'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Tuesday, October 19, 2010

ISU SAHAM FELCRA: PENASIHAT ATAU PUNAHSIHAT?

Mutira kata dari blog BarkingMagpie:
Remember! Electricity comes from Electrons, and Morality comes from Morons! Cheers!



Nampaknya dalam isu saham Felcra ini, WZWH menampakkan dirinya tidak faham isu bahkan ditahap bebal. Komen-komen pembaca sebenarnya sudah menjelas apa yang membuatkan rakyat tidak puas hati mengenai pemberian saham berkenaan.

Oleh kerana beliau masih juga tidak faham maka saya cuba perjelaskan dengan cara yang sangat mudah. Kita tidak perlukan iq yang tinggi untuk memahami penerangan ini, bahkan orang seperti saya yang hanya lulus darjah enam sekolah atap pun akan boleh memahaminya.

1. Kita tidak pertikai berapa pemohonan dan berapa yang berjaya, soalnya yang berjaya hendaklah dari mereka yang BENAR-BENAR layak.

2. Kita kesal campur tangan pihak tertentu termasuk YB ADUN Tahan sendiri serta Penghulu dan Ketua Kampong dalam menentukan penerima kerana telah meminggirkan mereka yang LAYAK menerima saham berkenaan.

3. Kenapa WZWH perlua berbohong dengan menyatakan bahawa ADUN Tahan tidak terlibat dalam menentukan pemberian saham berkenaan sedangkan semua orang tahu beliau memang terlibat.

4. Saya cadangkan WZWH supaya berhenti menjadi punahsihat (bukan penasihat) kepada ADUN Tahan sekiranya tidak bergaji kerana itu bermaksud tidak diiktiraf kerana menjawab bagi pihak ADUN Tahan akan menambah kekusutan yang ada. YB yang berkelulusan univ. luar negara pasti mampu menjawabnya sendiri atau melalui seseorang yang bertauliah.

5. Memadailah dengan hanya ada satu 'Pemungkor', rakyat DUN Tahan tidak perlukan lagi satu 'Pemungkor' untuk memegang watak 'Penglipurlara' dan bercerita tentang kisah 'Kelembai' serta 'Pak Pandir' untuk menghibur hati rakyat.


Sebahagian komen mengenai isu berkenaan:

 Anonymous said...



Cu-Cu Atok.

Salam UD dan semuanya.
Terima kasih UD kerana memberi perhatian kepada masalah yang akuq utarakan. Ni lagi berita panas dan terbaru tentang Isu pemberian Saham Felcra Merting. Cerita benar bukan tipu-tipu.Hari ini sepatutnya YB Dun Tahan hadir ke SK Merting utk merasmikan Sukan Tahunan.Dia Tork datang.Dia hantar pegawai khasnya saja (Wan Anuar Hakim).Urang kampung nork sangat dia datang tapi tia tork datang... puaslah tok penguhulu pencen menjawabnya.Baik dari golongan tua mahu pun golongan muda.Dalam ucapanya tok penghulu pencen ni berjanjilah akan mencari jalan untuk menyelesaikan masalan ini.(janji urag pulitik).Tok penghulu beceritalah lagi bahawa banyak lagi bahawa dalam masa terdekat ni ada lagi pengambilan peserta felcra akan dibuat. Contohnya 50 lot Felcra Tembeling Tengah,Felcra Kg. Sepial dan Felcra Kuala Tembeling.Kalau gitu kenapa urang belah Kuala Tembeling diberi saham Felcra Merting? Tapi... yang sedapnya jawapan YB berdasarkan SMS yang dihantar oleh individu tertentu.... Jawapannya...
1. kalau yang dapat surat tawaran kira dapatlah kalau tork ada tork dapatla...(Mudah amat... jawabnya)
2. Senarai nama yang dikeluarkan adalah senarai nama 2008 sebelum dia jadi YB lagi...senarai tu Tok penghulu yang buat(Penghulu Zul) itu sebab 3 sepupu penghulu Zul dapat.
3.Pengakuan Penghulu Zul pula bercangah dengan jawapan yang diberikan YB.(masing-masing menyalahkan antar satu sama lain)Urang kampung tork budo.... di antara YB dengan penghulu siapa yang lebih berkuasa? atau memang ada konspirasi antara dua makhluk ni?....

Utk Renungan YB dan WZWH
- Bila Wan Amizan jadi calon YB Dun Tahan, Orang kampung beri sokongan sepenuh hati.Mengharapkan isu saham felcra akan selesai... tapi harapan tinggal harapan....
Memetik kata-kata salah seorang AJK UMNO KG. Merting. "Sapa-sapa Calon YB Dun Tahan ni, peti undi KG Merting tork pernoh kalah.Bodohnya kita......
Malangnya penduduk Dun Tahan mendapat YB sebegini......

Apa kumen UD,CU,Buntat,dan lain-lain?

HARAPKAN PAGAR,PAGAR YANG MEMAKAN PADI,HARAPKAN SOKONG,SOKONG MEMBAWA REBAH,ORANG DI PERINGKAT ATASAN MENGATAKAN RASUAH INI DI LAKUKAN OLEH RAMAI PENJAWAT AWAM,MEMAMG BETUL,ITU TAK BOLEH KITA NAFIKAN,JANGAN MENUNDING JARI KE PENJAWAT AWAM SAHAJA,TENGOK DIRI KITA SENDIRI DULU WAHAI PARA PEMIMPIN2 ATASAN DAN BAWAHAN,CUBA KITA LIHAT DI PERINGAKAT KEMENTERIAN,DAERAH,HATA KAMPUNG2,CARA DAN HARTA MEREKA,GERUN KITA NAK MENGIRA,DARI MANA WANG DIPEROLEHI,INI YANG MEMPUNYAI KUASA,tak semua. GAJI KITA BOLEH KIRA BERAPA SEBULAN,BINI DUA KEKADANG TIGA,KALU TANYA MUSA PETAI PUN DIA DAPAT MENJAWAB DENGAN TEPAT dari mana punca keawangan yang diperolehi,INSAF LAH WAHAI PEMIMPIN2,BESAR KE, KECIK KE?,JIka sekarang ini kita makan rasuah ,atau kita meminta sesautu dari sesaorang,hentikan lah,selalunya kita mengunakan KUASA KITA UNTUK MEMPENGARUHI SASAORANG YANG LAIN yang juga mempunyai kuasa,BERTUJUAN MENDAPATKAN SESAUTU UNTUK KITA ATAU UNTUK ORANG LAIN YANG TAK BERHAK?.MENGINAYA ORANG2 YANG BETUL2 MISKIN DAN MEMBERIKAN SAHAM FELCRA KEPADA KUNCU2 KITA SAHAJA ATAU ORANG YANG TAK SEPATUT NYA DAPAT AKAN DI LAKNAT OLEH ALLAH S.W.T.TERIMA LAH PEMBALASAN NANTI...WASALLAM
October 17, 2010 10:08 PM
 chenerong ular said...
soalnya yang betul2 layak dapat saham kita tak mempertikaikannya,tok 4 miskin jika dapat tak menjadi masaalah,bini tok penghulu dapat kalau miskin tak menjadi masaalah,akak,adik,mak tuk penghulu dapat kalau miskin tak menjadi masaalah bagi kami kerana dimaq kata layak,walau pun dua tiga empat urang sdik beradik dapat tak menjadi masaalah,dah jadi dasar kerajaan,jangan berselindung dengan keputusan MMKN LAH,ORANG BUKAN BODOH,Bercakap benar lah,berilah kepada yang hak,yang betul2 miskin TEGAR,BINI TUK PENGHULU,BINI CIGU JUGA BERKERJA MISKIN KE?,KERANI PEJABAT TANAH DAN DAERAH LAKI BINI BERKERJA MISKIN KE?,MASAALAH MELANTIK TOK 4 PUN SAMA,DULU DAH ADA SUARA ORANG2 KAMPUNG YANG TAK PUASHATI LANGSUNG TAK MAU DIDENGARI,TANGGUNG LAH KAMU KAMU SEMUA DI AKHRIAT NANTI,POLITIK INI MEMANG JIJIK.....................
October 18, 2010 1:29 AM
salam,wzwh,kenapa bercakap bukan masa nya yb yb tak boleh campur tangan,orang lain yang buat keputusan,jangan nak tipu masayarakat lah,jika undang2 yer tak boleh di ubah itu pun ada juga penguatkuasa undang2 menipu.Jika ingin meminda undang2 betulah tak boleh sebarangan kena bawa ke PARLIMEN TERLEBIH DAHULU,ini kan keputusan yang tak betul yang dibuat oleh orang terdahulu dari kita,tak dapat ke ? yb yb baru nak membatalkan keputusan tersebut yang terang2 membuat rakyat marah. Seperkara lagi yang di utarakan,seolah oleh orang semua tak puashati hati dengan cara pemberian saham felcra,memang betul!!!,saya yang tak pernah memohon pun tau kelayakan saya,jika dah habis gulongan miskin tegar miskin,peserta pprt di beri saham tak kiralah saham apa sekali pun yang percuma,jika ada lagi rakyar bersunggut memang gilalah gulungan rakyat tersebut,ini tidak pemberian dibuat 20 % rakyat yang miskin dapat,80 % diberikan pada yang bergaji tetap,kroni yang berpendapatan tinggi,tok penghulu,tok 4 dan lain yang sama waktu dengan nya.CUBA FIKIR,SIAPA YANG BERFIKIRAN SEMPIT,YANG TAK BETUL DAN GILA?,ADAKAH RAKYAT YANG MISKIN DAN MERSAKAN DIRI MEREKA LAYAK,ATAU PUN YANG MEMPUNYAI KUASA MEMBERIKAN SAHAM FELCRA TERSEBUT KEPADA ORANG2 YANG TAK LAYAK,MEMBERI PADA KRONI KE,SAHABAT KE?.POKOK NYA MEREKA2 ITU TAK LAYAK JIKA DIBANDINGKAN DENGAN ORNAG2 MISKIN YANG MASEH RAMAI LAGI,JIKA ORANG MISKIN DAH HABIS BERI,TAK KESAH AWAK NAK BAGI PADA SIAPA KE ?,PM,TPM DAN MB BOLEH BERI SAHAM FELCRA JIKA ORANG MISKIN DAH HABIS DI BERI,SAYA CADANGKAN AGAR YB YB MENGUSULKAN KEPADA KERAJAAN AGAR PENERIMA SAHAM FELCRA DI MASUKAN NAMA DI BAWAH JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT AGAR MEREKA2 DAPAT BANTUAN RM300 SEBULAN KERANA DIBAWAH PARAS KEMISKINAN,TERMASUK AHLI2 MAJLIS DAERAH.ALASAN YANG TAK MASUK AKAL..WASALLAM
October 18, 2010 11:44 AM
Buntat said...
Wahai WZWH. Janganlan ong nak memperbodohkan orang. Sabarlah ong tu lebih bodoh dari kami.
Hakuk nak cerita sikit tentang pengagihan saham Felcra. ONG kata keputusan telah di buat oleh MMK EXCO PAHANG. Ngapa mereka ini tahu benar orang yang layak menerimanya.
Hakuk nak tanya sapa bagi senarai nama-nama tersebut. Hakuk tahu Pengerusinya MB kan. MB kenal pastike nana-nama tersebut?. Kalau ong tak tahu janganlah buat tahu. Kononnya mewakili Dato' Wan Arimizan. Dato' hadirke masa tu?.
2. WZWH menyatakan orang yang tak dapat dia mengundi PAS. Ini tak timbul kerana mereka-mereka ini bukan rakyat malaysia ke?. Ini yang tak betul. Salah konsep. Tak tahu macam mana mak menarik orang untuk menyokong kita. Kalau tak bagi WZWH tahu akibatnya. Sudah pasti mereka nagitif tentang pemerintah sekarang dan berterusan. Bukan setakat itu dia menjadi VAIRUS boleh merebak dengan aktif.
HAKUK INGINKAN KEJUJURAN. JANGANLAN MEMPERBODOH-BODOH ORANG. JANGAN JADI BODOH. HAKAK TAHU SEGALA-GALANYA TENTANG PENTADBIRAN KERAJAAN SEKARANG.
HAKUK TAK NAK ORANG KAMPUNG DIPERBODOH DENGAN ONG.
October 18, 2010 12:47 PM
Buntat said...
Terima kasih UD menyiarkan ISU ini.
Memang benar perkara ini berlaku. Saya rasa isu ini dah lama sangat. Yang mendapat hasil ada yang telah meningal dunia pun. Tapi ini hanya nak menunjukkan bahawa pengagihannya tak adil. Cuba fikirkan orang yang tak layak tapi dapat bahagian. Ini merampas hak orang lainkan. BERDOSA TAK RASANYA. Orang yang memilih tu BUTA KE? atau nak bagi kroni mereka sampai tak tahu garis panduan yang ditetapkan oleh KERAJAAN.
Tak payahlah Kerajaan Melaungkan "RAKYAT DIDULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN" Semua ni tinggal kata-kata tapi pelaksanaan zero 0.
Tak patut Tok Penghulu, Tok 4 dan DUN menagih kepada keluarga serta kroni. Apa dah jadi ni??. Bertoubatlah?. Perkara ni bukan rekaan tapi benar-benar berlaku. Tak percaya siasatlah.
Saya serta semua keluarga saya menjadi mangsa dalam kes Felcra. Tak seorang pun dapat sedangkan saya memang orang kotahan juga. Ngapa kami ni bukan warganegara ke?
HAKUK HARAP PERKARA NI TAK AKAN BERLAKU DIMASA AKAN DATANG.
HAKAU DENGAR ADA LAGI FELCRA YANG NAK DIAGIHKAN.
FIKIR-FIKIRLAH PEMIMPING SEKARANG JANGAN SAMPAI RAKYAT AKAN MENOLAK DI PILIHAN RAYA AKAN DATANG.
SUDAH-SUDAHLAH GONE BUAT APA YANG TAK BETUL TU?
INSAFLAH. PERBETULKAN SIKAP TU.
October 18, 2010 12:02 PM


Anonymous said...





bro WZWH .... kalau yang diberi itu memang berhak .... saya rasa tak akan ada yang tak puas hati ....ini felcra tawar 10 mintak 100 ... yang memang layak terima 10 tapi dia pi beri 1 je kat yang layak ,9 lagi beri kpd yang tak layak ... ini sampai ketua kerani , cikgu gaji ribu-ribu pun dapat saham FELCRA apa ke hal bro ???? ada tu kerja kat kuantan kerja kat kl pun masih dapat saham felcra kat tembeling kat damak kat pulau tawar ... itu yang ramai naik angin tu ....tapi kerja ADUN ni bukan agihkan saham felcra sebenarnya .... kerja adun ni selalu mesyuarat ngan JKKK dan dapatkan senarai penuh rakyat yg memerlukan bantuan ... senaraikan keperlu2an rakayt stempat dan majukan nama2 mereka ini dan masalah mereka ini kpd agensi yang berkenaan dan followup sehingga bantuan sampai kpd rakyat yg memilihnya....

October 18, 2010 11:02 PM




Ri~Kuala Pengor said...









Salam semua,
Rasa terkilan dan senyo sampai ke hutok nak bagi kumen...jadi bengkok rasa hutok baca kumen WZWH. Ini jawapan/alasan (pemimpin,penguasa dan juara rakyat) bila terdpt aduan dan dakwaan tentang penyelewengan? Mula-mula tunding jari ke MMK Pahang, lepas tu tabur pulok janji lepas ni WZWH dan Wan Mizan akan berlaku adil ttg pembahagian...
Utk kite renungkan:
1)Selesai ke masalah bila rakyat buat aduan, pemimpin cakap, org lain yg perlu jawab
2) Janji baru?Janji lama keluar duit sendiri utk buat jalan raya ke Hulu Tembeling masa berkempen utk menang pilihanraya...(tak lama lagi pilihanraya lagi=ini modal utk kempen seterusnya agaknya)
3) Orang PAS tabur janji macam WZWH/YB buat?
4) Apa yg WZWH/YB berlaku adil setakat ini...sila buktikan apa keadilan yg di perbaiki?..Org yg mungkin naik haji dgn duit sendiri di sponsor...urang yg miskin yg usah ke nak gi Haji..nak gi jerantut pun tak buleh, telah di abaikan..itu keadilan?
5)Secara Metaforanya, senang nak cari 10 org miskin, lebih senang lagi nak cari 10 orang kroni dari 100 permohonan.
6) Kenapa masalah FELCRA ini hanya di seluruh Jerantut?
7) Tunding jari lagi setelah memahami masalah cth= WZWH kata"Jika pengagihan tidak betul maka itu tidak adil. Untuk membetulkan ketidakadilan ini maka orang Kampung terus chop YB pun tidak adil walaupun YB itu tidak terlibat kerana bukan pada masanya." hehehe Sebelum W.MIZAN jadi YB sape jadi YB?
Banyak lagi yg buleh kite renung, kalo kite nak renung dari org yg belajo kat Scotland ni...malas lah nak membengkokkan hutok aku ni... ASTARFIRRULLAH HAL AZIM...bawok lah tengok rumput di padang WZWH/YB jgn lama sangat mendongak langit yg tinggi.
October 19, 2010 12:02 AM




Baca juga disini   dan   sini 
Aku raseq ong mulek tork usoh jadiq penasihat lagiq, sebab ong lagiq banyok jadiq punahsihat dariq penasihat. Patut larh urag kateq ong ni muron sebab ong memang napok macap muron. Pok sedareq ong, Wan Khairu pun sudoh jadi keliru sebab derk ong. Sian akuq ke Wan Keliru tuh!

8 comments:

chenerong ular said...

Salam,cuba siasat betul ke isteri kontaktor dari keturunan WAN DAPAT SAHAM FELCRA seperti kata UD turk,satu lagi betul ke isteri saorang kontraktor yanag berjaya dengan lesen kelas f nya dan mengunakan nama orang dengan lesen kelas lagi besar memperolehi tenser2 mejlis daerah jerantut,difaham kan isteri beliau saorang PEGAWAI DI KILANG SAWIT FELDA?.ANAK BINI,SAUDARA MARA,TUK PENGHULU DAN TOK 4 DAH PASTI,KAKITANGAN PEJABAT DAERAH DAH PASTI DAPAT,APA TUNGGU LAGI SPRM ?

Anonymous said...

lagi baik layan blog ini ~ http://wzwf.blogspot.com/

Buntat said...

Salam sejahtera kepada pembaca semua. Saya rasa WZWH tak layak menjadi PENASIHAT kepada ADUN TAHAN.Kenapa:
1. Setahu saya orang yang dilantik sebagai penasihat biasanya dari gulongan yang cerdik tentang perkara-perkara tersebut dan BERAKAL. Janganlah berpikiran sempit.
2. Memperbodoh-bodoh orang tentang cerita PENTADBIRAN NEGARA. Kalau nak menipu janganlah. Ramai lagi yang tahu sebenarnya.
3. Menipu orang kampung. Kononya dia ni yang tahu benar. Perkara ini bukan semasa dia mentadbir dan bermacan-macan tipu helah.
4. Tak diberikan kepada pengundi PAS. Beri 10 sebab kenapa mereka tak layak?. Sepatutnya kita berbaik-baik dengan mereka mungkin satu masa dialah yang menyokong kita sebab kita baik dan berbudi bahasa. Kita pula disanjungi.
5. Dari segi jawapan WZWH tak layak menjawab persolaan ISU FELCRA sebab bukan bidang dia.

HAKUK NAK WZWH ANGKAT KAKI DARI PENASIHAT KEPADA ADUN TAHAN SEBELUM TERLEWAT. KALAU ONG TAK NAK KAMI SERTA PENDUDUK AKAN BUAT SESUATU AGAR ONG TAK JADI PENASIHAT. JADILAH PUNAH SIHAT AJA.
HAKUK INGINKAN KEBENARAN.
MARILAH KITA SAMA-SAMA FIKIRKAN DAN MENCARI JALAN MENYELESAIKAN MASAALAH. JANGAN MENCARI MASAALAH.

Anonymous said...

Cu-cu Atok.
Salam UD dan Semuanya.
Respon komen WZWH.
1.RIBUT TAK TENTU ARAH- Nii... ribut yang ada ARAH.Orang kampung buat ribut untuk mencari keadilan dan kebenaran yang telah DINODAI oleh pemiimpin. Kalau hanya terima aje apa yang pemimpim buat, MAKA makin MENGANASLAH! pemimpin dan kroninya.
2.FAKTA SEBELUM PRU12- Semasa pengagihan saham Felcra Merting kali ke-1,dalam masa 24 jam 3 senarai nama yang berbeza di keluarkan.Semasa menandatangi perjanjian beberapa nama individu (orang PAS)disingkirkan walaupun surat tawaran dikeluarkan.Kenapa dimasa tu senarai nama boleh diubah dalam masa yang singkat? Siapa yang mengubahnya.Jin ke??Ini FAKTA!!! Orang kampung semua tau.
3. METAFORA (10-100)- Tu..alasan BUDOO.10 yang dapat tu benar-benar berhak ke?.Memang benar kata sahabat dlm komen ni. Susahnya mencari 10 orang miskin berbanding mencari 10 kroni dan pengampu.Felcra Kg. Merting, 18 kroni & pengampu dan 4 orang kampung.ADIL KE!!!!
4. PENGUNDI PAS- 18 orang yang dibuang ni 100% ahli UMNO termasuklah yang berjawatan Ketua Pemuda(baru)Ketua Penerangan(sejak 15 tahun lalu)AJK dan ahli biasa, warga emas dan PPRT.Kalau Ahli PAS pun apa salah?Kalau dah hak dia.Tu...la.. HAPRAK nya pemimpim kita sekarang...Difahamkam tiada lagi pengambilan peserta baru bagi Felcra Merting selepas ini.Kemanakah 18 orang ni nak dihumban? Kuala Tembeling?Kg Sepial? orang disana torkmarah ke bila hak mereka diambil oleh orang lain? atau LANTOK GUN LA.....

Anonymous said...

Cu-cu Atok.
Salam UD dan Semuanya.
Respon komen WZWH.
1.RIBUT TAK TENTU ARAH- Nii... ribut yang ada ARAH.Orang kampung buat ribut untuk mencari keadilan dan kebenaran yang telah DINODAI oleh pemiimpin. Kalau hanya terima aje apa yang pemimpim buat, MAKA makin MENGANASLAH! pemimpin dan kroninya.
2.FAKTA SEBELUM PRU12- Semasa pengagihan saham Felcra Merting kali ke-1,dalam masa 24 jam 3 senarai nama yang berbeza di keluarkan.Semasa menandatangi perjanjian beberapa nama individu (orang PAS)disingkirkan walaupun surat tawaran dikeluarkan.Kenapa dimasa tu senarai nama boleh diubah dalam masa yang singkat? Siapa yang mengubahnya.Jin ke??Ini FAKTA!!! Orang kampung semua tau.
3. METAFORA (10-100)- Tu..alasan BUDOO.10 yang dapat tu benar-benar berhak ke?.Memang benar kata sahabat dlm komen ni. Susahnya mencari 10 orang miskin berbanding mencari 10 kroni dan pengampu.Felcra Kg. Merting, 18 kroni & pengampu dan 4 orang kampung.ADIL KE!!!!
4. PENGUNDI PAS- 18 orang yang dibuang ni 100% ahli UMNO termasuklah yang berjawatan Ketua Pemuda(baru)Ketua Penerangan(sejak 15 tahun lalu)AJK dan ahli biasa, warga emas dan PPRT.Kalau Ahli PAS pun apa salah?Kalau dah hak dia.Tu...la.. HAPRAK nya pemimpim kita sekarang...Difahamkam tiada lagi pengambilan peserta baru bagi Felcra Merting selepas ini.Kemanakah 18 orang ni nak dihumban? Kuala Tembeling?Kg Sepial? orang disana torkmarah ke bila hak mereka diambil oleh orang lain? atau LANTOK GUN LA.....

Anonymous said...

Salam tuan UD & MUT...,

ISU SAHAM FELCRA: PENASIHAT ATAU PUNAHSIHAT?

Tuding menuding setelah diangkat sebagai pemimpin politik dihadapan pemberi undi adalah mainan lazim dibelakang bos2. Tetapi bila dihadapan bos, mereka akan berkata “mampus gilah”, kalau nak diturutkan kemahuan puak2 ni, jawabnya “seluar dalam” tak sempat nak tukar. Ungkapan ini sering kedengaran. Itulah akibat kemewahan yang diperoleh melalui pintu belakang. Masyarakat miskin akan terus miskin, pemimpin senang akan terus bermewah2. Ingatlah dari segi percaturan politik, pemimpin seperti ini tidak akan kekal lama.

Apa nak dihairankan “aku dah kenyang”. Percayalah, bila dah kenyang dan sudah tidak lagi terima penyokong tidak lagi bergelar pemimpin, mereka akan “istihar” perang dengan bekas majikan. Akan menyebelahi lawan. Ini lumrah dan sunnah orang berpolitik, mana yang lebih untung. Itulah yang pernah dinyatakan, orang berpolitik biasalah akan memeperoleh keuntungan atas kebodohan orang yang tak mengereti berpolitik.

Apa cerita mengenai felcra, kalau nak dikira di kampong merting, kg. pagi, kg gol, kg lubuk payong, berapa buah rumah dan berapa ramai penduduk boleh dibilang dengan jari tak perlu kalkulator. Kalau nak selitkan seorang dua pegawai kerajaan, kerani, cikgu, polis, askar tak menjadi msalah. Tetapi berilah kepda orang kampong mendahului gulunagn itu. Baru pemimpin ada kelas VI.

Pang5 Banir..., sangat takut, hari ini anak bini kita senang, esok lusa cucu kita menderita akibat tersalah cetak, wanauzubillah....

Ri~Kuala Pengor said...

Salam semua,
Bila kite bertanya pada WZWH/YB kite hendakkan JAWAPAN bukan ALASAN(Isu jalanraya,FELCRA & prujek billionnya). Bila mereka BERJANJI kite nak WZWH/YB haruslah TUNAIKAN(Isu jalan raya, bekalan air). Bila kite mengadu pada WZWH/YB pasal kerosakan, patutlah mereka BAIKPULIHKAN(Isu alam sekitar). Bila WZWH/YB yang buat KESILAPAN hendaklah mereka PERBETULKAN (Isu FELCRA,kronisme,rasuah,kontrak membazir)bukannya nasihat/PUNAHSIHAT pada mereka yg mengatakan tentang kesalahan...sebab manusia ni tiada yang sempurna. WZWH/YB adalah pemimpin mendengar keluhan rakyat adalah kewajipan...Tuan WZWH/YB di amanahkan oleh rakyat, tiada rakyat tiada pemimpin. Jangan menipu, kalau salah mengakulah..tiada insan yang terlepas dari melakukan kesalahan...ITU FAKTA. Tunaikan janji lama WZWH/YB, jangan dok beli orang.WZWH/YB tak percaya dan rasa betapa susahnya hidup mereka yg tiada pendidikan, harta..cubalah gon berdua duduk di Hulu ni sesebulan..gon tau lah. Bila semuanya kena berbeli...macam WZWH/YB beli orang. By the way, aku baca WZWH punya blog..kemas,canggih tapi sayangnya penuh dengan janji,cerita kosong dan yg paling menyedihkan,,semua yg di rancang menunjukkan kuntrektor2 akan menjadi jutawan..sape lah kuntrekter2 ini.

Anonymous said...

ud.
pasal apa kau sentuh aku.wan keliru itu gelaran yang diberi oleh kamaruzaman punya pecacai.yang keliru bukan aku.aku kata wan mokhtar melawat jerantut pada tahun 1993.aku tak kata kamaruzaman jd yb pada 1993.kamaruzaman yang keliru sebenarnya.jd tak usahlah sentuh aku.kalau ud hebat sangat tunjukkan muka berdepan dengan aku secara jantan bukan bersembunyi disebalik nama.itu pun kalau ong lelaki.ada berani ke siarkan komen aku ni?