'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Thursday, October 28, 2010

HANYA JOHARI MENGENAL MANIAM

Imej Jerantut Bandar Sampah harus dikikiskan


1. Kita hidup dan berpijak dibumi nyata. Jika kita ingin menanam impian sekalipun, 'pastikan'lah impian itu sesuatu yang wajar dan mampu dicapai dari segi lojiknya. Kerana itu saya sebagai insan kerdil ini lebih suka bercakap mengenai perkara-perkara kecil saja. Jadikan ianya impian bukan sekadar angan-angan.

Saya ingin mengingatkan kembali bahawa dari 7 elemen penting yang disebut oleh PM bagi memperkasakan semula UMNO, eleman ke-4nya adalah menjuarai media sosial. Dalam bahasa lain menguasai IT; Facebook dan blog dengan mendekatkan diri kepada rakyat yang sudah banyak menggunakan medium berkenaan dalam kehidupan harian.

Setakat ini, masih belum ramai tokoh politik Jerantut yang ada laman blog dan facebook, kalau ada pun mereka tidak begitu aktif. Bila keadaan ini akan berubah agaknya? Sebenarnya bukan terlalu susah untuk membina laman blog, cuma perlukan sedikit minat dan usaha.

Kita akan pertimbangkan, jika ada permintaan mungkin kita akan adakan siri pembelajaran membina laman blog untuk kita-kita di sini, atau untuk pertanyaan dan pembelajaran lanjuta boleh hubungi 'cifu' blogger Jerantut aka 'guru besar' (Klik Sini ke blog beliau) Klik sini bagi panduan bina blog.


2. Bandar Jerantut sudah berubah wajah. Tahap kebersihan sudah bertambah baik walaupun masih belum benar-benar membanggakan sebagai sebuah Bandar Pelancongan, namun ini adalah permulaan yang baik.

Tiada siapa dapat nafikan ini adalah usaha keras YDP Majlis Daerah dan khususnya Setiausaha Majlis Daerah Jerantut sendiri. Kita harus mengucapkan syabas dan tahniah kepada Wan Norizan kerana usahanya itu.

Wan Norizan, jika tidak silap saya adalah anak tempatan Kuala Lipis kelahiran Bukit Betong dan saya mengenali beliau semasa beliau masih lagi bertugas di Majlis Daerah Kuala Lipis. Usaha beliau mengubah wajah Jerantut membanggakan semua pihak. Kerana itu tanpa rasa malu dan segan silu WZWH mengakui bahawa beliau adalah saudaranya walaupun mereka dari berlainan rumpun wan, WZWH wan Tembeling dan Wan Norizan adalah wan Bukit Betong.

Kawan-kawan mengijeq; WZWH ni asal ada wan hark yang mulek perangai, kayeq, terus mengaku sedareq. Ntoh-ntoh Wan Ho dan Wan Wah. (Tukang Emas dan Tukang Jahit) tu pun mengakuq sedareq dieq. Hehehehe! Hark yang tetunya, 'Wan Keliruq' dan 'Wan Numboi' memang sedareq dieq. Dueq-dueq cik igu sekuloh. Entohlarh yok! Hanya Johari yang mengenal Maniam. Ong adeq numboi mulek hah?

14 comments:

WZWH said...

Salam UD,
UD kalau tidak tahu Sejarah Keluarga Pahang, jangan bercakap. Wan Norizan sama juga dengan EXCO Dato' Wan Rosdi bukan keturunan Wan Tok Raja, mereka adalah dari keturunan Connection Wan Pekan-Chenor-Tembeling. Cuma keluarga mereka kebetulan tinggal di Lipis. Kalau ong tak percaya ong tanya Wan Norizan sendiri. Lain kali sebelum keluar fakta semak dengan orang berkenaan dulu.

Samil Gusai said...

Salam UD,
Akuq pecayeq hark tu, tapiq gemaneq pulork dengan Wan Ho dan Wan Wah tu, sedareq dieq juge ker? Hehehe! Sukeha ayat; hanya Johari mengenal Maniam...Maniam hark de kedai Sukan 4D tu ker? Kah kah kah!

Anonymous said...

Cu-cu Atok
Salam sedara-sedara.


Dulug lagi doh perangai dia ni.... Kalau Wan hork kaya raya dan kerja besor tu semua sedara dia.... padahal tu drrulug ni ramai puok Wan.... mnengok pun dia tamoh apalagi nok mengaku sedara... wan hork dok drrulug ni hidup susoh... toreh getoh,cari gaharu.Kemuliaan seseorang tu bukan terletak pada keturunannya tapi pada AMALANNYA..... Bangga sangat dengan Wan!!! Masa dullug keturunan Wan dihormati kerana keperibadian Wan tersebut. Masa ni....???(ha... jawab lah sendiri.)
Tork gitu UD dan CU?

WZWH said...

Salam Anon 1:37,
Kenapa Anon bersikap prejudis terhadap WZWH. Sila baca blog WZWH yang terdahulu berkenaan Keluarga Tembeling. WZWH ada ramai sedara Wan dan bukan Wan di Tembeling. WZWH hanya menyatakan fakta bukan niat nak berbangga. But to be honest with Anon, WZWH is proud to be Malay from the Bendahara Clan. So what is wrong with that statement. Like TPM said Malay First Malaysian Second or DS Nazri Aziz said Malaysian First, Malay Second.

Anonymous said...

Salam tuan UD & MUT...,

HANYA JOHARI MENGENAL MANIAM

Bagi semua rakyat khususnya pengundi yang mengerti, dalam konteks kenal budi dan isi hati seseorang termasuk pemimpin hubungan itu amat penting. Timbal balas tolak ansur banyak kesepakatan dapat dicapai. Perkara remah boleh diselesaikan walaupun nampak kecil, kerana terus membara jika berlarutan. Mudah cakap buang yang keruh ambil yang jernih.
Hujan sehari di musim kemarau tak mungkin bah besar melanda sungai Pahang. Mengenai pembangunan kawasan Jerantut, memang kelihatan bertambah dari masa ke semasa. Kawasan Jerantut berhampiran dengan rancanagan tanah termasuk Jengka, deretan rumah bagaikan cendawan tumbuh. Bolehlah pemimpin2 termasuk ahli2 politik lagi bagus jika dapat berbincang dengan pihak berkuasa termasuk pemaju turunkan kadar harga rumah. Bukankah kuasa politik akan lebih matang lagi. Semestinya masyrakat di tanah rancangan tidak berkehedakan rumah selain rumah yang disediakan melalui saham felcra. Anak kian bertambah, sekurang2nya dapat juga menikmati pembangunan yang disediakan walaupun terpaksa membeli....

Pang5 Banir... kawan nork bekicek politk sikit hariq niq, mintorknyek bulehlah turk..

chenerong ular said...

hor lah cu cu atok,bahasa menunjukkan BANGSA,prinsip hakuk mudah amat, " HAKUK AKAN HURMAT URRANG JIKA URRANG MENHURMATI AKUKQ,Chenerorg ULAR takkan hilang bisanya jika menyusur hakar,maaf lah haku tambah ? sebelum ullar turk,nok sedapkan bahasa?

Anonymous said...

Salam Cu-cu Atok and Sir UD,

Mmg perangai WZWH mcm tu, kalau wan yg berpangkat dia ngaku la, kalau Wan Rosdi tu penoreh getah, menengok sebelah mata pun dia tak nok.

Kalau wan-wan ada darjat dia suka la bertenggek rumah org tu. Dulu masa Wan Bakar timbalan menteri, situ la dia bertenggek. Kalau tak dia bertenggek rumah sedara dia hok dia ada kepentingan. Dulu2 rumah engku basri sbb dia nak anok org tu, pernah rumah wan hamzah masa dia nk anok org tu. Kesimpulan dia ni hanya rapat dgn org hok ada kepentingan dgn dia jer. Bila tak de, dia tak pandang walaupun org tu sedara ke tidak ke.

uRag dRrulug said...

Anon 9:32,
Haih Oih! Ong neh macap melaroh seluo urag pulok dorh? Banyok amat ong tau yok? Mulek larh ong beriq tau kami jugeq, hehehe

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drullug dan semua,
Kite keturunan Nabi Adam a.s dan umat Nabi Muhammad SAW. Maknanya kite ni sama aje, kejadian kite sama, tak kira apa pun pangkat/keturunan raja, tengku, syed, wan, cikgu, peneroka,pelacur dan sebagainya. Apabila wujudnya pembahagian dalam nama manusia ni yg menunjukkan pangkat terjadilah kronisme. Tengku akan berkawan dgn tengku, tak kan berkawan dgn "tengkujuh" di sungai-sungai. Wan akan berkawan dgn wan dan sebagainya...Urang kate "Enggang tak kan terbang dgn pipit"...kelebihan Enggang hanyalah berbulu cantik dan beso..tapi pipit? padahal mereka adalah burung, boleh terbang. Cuma sekarang Enggang mungkin makin pupus, mungkin terkena buatan org atau pun termakan toksik dari Nuklear. Dulu pukok ara tembat enggang bertingek..tak lama lagi bertinggek atas Nuklear power plant, makin pupus la enggang ni seboknya mandul..kalo beranok pun cacat jadinya...aku pernoh tingok enggang terbang rendoh..keknya tak lama lagi enggang akan terbang berpusing macam helang..dari makan ara..makan ayam urang, enggang sakit hutok.

uRag dRrulug said...

Ri - Enggang sakit utok...hehehe..mulek...mulek. Itu ayat hark yang paling mulek. Kehidupan kita yang semakin kacau bilau dari apa yang urag ceredik pandai namakan mordenisasi.

Anonymous said...

salam ud,
nampaknya blog ong ni dah jadi macam medan berkumpulnya orang betina mengumpat orang.biarlah wan zuri nak mengaku sedara sebab memang sedara dia.tok sedara 2 pupu wan zuri tinggal di tanjung lipis dan berkait dengan wan norizan.mak sedara wan zuri bini wan din jengka masa sekolah clifford dulu tinggal di rumah wan norizan su mdj.apa masalahnya hingga jadi isu besar nih.dengki ke orang ada ramai sedara?ong tu ud,cu,buntat,ri kuala pengor semua sedara aku.aku bangga bersedara dengan ong semua.aku pun sedara wzwh dan pun berbangga.biar ramai sedara dari ramai musuh.esok-esok takdirnya ud terpilih oleh allah jadi calon, aku dengan wzwh dan cu,serta wan nomboi lah orang pertama ke depan mengempen ke ong.bangga aku sedara sendiri jadi wakil rakyat.aku tak dengki pun.

salam, WAN HERU.

Anonymous said...

salam ud,
nampaknya blog ong ni dah jadi macam medan berkumpulnya orang betina mengumpat orang.biarlah wan zuri nak mengaku sedara sebab memang sedara dia.tok sedara 2 pupu wan zuri tinggal di tanjung lipis dan berkait dengan wan norizan.mak sedara wan zuri bini wan din jengka masa sekolah clifford dulu tinggal di rumah wan norizan su mdj.apa masalahnya hingga jadi isu besar nih.dengki ke orang ada ramai sedara?ong tu ud,cu,buntat,ri kuala pengor semua sedara aku.aku bangga bersedara dengan ong semua.aku pun sedara wzwh dan pun berbangga.biar ramai sedara dari ramai musuh.esok-esok takdirnya ud terpilih oleh allah jadi calon, aku dengan wzwh dan cu,serta wan nomboi lah orang pertama ke depan mengempen ke ong.bangga aku sedara sendiri jadi wakil rakyat.aku tak dengki pun.

salam, WAN HERU.

uRag dRrulug said...

Salam WAN HERU, (kene tulis huruf beso sebab ong tu puok wan, Wan Ho dan Wan Wah tak apa tulis huruf kecik sebab dia nama je wan dan keturunan wan, tapi dia wan dari China.) Kalau aku ditakdirkan Allah terpilih jadi calon sudah tentu aku akan lantik ong dan WZWH sebagai pegawai kiri dan kanan aku, pegawai depan aku mestilah pompuan dan aku tak nak ada pegawai belakang...takut kena macam Saiful dengan Anwar. Macamana nak jadi calon sebab aku ni dah lama tak balik ke kampong, balik pun jarang2 sekali. Biorlah aku bekerja cara lain. Cuba tanya Wan Nomboi, mungkin dia minat jadi calon, hehehe...dia seorang yang aktif dengan sukan...sukan 4D (Sport ToTo)

Anonymous said...

salam UD,
kah kah kah kah!ong ni lucu la.pandai wat lawak.tak pe lama tak balikkampung,calon pembangkang lagi teruk.tak pernah tinggal kat tempat tu pun boleh jadi calon.zaid ibrahim kelantan bertanding kat hulu selangor.tapi ayat ong yang akhir tu power gila.tapi tak payah la dia jadi calon.bagi aje kat patpatsikulipat jadi calon sebab dia orang yang sempurna.tak ada skandal.orang lain semua nya ada skandal.ong setuju tak cadangan aku ni.
lagi satu tok aku tok muda wan mustapa emak dia cina,mungkin juga wan ho dan wan wah tu sedara aku.agak-agak aku gitu la gamaknya.
jadi sedara wan zuri la juga kah kah kah kah!

WAN HERU.