'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Wednesday, October 19, 2011

POLITIK DAN PERANG SIBER

Tun 'Fuckzal', ahli politik yang pandai menumpang tuah.
KLIK SINI


Kawan-kawan yang balik dari program 'Himpunan Penulis Maya' di Kuala Lumpur khabarnya berpuashati dengan pengisian program berkenaan. Prof. Ridhuan Tee yang jadi moderatorpun turut terpaksa menjawab soalan-soalan dari peserta. Segalanya jelas dan telus.Dalam perhimpunan begini, jikalaulah ada hadir para pemimpin-pemimpin UMNO, pasti mereka semua akan menyembunyikan kepada kura-jura mereka kedalam cengkerang kerana takut pada kebenaran, hakikat dan kenyataan.

UD walaupun tinggal di KL namun tidak menyertai program berkenaan kerana UD hanyalah seorang blogger kecil. Nama UD tidaklah se-gah nama WZWH, Laksmana Jebat, Pemerhati Politik Jerantut serta SPU. Tetapi selain dari SPU, mengapa yang lain membisu dan tak memberitahu apa-apa mengenai program tersebut? Mungkin juga tikus jatuh ke-beras!

Khabarnya juga, dalam program berkenaan Datuk Ahmad Maslan, Ketua Penerangan UMNO dalam ucapannya mensasarkan 65% undi Bangsa Melayu, 60% undi kaum India dan hanya 30% dari undi kaum Cina untuk memenangi PRU akan datang. Mampukan kita mendapat 60% undi Melayu dalam keadaan Melayu berpecah-belah ini? Bagaimana pula undi kaum India? Apakah mampu kita mendapatkan 60% itu? Apakah undi kaum India sudah kembali kepada BN? Kenapa sasaran kita hanya 30% undi kaum Cina dan bahkan apakah mampu kita mendapatkan sasaran 30% itu dalam keadaan kaum ini masih menunjukkan pengkhianatannya kepada BN?

Parlimen Jerantut dan DUN-DUN dalam Parlimen Jerantut juga masih kita sangsikan. Nampaknya, siapapun yang BN calonkan sebagai Ahli Parlimen kemungkinan kalah masih tetap tinggi. Damak juga diramalkan akan berubah haluan jika calon sama masih diletakkan disitu. Demikian juga bagi DUN Tahan dan Pulau Tawar.

Segala ketidak-baikan Wakil Rakyat berkenaan sudah jelas kelihatan pada rakyat. Justeru, calon lain yang bersih dan dilihat bersih mestilah dipertaruhkan.

Cik Gu Norzari sangat sesuai bagi dicalonkan di Pulau Tawar. Walaupun dia bukan calon yang digemari oleh Dr. Shukri serta tidak juga disokong oleh Hj. Rosdi dan kebanyakan pemimpin UMNO Bahagian, namun beliau adal;ah calon bersih yang boleh memenangkan UMNO di Pulau Tawar. 'Beliau adalah The Best Winnable Candidate' yang BN perlukan.

DUN Tahan sudah tentu sangat memerlukan Wan Samsuri, AJK UMNO Bahagian sebagai calonnya. Apabila UD menonjolkan nama beliau diblog, terdapat banyak komen-komen yang bersetuju dengan pandangan itu. Diluar sana pun, apabila nama Wan Samsuri disebut sebagai calon ramai yang bersetuju dan memberikan sokongan. Jelaslah mereka berdua adalah calon pilihan rakyat.

Khabarnya, Sdr. Mustafar Maarof telah menggerakkan media sosial Jerantut. Jika beliau bijak menentukan hala-tuju kemungkinan besar beliau akan berjayamerakyatkan media sosial seterusnya jadi calon yang sesuai untuk Ahli Parlimen Jerantut. Jerantut bukan saja harapkan wakil rakyat muda dan bertenaga, bahkan mengharapkan seseorang yang memahami hasrat dan aspirasi golongan muda yang akan mewarisi segalanya dari negara kita.

Ketua Wanita, Puan Norhelan jelas berkerja kuat dalam mengadakan aktiviti untuk rakyat. Namun kerjanya tidak disokong dengan maklumat dari media sosial. Blog beliau atau laman sesawang sudah dipenuhi sawang dan tidak dikemaskini. Facebook juga tidak diberi perhatian. Dalam zaman IT atau ICT ini jika pemimpin tidak mengikuti perkembangannya mereka juga dianggap buta ICT dan ketinggalan zaman. Jangan sangka pengundi bukan dari kalangan pengguna ICT kerana kita harus mengambil kira kesan secara langsung dan tidak langsung. Pemimpin harus membuka minda. Harus lebih bijaksana dan nampak bijaksana. 

Apapun, kita harus AWAS! PRU akan datang adalah cabaran paling hebat dalam peperang maya. Perang antara sibertrooper. Menguasai media sosial akan mampu menguasai peperangan berkenaan.

Ramai yang meramalkan PRU kali ini di Jerantut bukan lagi pertandingan satu lawan satu. Bahkan sekurang-kurangnya 3 penjuru, atau bahkan akan berjuru-juru. Rakyat sebagai pemilih harus bijak memilih antara intah dan kaca. Ahli-ahli politik juga harus bijak mempergunakan semua jentera dan tenaga dalam memenangi pertandingan berkenaan.

UD melihat bahawa KITA sudah dan masih mengintai ruang-ruang kosong yang dilupakan atau tidak diberikan perhatian oleh UMNO selama ini. PRU13 UD jangkakan pada Mac 2012.

Akuq tork tahuq nork undi sapeq, kalau Wan Suriq, tetu akuq undiq. Pasai dieq urag baek, perangai pun mulek, yok?


4 comments:

Hussaini Ghazali said...

klu w.suri jd calon kt dun damak kan best .. haha ..

Anonymous said...

Aihhh! Mana bulih! kami nak dia menjaga tmpt kami sbb dia org dari Ulu juga..

Anonymous said...

Akuq nok cadang ke ong surang lagi yang akuq fikirkan sesuai amat sebagai calon Dun Tahan. Kampung asalnya Bukit Mat Daling.juga AJK Umno Bahagian tapi...... bukannya kat Jerantut. AJK UMNO Bahagian PEKAN........ Ong tau urang nya ???
Sape ??? Dia ni urang kuat PM. Semalam akuq borok dengan dia. Ada Misi dan ada visi.... cuma duit aje kurang... bukan tork ada.

Anonymous said...

Akuq nok cadang ke ong surang lagi yang akuq fikirkan sesuai amat sebagai calon Dun Tahan. Kampung asalnya Bukit Mat Daling.juga AJK Umno Bahagian tapi...... bukannya kat Jerantut. AJK UMNO Bahagian PEKAN........ Ong tau urang nya ???
Sape ??? Dia ni urang kuat PM. Semalam akuq borok dengan dia. Ada Misi dan ada visi.... cuma duit aje kurang... bukan tork ada.