada tanah...tak boleh beri tanah untuk tujuan tanaman getah, tak ekonomik...hahahaha pemikiran haru biru...dia ingat pemikiran dia macam mahathir, mahathir pn menggalakan untuk membuat restoran terapung semasa beliau datang pada kali kedua ke kuala tahan...guane gayek laa nokk dapat tanoh dan rumoh di kuala tahan ni..harapkan yb tak membantu langsung, ingatkan sukung dia boleh membantu...kena tukor yb laa gaye nya pada pru ke 13 nanti,tapi kalau tak letak dia jadi calun dia akan bertanding atas tiket lain plk...biarkan laa dia bertanding atas tiket lain..letak dia jadi calunpn macam gaye yb pembangkang juga....lebih baik jangan calunkan dia pda pru ke 13 nanti...byk lagi ni...tunggu dulu, letih amat dohhh nk menaip ni, klu belajo di universiti bulehlaa menaip lama2.

Itulah mukadimah posting saya pada Hari Raya ini. Saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil-Adha kepada semua saudara-mara sama ada yang tinggal di Ulu Tembeling, pesisir Sungai Tembeling, di Jerantut dan dimana-mana mereka berada. Demikian juga kepada para pembaca setia serta mereka yang menaruh simpati terhadap perjuangan membangunkan daerah pedalaman ini. Bersama kita bangunkan semangat juang membangunkan daerah pedalaman Ulu Tembeling dan pesisirannya.

Tulisan diatas adalah komen diblog UD tidak berapa lama dahulu. Tetapi yang pentingnya komen berkenaan adalah komen ‘genuin’ dari rakyat dalam DUN Tahan yang mencurahkan rasa terkilannya terhadap Wakil Rakyat.

Apa yang saya nampak dan boleh saya buatkan kesimpulan adalah begini;

Apabila menyedari tidak mampu memenuhi janjinya untuk memberikan tanah kepada pemuda-pemuda yang menyokongnya dahulu, maka Wakil Rakyat telah memberikan alasan yang menampakkan bahawa dia seorang yang bijak dan berfikiran besar. Kerana itulah beliau menyulitkan pemohonan berkenaan dengan meminta dibuatkan kertas kerja dan sebagainya.

Tetapi kesemua alasan yang diberikannya adalah tidak masuk akal langsung, walaupun begi mereka yang ‘terencat akal’nya, antaranya adalah;
1)      Tanah tak boleh beri kepada orang Kuala Tahan, takut dijual.
2)      Rumah tak boleh dibina untuk generasi kedua kerana akan  mencemar pandangan pelancong.
3)      Mohon tanah mesti 3 ekar keatas dan dengan kertas kerja serta mempunyai produk yang ada kaitan dengan pelancongan dan ekonomik.


Alasan bijak itu sebenarnya lebih menampakkan kebodohan beliau selama ini. Kesemua ketua-ketua kampong yang perlantikkannya disusun’nya’ terpaksalah menutupi segala ‘tahi-tahi’ diatas jalan yang ditinggalkan berciciran merata-rata selama ini. Kalau tidak sebab dapat elaun, tentu ada antaranya yang dah letak jawatan. Tapi beginilah kehidupan, bila mulut sudah kena suap segalanya jadi betul belaka.


Malang sunggoh yok bile pemipin kita kakiq ‘pungkor’Kala budo hajeq tork ape lagiq, nih dorh larh budo, pemungkor pulork tuh! Ishh! Kerayanth sunggoh yok? Pegawai-pegawai ‘punahsihat’nya pon kakiq pungkor jugeq, yok? Sian akuq ke ayoh Wan Anuor Hakim tuh, tepakse larh memungkor jugeq, Kih! Kih! Kih! Akuq bewayat ke gon ni hark yang benor dan bukan pungkor!

5 comments:

Anonymous said...

Hai Hoi....UD,

Ong baru tau. Akuq doh lamek tahu nye.Hai...WZWH memerah utak nye untk bangunkan dengan prujek gegasi tuk.Jadik uraq di senon tu dapat duduk pangsapurik le.Tak perlu tanah tapi perlu angin gunong tahan.

uRag dRrulug said...

haih! ong neh! hari raye pon onge mengateq ke sedareq akuq tuh? ishhh! tork patot laluq ong neh, hikhikhik!

Anonymous said...

Salamp.. akuq tok kisohnya tok ada tanoh ni.sebob aku doh ada tanoh kubor.dah cukoploh tu yorkk?

uRag dRrulug said...

Salamp anon 8:42,
Ishh! Tanoh kubo tork aci larh. Kala gitu, tu urag hark yang banyok tanoh tu, macamp yang berhurmat tu, mati natiq kena kerat-kerat larh nork tanamp didalap tanoh-tanoh tu semueq? Ishhh! Kerayanth sunggoh, yok?

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drulug dan semua,
Betul ke caranya, menghidangkan nasi untuk urang yang kelaparan atau, mengajar mereka yg kelaparan menanam padi supaya mereka tidak lagi kelaparan di masa hadapan? Begitu juga dengan menaja mereka menunaikan umrah, atau memberikan mereka jalan mengeluarkan titik peluh sendiri, untuk menunaikan umrah? ITU TERMASUK DLM SYARAT UMRAH/HAJI KE?(isu lapuk-buat renungan)...begitu juga dengan memberi mereka2 prujek/kuntrek, atau memberikan mereka2 tanah untuk di buat prujek?.....falsampahnya..ADA DUIT, ADA KUASA...HEHEHE..NI KES IJAZAH LUAR NEGARA LA NI...sebok itu ramai ketua kampung dan jenteranya buta,..dan menyokong apa saja yg dilakukannya seboknya...RENUNGKANLAH SENDIRI, aku nak taip panjang2..nanti kang Sir UD, tak de mudal pulok nak bersuroh/bercerita.