'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Tuesday, October 25, 2011

4D ke 6D

Agak-agak nombor apa ye? Hanya Johari yang mengenal Maniam, hehe!



Ini mengenai 'Sport Toto'. Walaupun ianya sport tetapi ia bukanlah berkenaan sukan atau pelancongan sukan yang di promosikan oleh Kerajaan sebagai satu produk dalam industri pelancongan negara. Sebaliknya sport Toto adalah mengenai perjudian, mengenai nombor-nombor. Tentu 'One Number' lebih arif tentang 4D, 5D dan 6D. Tak pastilah sama ada 'One Clayrru' juga fasih mengenai nombor-nombor ini, yang pasti dia sangat mahir dengan latihan membina rumah-rumah batu. Kata orang lah!

Ada orang 'komplen' kata Jerantut ni banyak sangat kedai-kedai mesin buah. Ada yang kata kesian mereka tu habis duit sebab main buah. Saya kata kesian pada mereka kalau kedai mesin buah ni tak ada sebab tak kan mereka nak main buah sendiri saja.

Blog WZWH tulis mengenai Ahli Majlis. UD tak ada apa nak komen, cuma teringat pada 6D yang mungkin juga bermakna: Datang, Dengar, Duduk, Diam, Dapat Duit! Hahaha! Bukanlah susah sangat jadi Ahli Majlis! 'One Clayrru' dan 'One Number' pun layak!


Hark yang dorh lame sangat, darh bekulat dan berakar dijubo mulek larh akart kakiq sabab jawatan ni bukannya hak milik tetap. Biorlarh urag laen pulork!


6 comments:

Anonymous said...

Salam tuan UD & MUT...,

4D ke 6D

Hakurk tork panai amat nork beburak amenirk 4D ke 6D, tapik tuan UD tork sebut saturk lagirk acu “Duga” dapatlorh nantirk prujek MDJ. Katerknyerk prujek besar jugerk, bulihlorh lepas bayar sebuah keritak mencendis.

Setahun sekali, keahlian Majlis Daerah (MD) akan luput. Atas permintaan bekas ahli MD boleh kontreknya disambung setahun ke setahun lagi, atas alasan bermacam-macam. Tak perlulah diulas. Bukan calang2, untuk melakukan perasmian perlantikan ahli MD paling rendah jawatan, setiausaha kerajaan negeri (SUK) ataupun Menteri Besar (MB) sendiri. Perlantikan pun dibuat secara tertutup atau pun cara “top top”. Perihal mesin buah seperti buah dadu, buah duda atau buah “dada”. Siapa yang berkuasa dan dipertanggungjawabkan?. Semua orang boleh menjawab, itu kau punya pasal. Dosa dan pahala sendiri tanggung!!!. Jawapan yang paling mudah. Kekadang semasa bacaan khutbah Jumaat, dapat dilihat beberapa ahli MD mengeleng-geleng kepala bila perkataan sensitif, seperti yang UD katakan. Apatah lagi khariah yang hadir ketika itu akan berpandangan sesama sendiri, mereka tak tahu pun peranan sebenar ahli MD. Apakah mereka ini akan dipertanggungjawabkan disuatu ketika kelak!!! Hanya masa yang menentukan. Mereka ini boleh dikira sebagai pemimpin atau pendidik. Jawatan tersebut merupakan salah satu cabang untuk mendidik masyarakat, menjauhkan, menghindarkan diri, hatta berusaha untuk menutup permis2 mesin dadu maupun mesin buah “dada” jika ada!!!. Tambahan, jika pengkuatkuasaan diberikan kepada anggota RELA dibuat rondaan berkala atau membuat pemeriksaan dengan pihak berwajib, tak mungkin “mesin” ini dapat beroperasi dengan berkesan dengan pelangan2 mereka. Lainlah jika mereka boleh “ tumpang tui” dalam hal2 sedemikian.

Pang5 Banir, negara sihat, bersih, selamat, akan di lindungi Allah, rakyatnya dapat bersatu padu aman damai, amin, amin, amin..........

Anonymous said...

sdr UD, mungkin juga boleh tulis mengenai anak2 muda yg sekarang ni perangai mcm setan, mabuk, dadah, seks rambang, segalanya akibat dari ibu bapa yang makan duit 'haram'. Itu adalah balasa Allah kepada mereka. Negara kita akan hancur kerana semakin ramai yang makan duit rasush dn salah guna kuasa. Cuba UD buat cerita macam tu. Utk jadi pengajaran semua pihak.

Anonymous said...

celaka punya UD, ong tuduh ke aku? pelir ong lah! kalau berani keluarkan lah komen aku ni!

Kutukan Dewata said...

Ulasan yang menarik,
sepatutnya pihak berkuasa perlu proaktif membenteras gejala mesin buah kerana kerosakan akibatnya terlalu parah.yang merana melayu yang kaya raya cina.

Anonymous said...

gun nak tahu sapenya Johari megenal
meniam dan Clayrru ,bukan payah

Tanya Guru Besar SRK Pedah atau wzwh
atau DOMPOK,

johari meniam dan Clayrru penyokong
tegar DOMPOK .....Haaaaaaaaaaaa

AKU SUKA MAIN KUDA.TK

clayrru said...

terima kasih atas umpatan awok tu.semoga allah mengampukan ong.