'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Friday, October 29, 2010

WAYANG FREE



1. Wan Heru maroh dorh ke kiteq oih! Mungkin dieq keliru gamok nyeq. Tork ape larh. Jangan kiteq bekisoh sangat ke dieq tu. Keliru...keliru...keliru!!

2. Hari ni moh kiteq dingok wayang. Akuq belanje ke gon semueq. yok? Free! Urag Gusai buleh dingok jugeq. Wan Bederul, lame dork napok ong? Ong tarok dingok wayang ? Hehehe! Natiq aku nork pastikan kapong-kapong Ulu Temeling akan dapat Wi-Fi Kapong macam di Gua Musangkh. Aku nork mengicek anak 'Yatim' (Rais) tu duluq. Kita nork Wi-fi Kapong TANPA ada PRK.

3. Isuk aku nork hale he Gua Musang pulok.

Kita tidak hendak loji Nuklear. Kita tidak kisah bagai mana sisa nujklear diuruskan. Kita hendak keselamatan diutamakan. Apakah kita tidak ada sumber tenaga lain selain dari itu? Arang Batu? Air? Angin? ATAU mengkaji sumber tenaga baru....2 dalam satu; Bina 'Incinerator' bagi pelupusan sisa pepejal dan memperolehi tanaga dari pembakaran berkenaan? Fikir! Kaji! Lakukan sesuatu, asal bukan nuklear! Kita hantar pelajar kita keluar negara untuk jadi pandai bukan pandir. Untuk jadi pemikir dan pencetus idea besar, pencipta bukan setakat peniru. (Baca sini)

5 comments:

ababina328 said...

Kalau nak Wi-fi di ulu Tembeling mesti ada pilihanraya kecil....kalau tidak jangan diharaplah.....itu pun bergantong kepada PAS kuat ke tidak, kalau PAS tidak kuat pun tak boleh dapat juga......gitulah dunia weh...

uRag dRrulug said...

Terima kasih sdr Abd Aziz yg pertama kali memberikan komen disini. Moga akan datang lagi dan lagi serta memberikan komen yang bernas untuk kemajuan bersama, tq

Anonymous said...

Salam UD,
Ong ni menyebut pulok pasal nuklear lagi, pendapat WZWH tu memang batul dan mana boleh dibantah sebab dia keturunan bendahara. Tinggi derjatnya dan bukan setaraf dema yang merhaen tu. Patutnya apa kata dia dema hangguk-hangguk saja dan jangan geleng-geleng. Ni aku ni, WAN KLERU.

Buntat said...

Salam UD,
Susah amat nak faham wayang ong tu, tak taulah Wan Heru faham kut pasal dia keturunan WAN. Hakuk masih keliru..keliru..keliru.

2. Betul juga kata UD. Tak payah kita fikirkan prujuk Nuklear. Dapatkan prujuk bina "Incinertor" lagi elok. Fikirkan bagaimana nak menjaga alam sekitar. Fikirkan masaalah sampah untuk 100 tahun akan datang. Sekarang isu sampah tak pernah selesai dek pemerintah. JANGAN KITA NI JADI SAMPAH DAH LAH.

CINTAKAN ALAM SEMULAJADI DAN JANGANLAN PEMUSNAH ALAM SEMULAJADI

WASALLAM

Anonymous said...

salam Ud,
anon 4.44 pm tu memang wan kleru,
tapi dia bukan aku tau,sebab aku bukan manusia bersembunyi disebalik nama.jd ud jangan pulak sangka wan kleru tu wan heru.aku bukan jenis suka memperlekehkan orang.aku berpijak pada fakta,serkap jarang dan hentam kromo tak mainlah.cukuplah wan kleru ada seorang! WAN HERU