'

~ 'uRag dRrulug' adalah dialek pedalaman Ulu Tembeling di Pahang bererti 'Orang di Ulu'- Walaupun terdapat loghat pertuturan berbeza diantara beberapa kampong @ Gusai, Mat Daling, Kg. Bantai, Kuala Sat serta Kg. Pagi namun memahami antara satu sama lain dan merasakan bahawa kami tetaplah satu. Blog satira ini membawa suara anak daerah terpencil dan terpinggir ke persada dunia, - serius dan sinis ~

mutiara kata UD:

mutiara kata UD:
bukan aku hendok, bukan aku mintok...
dunieq tork tau maluq..

Wednesday, October 27, 2010

LOJI NUKLEAR SELAMAT? DIPERLUKAN SANGAT?


Cerdik sangatkah WZWH melebihi Tun Dr. Mahathir? Kah kah kah!



Kah kah kah!
Tukar Tiub pun tau hal Jerantut dan Ulu Tembeling. Tukar Tiub pun menganjing ke WZWH pasal pembinaan Loji Nuklear. Kata Hishamuddin Rais begini:
buat jalan - jalan runtuh
buat rumah - rumah runtuh
buat jambatan - jambatan runtuh
buat stadium - stadium runtuh

nak buat loji nuklear ?
kah kah kah



Kah kah kah!
Gon bace lah disini (KLIK)



14 comments:

Buntat said...

Salam semua dan khas c-fu UD.
Padan dengan muka WZWH. Berlagak cerdik tapi tak cerdik lalu (bongok). Hakuk dah kata dari dulu lagi setiap sesuatu PROJEK mesti membuat KAJIAN dulu. Jangan main hentam KROMO aja. Kenalah tengok dan buka mata sikit dan baca tentang kebaikan dan keburukan LOJI NUKLEAR. Jangan duduk dalam PERIGI BUTA. Sayang WZWH yang dianggap cerdik dak dapat berfikir 100%. Cuma fikir duit duit. Banyak ke duit keajaan sekarang. Kalau mendengar cerita memang banyak duit tapi sebenarnya negara kita tak ada duit untuk PEMBANGUNAN. Aku tau lan sebab aku terlibat dengan wang Pembangunan. WZWH patut kena menganjing dengan orang luar. Kami dah beritahu ong tak nak dengar kan dah kena.
Tak payahlah kita fikirkan projek berbillion. Sapa yang dapat untong dulu. Mesti Kontrektor dulukan. Ke gone dan kroni dapat tender tertutup. OH itulah sebabnya gone beria-ia benar nakkan projek tu.
MARILAH KITA SAMA-SAMA FIKIRKAN UNTUK MEBAHAGIAKAN RAKYAT DIKAMPUNG KITA. LAKSANAKAN TUGAS DAN TANGGUNG JAWAB KITA JUJUR DAN IKHLAS. SETIAP BAKTI ADA GANJARAN DARI ALLAH SWT.
HAKUK RINDUKAN KEBENARAN DAN BENCIKAN KEMUNGKARAN.
WASALLAM

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Salam UD,
Tun Mahathir tidak mahu loji nuklear kerana mahu mempertahankan kroni-kroninya yang dapat kontrak buat IPP-independent Power Plant. Kontrak ini akan tamat pada 2017. Kerajaan terpaksa subsidi IPP ini sebanyak RM20 bilion setahun. Usaha WZWH ini untuk meyakinkan Kerajaan Malaysia adalah untuk menjimatkan kos. Tarif elektrik di Malaysia sangat mahal di rantau ini membebankan rakyat Malaysia. Bila bina banyak loji nuklear ini boleh mengurangkan tarif dan membantu negara menghadapi krisis bekalan tenaga. DS Najib bersetuju dengan idea WZWH. DS Najib komited mahu bina loji nuklear.

Samil Gusai said...

Mahathir tak nak nuklear kerana pertahankan kroninya? Jadi Najib nak nuklear kerana nak bantu kroninya pulak? Hehehe! Sama seperti projek di DUN Tahan...hanya kerana kroni masing2. Akhirnya WZWH akui projek2 DUN Tahan hanya untuk kroni YB Dompok...haha, rahsia sudah terbongkar.....

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Salam UD dan Buntat,
Dibawah komen diblog WZWH tentang teknologi nuklear terkini...

Anonymous said...
Salam WZWH

Tenaga nuklear adalah tenaga masa hadapan. Malah sisa bahan nuklear juga telah dibuktikan boleh menghasilkan tenaga baru dalam bentuk MOX seperti yang dilakukan di Perancis. Tenaga nuklear adalah bersih dan selamat dan tenaga mahir sudahpun mula dilatih seperti di UKM dan UNITEN. Walaubagaimanapun tenaga pakar hanya perlu dilatih dalam 4 tahun sebelum reaktor tersebut siap untuk memastikan tidak terlalu ramai graduan nuklear yang menganggur sebelum reaktor siap dibina.

Bergerak ke arah nuklear tidak lagi merupakan satu malapetaka seperti teknologi 30 tahun yang lalu. Malah reaktor ciptaan Russia moden juga jenis VVER adalah jauh lebih selamat dari model RBMK (spt Chernobyl). Setelah hampir 30 tahun dan 441 reaktor beroperasi seluruh dunia sejak Chernobyl pada tahun 1986, tiada satu pun kes malapetaka nuklear yang berlaku.

Terima kasih atas blog tuan. Moga tuan dapat terus menyumbang ke arah kemajuan negara.

masCh
October 27, 2010 10:10 AM

WZWH harap gon semua faham bahawa loji nuklear itu selamat untuk semua orang.

Buntat said...

Salam semua. HAAH Dah terbongkar rasianya. WZWH rupanya nak kan projek tu kerana nak bagi pada YB DOMPOK dan Macai-macainya. Dapatlah tempias kat dia sikit.
RUPANYA ADA CERITA DISEBALIK PROJEK BILION2 TU.
KALAU NAK BANTU ORANG KAMPUNG BUKAN INI CARANYA. BERTAUBATLAH KEMBALILAH KEJALAN BENAR. TAK USAH MAK BUAT KERJA MELALUT-LALUT.

FIKIRKAN LAH MENJALANKAN KERJA DAN TANGGUNG JAWAB DENGAN JUJUR DAN IKHLAS.
TUHAN NANPAK APA YANG KAMU BUAT SAMA ADA JUJUR ATAU TAK.
INGAT SIKIT KE MATI.
WASALLAM

Anonymous said...

Tok 4 Kuala Aur.
Salam UD dan Semuanya.

Akuq rase WZWH ni kena berobat.Tork pun kena bejapi..... bior ilang seket gilenya..... Moleknya bawok dia ni bejampi dengan Ayah Dork di Bukit langsat tu.... tu.... Bior Ayah Dork dengok dalam air celok....tah.. tah tersampuk de antu agoknya..(antu Bukit ambo)kesian Zurik ni... gilenya menjadi-jadi....
Guana Samil Gusai bulih ong jampi Zurik ni...?(akuq tau ong ni bulih. Pesaka aruah aki).. Kah..kah..kah.

Anonymous said...

WZWH kata idea loji kuklear tu idea dia .... WZWH yg telah cadangkan kepada Datuk Seri Najib supaya memasukkan Loji Nuklear kedalam ETP dan Najib setuju dengan idea WZWH tu .... kah kah kah kahhhhhh keh keh keh keh PUNGKOR

Samil Gusai said...

Ishhh! Payoh doh nok berubat dieq tu. Kala baru-baru kene duluq bulih larh jugeq cube-cubeq, ni dor lame sangat. Pengerasnya ayam dare putih, kala tork ade ganti dengan anak dare urag putis pon bulah lah, gamoknye lah. Itu bukan untok makanan jin, tapi untok makanan tok bomoh seniriq, hehehehe!

Buntat said...

Susah nak mercakap dengan orang BUDOR. Hakuk kata dah BUAT KAJIAN KE BELUM. DAH ADA KERTAS KERJANYA. SAPA YANG BUAT KAJIANNYA. SAPA KETUA DALAM MEMBUAT KAJIAN TU. KALAU ONG BUAT KAJIAN TAK YAK LAH. SEBAB HAKUK KATA BEGITU SEBABNYA ONG BERKELULUSAN APA?. HAKUK RASA ONG BUKANNYA PAKAR DALAM BIDANG INI. KALAU ONG PAKAR TAKLAH KERJA MACAM SEKARANG NI BETUL TAK YOAK.
BERAPA KALI AKU NAK TANYA KENAPA GONE BERIA-IA BENAR NAK KAN PRUJEK LOJI NUKLEAR NI. KENAPA WZWH TAK JAWAB. HARAPKAN ORANG LAIN YANG MENJAWAB. MINTA BANTUAN DARI LUAR. KALAU WZWH TAHU APA YANG DIPERJUANKAN TENTU DIA BOLEH MENJELASKAN SENDIRI. SAYANG BELAJAR DILUAR NEGARA TAPI TAK CERDIK LANGSUNG. GONE GI SANA BELAJAR BETUL ATAU MAIN-MAIN. AKU PUN TAHU KAT LUAR NEGARA SIJIL PUN BOLEH BELI. DEMA NI BUAT KERJA JIHET NI KE?.
BAK KATA PEPATAH
"KALAU MAKAN GULAI RONG MULUT MEREKA RASA PEDAS. CIUM BAU KAT TANGAN MESTI BAU RONG"

WASALLAM

Anonymous said...

WZWH kata idea loji kuklear tu idea dia .... WZWH yg telah cadangkan kepada Datuk Seri Najib supaya memasukkan Loji Nuklear kedalam ETP dan Najib setuju dengan idea WZWH tu .... kah kah kah kahhhhhh keh keh keh keh PUNGKOR

suka ayat anon 1:55.

sbb tu dia dpt AMP = Ahli Moron Pungkor.

Kas dapat datuk tak tulis dlm blog, ni baru dpt AMP dh hebuh sekampung.

Ingat lagu Jalil Hamid, 'Ayam'.

Ayam brmacam ayam, telur sebijik, riuh sekampung...

Ri~Kuala Pengor said...

Salam Sir Urag Drrulug dan semua,
Gon pikir lah sedangkan nak buat jalan raya, banyok doh menda yg terkurban di hulu tembeling tu..sungai, hutan, budaya dan ekonomi(inflasi tinggi=org kaya jauh bezanya dgn urang miskin)..ni pulok nak buat nuklear? utk tampung keperluan tenaga negara..itu crite taik lembu, sebabnya gon tingok prujek bakun, empangan kenyir, prujek bio-fuel dari kelapa sawit dan macam2 prujek yg di katakan akan memenuhi kehendak tenaga negara...tapi adakah ianya memenuhi? Prujek nuklear yg dikatakan disahkan uleh Russia..itu di negara hak yg sejuk iklimnya(Malaysia negara panas) dan lagi gon tahu betapa luasnya Russia tu? Loji nuklear deme buat/kaji sebelah dgn petempatan penduduk ke?..Russia buat tu sebok deme ni giler kuasa..bukan gon tak tau negara hak yg buat menda yg di panggil nuklear ni..seboknya deme giler nak berperang aje...sesuai lah utk org yg giler kuasa dan duit..itu idea yg dikatakan cerdik dan bernas? Tenaga pakar hanya di latih selama 4 tahun?hehehhehe ni mmg bodo. nak jadi jururawat/petani moden/ buleh lah 4 tahun...jadi pakar 4 tahun aje ke study? tobat pungkor peringkat langit ke 5..cukuplah memungkornya..tapi ye lah..kayu balak byk hanyut..nya lekat sungguh di lubuk jadi pungkor.

Anonymous said...

INI JAWAPAN YG BERNAS DARI PEMBERI IDEA DUN JERANTUT,..renung lah
MR Politaiklah said...
Salam WZWH,
Saya tak pandai mengira..
1)36 bln tu maknanya 3 tahun kan? 48 bln tu 4 tahun dak? Kerat kayu/pembalakan dari tahun 2000 sampai 2010=10 tahun jadinya berapa bulan? berapa lama politik tuan memerintah?
2)Reforestration=sebatang pokok membesar berapa bulan/tahun?
3)Carbon credit=penduduk dunia makin bertambah bukan makin berkurang
Saya nak tanya berapa volume oksigen manusia perlukan sehari? 570,000 hektar bahagi kepada penduduk pahang/malaysia/dunia...cukup oksigennya?
4)Minuman, udara kalau bersih..tiada penyakit pelik pelik spt H1N1 dan lain-lain
Ini projek usahasama dunia?..ye ke? bekalan air tulen masalah sedunia...projek tuan yg telah mencemarkan sungai..dunia lain setuju? tak jawab pun isu bekalan air? jawab soalan dgn berasaskan pelajaran Bahasa melayu..Straight to the point..bukan jawapan politik...
*pilihlah bulan kalau dok asyik mengira bulan

October 27, 2010 3:03 AM
WZWH said...
Salam MR P,
Apa yang saudara mahu sebenarnya-STOP ALL DEVELOPMENTS IN LEMBAH TEMBELING, DUN TAHAN AND JERANTUT! Saudara mahu Jerantut mundur selama-lamanya ATAU saudara mahu PAS memerintah Jerantut dan Pahang serta Malaysia. Straight to the point. Jangan guna ecology, environment sebagai alasan retorik anti pembangunan.

October 27, 2010 7:49 AM

Buntat said...

Salam Anon Oktober 27, 2010 8:14
Ngapa ong tak tau lagi ke WZWH ni memang BUDUR, tak faham apa orang tanya. Sebab tu soalan di tak JAWAB. Jawablah Straight to the point ini jawapan benda tak menesabah akal langsung. Rugi belajar sampai OVERSEA Tapi akal HAMPAS tak boleh pakai. Setakat COPY AND PESTE semua orang boleh buat. Anak hakuk umur 7 tahun boleh buat tak belajar di OVERSEA lagi pun.

Kebanyakan soalan tak pernah dijawab, kalau jawab pun orang lain aja. Ini membuktikan WZWH tak tau langsung. Hanya berkokok nakkan prujek sebab DUIT MASUK....

SAMA-SAMA FIKIRKAN WZWH NI CERDIK ATAU BUDUR.

HAKUK CADANGKAN UD BUAT UNDIAN TENTANG WZWH. CERDIK ATAU BUDUR.
DENGAN INI KITA SAMA-SAMA PASTIKAN PERATUSAN DARI PENGHUNDI.

WASALAM

Anonymous said...

salam anon 5.09,
kalau setakat dapat dato beli melalui broker jerantut yang juga dato beli atau dato tender tak payah sebok memperlekeh kan orang.awak mana tau ICT.aku kenal sangat awak tu.nak gunakan laptop pun terkial-kial ini nak buat blog pulak memang awak tak tau.sebab itu awak tak tulis blog.cucu aku pandai buat blog.belajar la buat blog dengan sifu aku ni UD.blog UD blog mesra rakyat.Hidup sifu UD.

rU PA PA RAs