'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Saturday, October 8, 2011

MANA YANG HEBAT?


Gambar hiasan: Google/ Bamboo Bridge/Bali


Hebatnya blogger politik terutama bila mereka diupah untuk jadi pencacai. Lihatlah WZWH dan Kutukan Dewata. Apa yang mereka tulis? Mungkin benar mereka berniat untuk pertahankan Bos mereka sendiri tetapi apa yang sudah dilakukan adalah diluar kawalan dan bukan saja memberi impak kepada 'musuh' mereka tetapi kepada parti keseluruhannya.

Mungkin penulis itu tidak peduli hal ini atau mereka 'kamikazi' bersedia bunuh diri demi menjaga kepentingan bos mereka. Bagaimana jika 'musuh' mereka juga lakukan perkara sama? Mungkin tanpa sedar sibertropper disana juga sudah memainkan peranan mereka menyerang balas. Perang Siber akan jadi sangat hebat. Yang akan musnah nanti ada kedua-dua pihak yang bermusuhan, namun yang akan dapat faedah' menangguk di air keruh' adalah musuh sebenar.

Apakah ini dilakukan hanya untuk mengalih dari perhatian sebenar? Isu air sungai yang keruh dan pembangunan yang mengutamakan kepentingan sendiri melebihi kepentingan rakyat di DUN Tahan? Atau ada yang cuba ditutup dan selindungi dari terbongkar yang melibatkan penyalahgunaan-kuasa? Atau janji-janji yang sudah tidak mampu ditunaikan cuba dilupakan?

Kita lihat saja apa selepas ini? Apa lagi yang WZWH dan Kutukan Dewata akan lakukan? Apakah mereka benar-benar berani dan ikhlas lakukan ini atas alasan berjuang untuk rakyat atau mereka hanya berjuang untuk kepentingan diri sendiri saja. Kita akan lihat nanti mana yang 'hebat' dan mana yang 'habat'.


Sapa natiq hark yang meresemikan jembatan gatung ke Gunong Tahan yok? Akuq tork tahan amart dorh nork naik ke Guning Tahan tuh! Nork dingok kubur anok Sang Kelembai geteq. Hik hik hik!


4 comments:

Anonymous said...

Hahaha.......ha UD,

Akuq pon tork tahu jugek , ape hork WZWH dan KD kateq dalam blog nye, ape tujuan dan norknya.nape nork luto ADUN tu, sape suroh ?. Kerayan kiteq weh , uraq umno jerantek nork berlutu,polok dah, matieq kiteq lagu nie. Atau budok WZWH dan KD (akuq tork kenal, akuq agak ade talian sudara jugek agok nye),. Sebenor tork ndak akuq budok dumpok tu jadi wakil akuq, Betul kateq ong tu UD, dimeq tu nork mengalihkan isu hajeq, atau doh pening lalat kork.

Anonymous said...

pelir la aok orang di ulu..time aok bancuh dun tahan xpe plak.aok kira aok menegur dun tahan.nape zuri n k.d xleh buat mende yg sama??siar komen aku ni..gambor pelir bleh plak aok tayang..

uRag dRrulug said...

Terima kasihlah 3:13, komen ong ni ikhlas amat nampaknya.

6:09 nmpk tk dapat mengawal marah. Jgnlah begitu sbb kemarahan itu adalah syaitan. bawak bersabar, kan ini gelanggang politik, tk kan ong tk dpt bezakan politik dgn pelir-itik? hehehe! aku macam kenai aje walaupun ong tk bernama, hehe

Anonymous said...

UD,

Buat renugan Anom 6.09 yang UD Kenal, juga untuk tatapan SDRA WZWH< KD dan KELAPA nye,

Dosa Pemfitnah
Rupanya ada lagi antara kita yang menaburkan fitnah. Kita ini orang Islam, kuat beramal dan beribadat kerana inginkan pahala dan takutkan dosa. Tetapi ada juga yang tidak endahkan tentang betapa besarnya dosa menyebar fitnah. Cubalah halusi Firman-Firman Allah dan hadith-hadith di bawah ini mengenai dosa memfitnah orang. Semoga mendapat pengajaran:-

Mengumpat
Al-Humazah : 1
"Celakalah mereka yang mengumpat dan memfitnah"
Fitnah
An-Nur : 19
"Orang yang ingin agar (berita) perbuatan yang keji itu tersiar dikalangan orang-orang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan akhirat. Allah mengetahuinya, sedang kamu tidak mengetahui."

Fitnah
Al-Isra'a : 36
"Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta bertanggung jawabnya tentangnya."

Fitnah
Al-Baqarah : 191
"Dan fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan"

Fitnah
An-Nur : 23-24
Mereka yang memfitnah perempuan suci, celakalah di dunia dan akhirat; bagi mereka hukuman yang dahsyat dihari pengadilan; lidah, tangan dan kaki mereka menjadi saksi diatas perbuatan mereka.
Al-Buruj : 10
Orang yang memfitnah orang mukmim, kemudian tidak bertaubat, bagi mereka azab jahanam dan neraka yang membakar.

Khutbah Rasul Allah di Mekah
23 / 2 / 632
"Menyebut 15 aspek sosial. Satunya : Jangan Memfitnah."

Dari Imam Ghazali
"Mengumpat itu dosanya sama dengan berzina 30 kali."

Dari Imam Al-Mawardi
"Orang yang biasa mengumpat, isi batinnya kotor"

Dari R. Muslim
"Seseorang yang menutup cela seseorang yang lain didunia, akan ditutupi celanya oleh Allah pada hari kiamat."

Daripada Abu Huraira, Termidzi:
"Sesiapa yang duduk didalam perhimpunan yang tidak baik hendaklah membaca doa (memuji Allah dan meminta ampun darinya) sebelum berundur diri"

Daripada Al-Nabari:
"Barangsiapa yang beriman kepada Allah S.W.T dan Hari Akhirat maka hendaklah ia mengucapkan perkara-perkara yang baik atau diam"

Daripada Al-Nabari:
"Wahai Rasul Allah S.A.W, manakah orang Islam yang paling baik? Rasul Allah S.A.W menjawab : Ialah yang mana orang Islam lain terselamat dari gangguan lidah dan tangannya"

Cakap benar
Pepatah arab:
"Wa ma a'layna illal balagh"
---->>>Tiada beban bagi kita melain untuk bercakap benar.

Ihsan
Al- Maidah : 1
Wahai orang-orang yang beriman, sempurnakanlah janjimu.

Pembohong
Al-Imran:
Akhirnya kami jadikan laknat Allah atas orang-orang pembohong.

As-Shaf : 2-3
Hai orang beriman, mengapa engkau ucapkan apa yang tidak engkau lakukan? Besar dosanya disisi Allah jika engkau mengucapkan apa-apa tetapi tidak engkau lakukan.

Sekadar berkongsi. TK